دسته‌بندی نشده · آوریل 12, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب شازده کوچولو | آنتوان دو سنت اگزوپری | انتشارات مجید



معرفی کتاب شازده کوچولومحبوب‌ترین و پرخواننده‌ترین کتاب در دنیا! آنتوان دو سنت اگزوپری نویسنده‌ی مطرح فرانسوی در کتاب شازده کوچولو، قصه‌ی دوست داشتنی سفر یک شاهزاده‌ی جوان از سیاره‌ی خودش به دیگر سیاره‌های کهکشان را به تصویر کشیده است. داستانی فلسفی و تاثیرگذار درباره‌ی تنهایی، عشق و دوستی که در زمره‌ی پرفروش‌ترین و برجسته‌ترین کتاب‌های سراسر جهان قرار دارد.

درباره‌ی کتاب شازده کوچولو:

آنتوان دو سنت اگزوپری (Antoine Saint-Exupery) در کتاب حاضر داستانی فلسفی و نمادین را روایت می‌کند که مطالعه‌ی آن هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان دلچسب است. رمان شازده کوچولو به موضوعات عمیقی می‌پردازد و از همان صفحات اول ما را با راوی داستان آشنا می‌کند. خلبانی مهربان و دوست‌داشتنی راوی کتاب شازده کوچولو است که هواپیمایش در بیابانی سقوط کرده و حالا ماجرای کتاب را با خاطرات دوران کودکی خود آغاز می‌کند.

با این حال که خلبان قصه را تعریف می‌کند اما شخصیت اصلی کتاب شازده کوچولو نام دارد و کودکی‌ست که از سیاره‌اش به زمین سفر کرده و در بیابانی خشک خلبان را ملاقات می‌کند و با او آشنا می‌شود. شازده کوچولو با بیانی جذاب از مسائل عمیقی که شاید بسیاری از انسان‌ها آن‌ها را به فراموشی سپرده‌اند صحبت می‌کند و ماجرای سفرش به کره‌ی زمین و دیگر سیارک‌ها را نیز شرح می‌دهد.

این کتاب برجسته که اولین بار در سال 1943 به چاپ رسید در ایران با نام‌هایی چون مسافر کوچولو، شهریار کوچولو، شاهزاده کوچولو و… نیز شناخته می‌شود. در نگاه اول ممکن است شازده کوچولو داستانی کودکانه و ساده به نظر بیاید اما چنین تصوری اشتباه است و میلیون‌ها نفر در دنیا همچنان شیفته‌ی مفاهیم ژرف این شاهکار ادبی هستند.

با وجود اینکه آثار مطرح و مشهوری توسط نویسندگان بزرگ فرانسوی در قرن بیستم خلق شد اما رمان شازده کوچولو (The Little Prince) به قدری تاثیرگذار و مهم است که به عنوان کتاب قرن فرانسه انتخاب شد. این اثر ماندگار از پرفروش‌ترین و بهترین کتاب‌های قرن بیستم و بیست و یکم است که تاکنون به بیش از 300 زبان دنیا ترجمه شده و سالانه میلیون‌ها نسخه از آن در سرتاسر جهان به فروش می‌رسد.

فیلم و انیمیشن اقتباس شده از کتاب شازده کوچولو:

استنلی دونن در سال 1974 فیلمی با اقتباس از این رمان محبوب با بازی بازیگرانی چون استیون وارنر، ریچارد کیلی و… کارگردانی کرد.

در سال 2015 انیمیشنی با اقتباس از این کتاب به کارگردانی مارک آزربون و با صداپیشگی جف بریجز، پل راد، ریچل مک آدامز و… در کشور فرانسه ساخته شد که به دلیل سبک انیمیشن و ادای احترام به کتاب شازده کوچولو نقدهای مثبتی گرفت و به فروش خوبی نیز دست پیدا کرد به طوری که موفق‌ترین انیمیشن فرانسوی در دنیا لقب گرفت.

کتاب شازده کوچولو مناسب چه کسانی است؟

این داستان تحسین شده محدود به هیچ سن و سالی نیست و همه‌ی علاقه‌مندان به ادبیات کلاسیک و ادبیات داستانی از خواندن آن لذت خواهند برد.

با آنتوان دو سنت اگزوپری بیشتر آشنا شویم:

او نویسنده و خلبان فرانسوی‌ بود که در سال 1900 میلادی چشم به جهان گشود و در 44 سالگی پس از پرواز بر فراز دریای مدیترانه، دیگر هرگز دیده نشد. ابتدا این طور تصور می‌شد که آنتوان دو سنت اگزوپری هدف حمله آلمان‌ها قرار گرفته است اما سال‌ها بعد و با پیدا شدن لاشه هواپیمای وی مشخص شد که این سقوط ناشی از نقص فنی بوده است.

همچنین بیشتر ما اگزوپری را با کتاب شازده کوچولو می‌شناسیم؛ کتابی که در لیست پرخواننده‌ترین آثار جهان، رتبه سوم را دارد. اما از جمله آثار دیگر او می‌توان به «خلبان جنگ»، «دژ»، «پیک جنوب» و… اشاره کرد.

در بخشی از کتاب شازده کوچولو می‌خوانیم:

میلیون‌ها سال است که گل‌ها خار درست مى‌کنند. میلیون‌ها سال است که گوسفندها آن‌ها را به رغم داشتن خار مى‌خورند. اگر آدم درصدد برآید بفهمد چرا گل‌ها این همه زحمت به خودشان مى‌دهند که خار تولید کنند، خارى که هرگز به کارشان نمى‌آید، این کار جدى نیست؟ یعنى جنگ گوسفندها با گل‌ها اهمیتى ندارد؟ یعنى از جمع‌زدن عددهاى آن مرد چاق سرخ‌چهره کارى جدى‌تر و مهم‌تر در جهان وجود ندارد؟ حالا اگر من گلى را مى‌شناسم که در دنیا بى‌همتاست و در هیچ جاى دیگرى جز سیارک من نمى‌روید و گوسفند کوچکى مى‌تواند یک روز صبح فقط با یک ضربه نابودش کند بى‌آن‌که بداند چه کار دارد مى‌کند، این هم دیگر مهم نیست، بله؟

سرخ شد و بعد به گفته‌هایش ادامه داد:

اگر یک نفر گلى را دوست دارد که منحصر به فرد است و در میلیون‌ها و میلیون‌ها ستاره‌ى دیگر نمى‌روید، همین قدر که ستاره‌ها را تماشا کند آدم خوشبختى است. چون به خودش مى‌گوید: «گل من آن‌جا توى یکى از این ستاره‌هاست…» اما اگر گوسفند آن گل را بخورد، براى آن شخص حکم آن را دارد که ناگهان همه‌ى ستاره‌ها خاموش شوند! این هم که طبعا اهمیتى ندارد!

دیگر نتوانست به حرفش ادامه دهد، ناگهان هق‌هق زد زیر گریه. شب شده بود و من ابزارهایم را کنار گذاشته بودم، دیگر چکشم، پیچ دردسرساز، تشنگى و مرگ برایم هیچ اهمیتى نداشتند. توى ستاره‌اى، در سیاره‌اى، یعنى همین زمینى که رویش زندگى مى‌کردم، شازده کوچولویى بود که باید دلدارى‌اش مى‌دادم. او را بغل کردم، به ملایمت تکان تکانش دادم، به او گفتم: «گلى که دوستش دارى در معرض خطر نیست.»





معرفی و دانلود کتاب شازده کوچولو | آنتوان دو سنت اگزوپری | انتشارات مجید