دسته‌بندی نشده · می 27, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی آخرین روز یک محکوم | ویکتور هوگو | رادیو گوشه



معرفی کتاب صوتی آخرین روز یک محکومداستانی تکان‌دهنده در باب شناعت حکم اعدام… ویکتور هوگو یکی از برجسته‌ترین چهره‌ها در ادبیات کلاسیک فرانسه است. کتاب صوتی آخرین روز یک محکوم علی‌رغم حجم اندک خود، یکی از شاهکارهای مسلم این نویسنده‌ی بزرگ محسوب می‌شود. مضمون اصلی این اثر داستانی به خوبی از دقت در عنوانِ پیشگفتار هوگو بر کتاب، روشن می‌شود: «خطابه‌ای علیه حکم اعدام».

درباره کتاب صوتی آخرین روز یک محکوم:

ویکتور هوگو از آن دست نوابغی بود که هر قرن، تنها شاهد ظهور دو یا سه تن از آن‌هاست. در عرصه‌ی ادبیات داستانی، هوگو با شاهکارهایی چون «بینوایان» و «گوژپشت نتردام» همپایه‌ی تولستوی است و در شعر و غزل، با مجموعه‌ی اشعار رمانتیک خود، هم‌ترازِ شاعرانی چون شکسپیر و گوته.

ویکتور هوگو، جدای از عظمت ادبی‌اش (که هرچه از آن بگوییم، نابسنده می‌نماید) در صحنه‌ی زندگی اجتماعی نیز نامی محترم و شخصیتی تأثیرگذار داشت. او همچنین، اندیشمندی متعهد و صاحب دغدغه، و البته، کنشگری خستگی‌ناپذیر بود. شرح اقدامات سیاسی و اجتماعی هوگو در این فرصت اندک مقدور نیست. ضمن اینکه هدف از این نوشتار، نه بحث درباره‌ی زندگی ویکتور هوگو، بلکه معرفی یکی از آثار او می‌باشد. این اثر که آخرین روز یک محکوم (The Last Day of a Condemned Man) نام دارد، رمانی‌ست کوتاه اما به شدت تأثیرگذار و تکان‌دهنده.

هوگو آخرین روز یک محکوم را در سال 1829 نوشت. در آن زمانه لغو حکم اعدام نه تنها مطالبه‌ای همگانی نبود، بلکه حتی مطرح ساختن آن نیز عجیب و حساسیت‌برانگیز به شمار می‌رفت. هوگو امّا، درست به سان یک روشنفکر راستین، دهه‌ها از عصری که درَش می‌زیست، جلوتر بود. او در رمان پیش رو، با روایت دشواری‌های روحیِ مردی محکوم به اعدام، شناعت این حکم خشونت‌آمیز و غیرانسانی را به بهترین شکل ممکن تصویر کرد.

کتاب آخرین روز یک محکوم به علت موفقیتش در انعکاس دقیق حالات و روحیات محکومینِ به اعدام، یک شاهکار روان‌شناختی، و به سبب اعتراضِ اجتماعی رادیکالش، یک سند تاریخی – اجتماعی‌ست. درباره‌ی این اثر بسی بیش از این‌ها می‌توان گفت. اما چه بهتر که بی فوت وقت، خود شخصاً و مستقیماً با آن مواجه شوید…

نکوداشت‌های کتاب صوتی آخرین روز یک محکوم:

– حقیقی‌ترین اثر در کارنامه‌ی ویکتور هوگو. (Fyodor Dostoevsky)
– اثری بزرگ و جهانی؛ درست مثل بینوایان. (Barnes & Noble)

کتاب صوتی آخرین روز یک محکوم مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به آثار کلاسیک و دوست‌داران رمان‌هایی با تم اجتماعی، بیش از همه کتاب صوتی آخرین روز یک محکوم را مطابق سلیقه‌ی خود خواهند یافت.

با ویکتور هوگو بیشتر آشنا شویم:

ویکتور هوگو (1802) شاعر و نویسنده‌ی بزرگ فرانسوی بود که با خلق کتاب‌های درخشانی چون بینوایان و گوژپشت نتردام، نام خود را در عالم ادبیات جاودانه ساخت. امروزه از او به عنوان یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان در سبک رمانتیسم یاد می‌کنند.

شایان ذکر است که هوگو در کنار فعالیت‌های ادبی و هنری، درگیر اشتغالات سیاسی-اجتماعی نیز بود. در همین راستا، بد نیست بدانید که انتقادات هوگو از سردمداران حکومت وقت فرانسه و اعتراضات تند و تیزش به ظلم و بی‌عدالتی، سرانجام منجر به تبعید و اخراج او از زادگاه شد. بسیاری از آثار درخشان هوگو در همین دوره‌ از زندگی او خلق شدند؛ او سرانجام در سال 1870 به پاریس بازگشت؛ بازگشتی که همراه با استقبال کم‌نظیر مردم این شهر بود.

زندگی پرفروغ این نویسنده، سرانجام در 22 مه 1855، پس از یک دوره بیماری طاقت‌فرسا به پایان رسید.

در بخشی از کتاب صوتی آخرین روز یک محکوم می‌شنویم:

بی‌شک همه‌ی آنچه گفته شد در نظر آدم‌های متکبر و خودپسندی که عقل و منطقشان را تنها در سرشان نگه می‌دارند و در زندگی از آن هیچ استفاده‌ای نمی‌کنند، چیزی نیست جز «استدلال‌هایی احساسی». اما از نظر ما استدلال‌هایی که مبنای آن‌ها احساس باشد، بهترین استدلال‌ها هستند. ما دلایل احساسی را به دلایل عقلانی ترجیح می‌دهیم. از سویی دیگر، فراموش نکنیم که دلایل حسی و عقلانی همیشه به هم وابسته هستند. کتاب جرم و مجازات در حقیقت به روح القوانین پیوند خورده و تفکر بکاریا، زاییده‌ی تفکر مونتسکیوست.

خرد، احساس و تجربه، هر سه متعلق به انسان هستند. در ممالکی پیشرفته‌ای که مجازات مرگ در آن‌ها لغو شده است، هر ساله از میزان جرم و جنایت کاسته می‌شود. خودتان مقایسه کنید.





معرفی و دانلود کتاب صوتی آخرین روز یک محکوم | ویکتور هوگو | رادیو گوشه