دسته‌بندی نشده · می 14, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب شبکه‌های اجتماعی مجازی، فرصت‌ها و تهدیدها | حمید ضیایی پرور | انتشارات سیمای شرق



معرفی کتاب شبکه‌های اجتماعی مجازی، فرصت‌ها و تهدیدهاکتاب شبکه‌های اجتماعی مجازی، فرصت‌ها و تهدیدها به نویسندگی حمید ضیایی پرور و طاهره ساعدی، یکی از آثار مفید و کامل در حوزه فضای مجازی است. این کتاب با استناد به منابع مختلف، اطلاعاتی دقیق درباره شبکه‌های اجتماعی ارائه می‌دهد و می‌تواند پاسخگوی بسیاری از سوالات شما در این زمینه باشد.

درباره کتاب شبکه‌های اجتماعی مجازی، فرصت‌ها و تهدیدها:

گروه‌های موجود در انواع شبکه‌های اجتماعی از افراد یا سازمان‌هایی تشکیل شده‌‌اند که به دلیل مشترک بودن در یک یا چند موضوع، به همدیگر پیوند خورده‌اند. بعضی از این جمع‌ها بر پایه دوستی و علایق مشترک بنا شده‌اند، برخی به دلیل همکاری و عضویت در یک اداره یا خویشاوندی و روابط فامیلی. مهم‌ترین ویژگی این ارتباطات، مهم نبودن مرزهای جغرافیایی است. تنها اتصال به اینترنت و عضویت در یک شبکه اجتماعی کافی است تا ناگهان به دنیای دیگری وارد شوید، چیزی که حتی در تصور گذشتگان ما نمی‌گنجید و شاید به همین دلیل بسیاری از مسئولان و رهبران کشورهای مختلف دنیای مجازی را به چشم یک نارنجک در مرز انفجار می‌بینند. حمید ضیایی پرور و طاهره ساعدی در کتاب شبکه‌های اجتماعی مجازی، فرصت‌ها و تهدیدها به بررسی واقعیت این شبکه‌ها می‌پردازند و به شما کمک می‌کنند با استفاده از سندها و آمار موثق، دیدی درست از دنیای مجازی پیدا کنید.

معروف‌ترین ویژگی شبکه‌های اجتماعی، خاصیت اعتیادآوری آن‌هاست. همه ما افرادی را می‌شناسیم که از وقت‌گیر بودن این شبکه‌ها گله دارند و نمی‌توانند زمان خود را مدیریت کنند – البته شاید خودتان هم جزء این افراد باشید – اما واقعیت امر چیست؟ شبکه‌های اجتماعی چه ویژگی‌ای دارند که از ریزش کاربر جلوگیری می‌کند؟ اطلاعاتی که ما در دنیای مجازی از خود منتشر می‌کنیم چه سودی برای سازندگان این شبکه‌ها دارند؟ زمانی که در موقعیت‌های مجازی قرار داریم، چه معیارهایی را باید رعایت کنیم؟ آیا اصولا قانون و عرفی در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد؟ و سوالی از جنس متفاوت، آیا اصلا می‌توان از این امکانات برای منافع ملی و اخلاقی استفاده کرد؟

کتاب شبکه‌های اجتماعی مجازی، فرصت‌ها و تهدیدها اثری کامل و عالی برای پاسخ دادن به این سوالات است. نویسندگان ایرانی کتاب، یعنی حمید ضیایی پرور و طاهره ساعدی این اثر را با درنظر گرفتن به فرهنگ کاربر ایرانی تالیف کرده‌اند، که در مقایسه با نمونه‌های خارجی، به آن برتری بومی بودن را می‌بخشد. اگر کنجکاو هستید شایعات و باورهای اغراق آمیز درباره شبکه‌های اجتماعی را کنار بگذارید و به اطلاعاتی واقعی از چرایی و چگونگی پیدایش آن‌ها دست پیدا کنید، پس کتاب شبکه‌های اجتماعی مجازی، فرصت‌ها و تهدیدها را از دست ندهید.

کتاب شبکه‌های اجتماعی مجازی، فرصت‌ها و تهدیدها مناسب چه کسانی است؟

مطالعه این اثر به تمام افرادی که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند و به مباحث رسانه‌ای علاقه‌مندند توصیه می‌گردد.

در بخشی از کتاب شبکه‌های اجتماعی مجازی، فرصت‌ها و تهدیدها می‌خوانیم:

افراد زیر 20 سال در سال 2004 با ارسال پیام‌هایی پیوستن به مای اسپیس را آغاز کردند. برخلاف کاربران بزرگسال، اغلب نوجوانان هیچ‌گاه در فرندستر عضویت نداشتند. برخی از آن‌ها برای برقراری ارتباط با گروه‌های موزیک مورد علاقه خود به مای اسپیس پیوستند. برخی دیگر را نیز افراد بزرگسال‌تر خانواده به این سایت معرفی کردند. همزمان با فرایند عضویت نوجوانان در مای اسپیس، آن‌ها دوستان خود را نیز به این کار ترغیب کردند. مای اسپیس نه فقط از پذیرش عضوهای کم‌سن و سال خودداری نکرد که با تغییر سیاست کاربری خود، زمینه‌ را برای عضویت کوچک‌ترها فراهم کرد.

چهار گروه عمده، سایت مای اسپیس را که بعد از این تاریخ به طور فزاینده‌ای در حال گسترش بود تشکیل‌ می‌دادند: موسیقی‌دانان، هنرمندان، نوجوانان و افرادی که دوره کالج خود را به اتمام رسانده بودند. این دو گروه اخیر فقط از طریق گروه‌های موزیک با یکدیگر ارتباط برقرار کرده بودند و بر یکدیگر تأثیر متقابل‌ می‌گذاشتند. به دلیل عدم پوشش گسترده رسانه‌ای در سال 2004 افراد ‌اندکی به محبوبیت این سایت پی بردند.

در ژوئیه سال 2005 گروه رسانه‌ای رابرت مرداک، یعنی نیوز کورپوریشن، مای اسپیس را به بهای 580‌ میلیون دلار خریداری کرد. در این زمان بود که توجه بسیاری از افراد از طریق این رسانه به مای اسپیس جلب شد. پس از آن سایت مای اسپیس دچار آفت‌های امنیتی شد. این سایت خود را درگیر تعداد زیادی از ارتباطات و تأثیرات جنسی بین بزرگسالان و کم‌سن و سال‌ترها دید، این مسئله سبب اقدام قانونی علیه این سایت شد. هول و نگرانی گسترده‌ای جامعه را، به دلیل نگرانی از حضور افراد درنده‌خوی جنس‌گرا، در برگرفت. اما، تحقیقات بعدی نشان داد که در این نگرانی‌ها اغراق شده بود.

در حالی که مای اسپیس توجه اغلب رسانه‌ها در آمریکا را به خود جلب کرده بود، در خارج از آمریکا نیز شبکه‌های اجتماعی نفوذ خود را در‌ میان مردم افزایش دادند. فرندستر در جزایر پاسیفیک طرفدار پیدا کرد. اورکات تبدیل به اولین سایت اجتماعی در برزیل شد و مدتی بعد در هند نیز طرفداران زیادی پیدا کرد. سایت شبکه اجتماعی‌ میکسی در ژاپن راه خود را باز کرد و لونار استورم نیز در سوئد طرفداران زیادی پیدا کرد و هلندی‌ها نیز سایت هیوز را برای خود انتخاب کردند.
فهرست مطالب کتابفصل اول: پیشینه شبکه‌های اجتماعی
فصل دوم: وضعیت ایرانیان درشبکه‌های مجازی
فصل سوم: معرفی شبکه‌های اجتماعی پرنفوذ
فصل چهارم: فرصت‌ها و تهدیدها
منابع و ارجاعات
ادامه فهرستمشخصات کتاب الکترونیکقیمت نسخه الکترونیک





معرفی و دانلود کتاب شبکه‌های اجتماعی مجازی، فرصت‌ها و تهدیدها | حمید ضیایی پرور | انتشارات سیمای شرق