دسته‌بندی نشده · آوریل 4, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب شب‌های طاعون | اورهان پاموک | انتشارات نگاه



معرفی کتاب شب‌های طاعونکتاب شب‌های طاعون به قلم نویسنده‌ی برنده‌ی جایزه نوبل ادبیات، اورهان پاموک، رمانی تاریخی و تامل‌برانگیز است که کشمکش‌های انسانی و احساسی را در عصر زوال امپراتوری عثمانی و در بطن همه‌گیری بیماری طاعون به تصویر می‌کشد.

درباره‌ی کتاب شب‌های طاعون:

رمان‌هایی تاریخی با وجود اینکه داستان و قصه‌پردازی آن‌ها متعلق به دوران گذشته است و ماجرایی در گذشته را به تصویر می‌کشند، اما با این حال بعضی از آن‌ها می‌توانند وصف حال دوران امروز نیز باشند. جدیدترین اثر اورهان پاموک (Orhan Pamuk) نویسنده‌ی ترک‌تبار نیز در زمره‌ی این کتاب‌ها قرار می‌گیرد.

کتاب شب‌های طاعون (Nights of Plague) چند سال قبل از شیوع همه‌گیری ویروس کرونا به نگارش درآمد و اولین بار در سال 2021 انتشار یافت که همزمانی آن با این بیماری جهانی کرونا شگفتی آفرین شد. اورهان پاموک در مصاحبه‌ای بیان کرده که ایده‌ی نگارش این رمان چهل سال ذهن او را درگیر کرده و پنج سال نیز درگیر نوشتن و تکمیل کتاب بوده است. هم‌زمانی انتشار این اثر همراه با پاندمی کرونا در دنیا پاموک را نیز متحیر کرده است.

رخدادها و وقایع رمان شب‌های طاعون در سال 1901 و در جزیره‌ای خیالی به نام مینگر روایت می‌شوند. این جزیره قسمتی از قلمرو امپراتوری عثمانی است که پادشاه عبدالحمید بر آن حکومت می‌کند. بیماری طاعون در این جزیره شیوع می‌یابد و سلطان عبدالحمید عثمانی یک دکتر و سربازرس بهداشت را به این جزیره اعزام می‌کند تا از سرایت این بیماری به اروپا جلوگیری شود.

دکتر که نوری نام دارد، داماد برادر پادشاه است که همسری به نام پاکیزه سلطان دارد. پاکیزه سلطان دختر پادشاه پیشین عثمانی است که تاکنون از قصر بیرون نرفته است. با شیوع طاعون او به همراه همسرش نوری به این جزیره می‌روند و طاعون تحولی را در زندگی پاکیزه سلطان رقم می‌زند.

زنی به نام مینا مینگرلی راوی رمان است که نامه‌های پاکیزه‌سلطان را سوژه‌ی نوشتن داستانی تاریخی کرده است. پاموک با پرداخت به چنین روایتی، قصه‌ی انسان‌هایی را به رشته تحریر درآورده است که فاجعه آن‌ها را گرد هم آورده و با یکدیگر هم‌پیمان کرده است.

این آدم‌ها باید با سنت‌ها و باورهای غلطی که علم پزشکی را انکار می‌کنند، مبارزه کنند. اما طاعون و حواشی آن همه‌ی ماجرای این کتاب را تشکیل نمی‌دهند. در این میان عشقی نیز شکل می‌گیرد؛ یکی از شخصیت‌های رمان، یک نظامی وطن‌پرست که به سختی تلاش می‌کند تا طاعون را ریشه‌کن کند، دلباخته‌ی دختری به نام زینب می‌شود.

کتاب شب‌های طاعون رمانی گیرا درباره‌ی امید، میهن‌پرستی و عشق است که با بیماری و فاجعه‌ای بزرگ پیوند خورده و تاریخ و تخیل را به هم آمیخته است.

کتاب شب‌های طاعون مناسب چه کسانی است؟

اگر از علاقه‌مندان به رمان‌های تاریخی و عاشقانه‌ هستید، خواندن کتاب شب‌های طاعون را از دست ندهید.

با اورهان پاموک بیشتر آشنا شویم:

این نویسنده و رمان‌نویس ترک در سال 1952 در استانبول به دنیا آمد. او تحصیلات متوسطه خود را در کالج آمریکایی استانبول به پایان رساند و پس از آن در دانشکده‌ی فنی استانبول به تحصیل رشته‌ی معماری پرداخت. اما پس از مدتی این رشته را رها کرد و در رشته روزنامه‌نگاری فارغ‌التحصیل شد. اورهان پاموک در سال 2006 جایزه نوبل ادبیات را از آن خود کرد. آثار او تابه‌حال به 56 زبان دنیا ترجمه شده است و خوانندگان بسیاری در سراسر جهان دارد. وی علاوه بر خلق آثار ادبی، اظهارات تاریخی و سیاسی اعتراض‌آمیزی نگاشته که باعث شهرت او در فضای رسانه‌ها شده است.

از آثار دیگر پاموک می‌توان به «جودت بیک و پسران، خانه ساکت، قلعه سفید، کتاب سیاه، چهره پنهان و نام من سرخ» اشاره کرد.

در بخشی از کتاب شب‌های طاعون می‌خوانیم:

شهر بوی محلول ضدعفونی می‌داد و راکد بود. سربازان درختان کوچه‌ها، دیوارهای سنگی و چوبی و طبقۀ اول خانه‌ها را آهک‌اندود کرده بودند. والی‌پاشا گاهی فکر می‌کرد در شهر دیگری ا‌ست. خلوتی کوچه‌ها نیز این حس جدید و غریب را تقویت می‌کرد. دو نفری که کنار هم راه بروند یا اجتماع بیش از دو نفر دیده نمی‌شد. والی‌پاشا روزی دست‌کم دو سه‌بار از روی پل حمیدیه عبور می‌کرد و هربار وقتی نگاهش به شهر و بازار می‌افتاد و می‌دید نیمی از مغازه‌ها بسته‌اند، از ترس بر خود می‌لرزید.

بسیار پریشان می‌شد وقتی بیکارانی را می‌دید که روی صخره‌های در امتداد دره یا بارانداز تک و تنها ایستاده و به دریا زل زده بودند، و نیز اصنافی که مغازه‌هایشان بسته شده بود یا کسانی را که در گوشه و کنار جوری چمباته زده و منتظر بودند، گویی از چیزی پنهان شده‌اند. حتی یک بیگانه به‌آسانی می‌توانست بفهمد اکثر نفوس شهر داخل خانه‌ها، قفس‌ها، پشت پرده‌ها، اتاقک‌ها، حیاط‌ها و دیوارها پناه گرفته‌اند. والی‌پاشا روز چهارشنبه، نوزدهم هزیران، متوجه شد که درِ بسیاری از مغازه‌های تعطیل‌شده با تخته‌چوب‌هایی چفت و بست شده است و پس از باران هفده تن مُرده‌اند. بعضی از این مغازه‌ها را صاحبان مغازه پس از ضدعفونی برای جلوگیری از ورود میکروب جدید و دزدها، خودشان چفت و بست کرده بودند. اما اقداماتی که در روزهای نخست قرنطینه با اشتیاق عملی می‌شدند، حالا پس از یک ماه و نیم اجرا نمی‌شدند و هر روز شرایط و عجایب جدیدی پیش می‌آمد.





معرفی و دانلود کتاب شب‌های طاعون | اورهان پاموک | انتشارات نگاه