دسته‌بندی نشده · مارس 13, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی آشپزخانه مارگریت: یادداشت‌های روزانه | مارگریت دوراس



معرفی کتاب صوتی آشپزخانه مارگریت: یادداشت‌های روزانهاثری شنیدنی از «بانوی داستان‌نویسی مدرن». کتاب صوتی آشپزخانه مارگریت مجموعه‌ای از یادداشت‌های پراکنده‌ی مارگریت دوراس، رمان‌نویس نام‌آشنای فرانسوی‌ست. این اثر شامل دستورالعمل‌های آشپزی این نویسنده‌ی برجسته ‎است و همچنین روایتی‌ست دلنشین از خودگویی‌های زنی که گاه مادر است، گاهی زنی فرهیخته و زمانی یک دوست صمیمی که شخصیتش از لابه‌لای آموزش دستورپخت کاپوناتا سیسیلیایی و سوپ فرانسوی آشکار می‌شود!

درباره کتاب صوتی آشپزخانه مارگریت:

کتابی که اکنون مشغول مطالعه‌ی معرفی آن هستید، شامل مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های آشپزی‌ست که مارگریت دوراس (Marguerite Duras) در سال 1999 به چاپ رساند. دوراس عاشق آشپزی کردن بود؛ آشپزی برای او نه فقط راهی برای سیر کردن شکم، که برای التیام بخشیدن به روح نیز بود! این شیفتگی و عشق به غذا و البته علاقه‌مندی به نوشتن دستورپخت بود که منجر به تألیف کتاب آشپزخانه‌ی مارگریت (La cuisine de Marguerite) شد.

کتاب صوتی آشپزخانه‌ی مارگریت نه یک رمان است و نه یک کتاب آشپزی. بنابراین اگر قصد دارید یک کتاب آشپزی را مطالعه کنید، احتمالاً ناامید خواهید شد. گرچه دوراس به آموزش غذاهای گوناگونی در این اثر می‌پردازد اما این کتاب در واقع جریان رونده‌ی ذهن اوست. نثر روان و دلنشین او چنان تأثیری بر شما خواهد گذاشت که تا مدت‌ها رهایتان نخواهد کرد. او چنان با مخاطب خود صمیمی‌ست که احساس می‌کنید گوشه‌ای در آشپزخانه‌ی مارگریت نشسته‌اید و او پرشورانه در میان ادویه‌ها، مواد اولیه و قابلمه‌ها در گفت‌وگویی دوستانه از دستور‌العمل پخت غذا سخن می‌گوید. البته دستورپختی که او ارائه می‌دهد،‌ چیزی جز چند کلمه‌ای راجع به اندازه و پیمانه نیست. بااین‌حال چنان با کشش همراه است که شما را تا انتها با خود همراه می‌سازد.

دوراس در میان عطر برنج، آب جوشیده و بوی غذا پرسه می‌زند، در میان خاطراتش فرو می‌رود و گاه درست درحالی که مشغول آموزش پخت ماهی آزاد است، تصویر یک نویسنده‌ی متفکر بر او قالب می‌شود. دوراس به مخاطبان خود نشان می‌دهد که آشپزی چیزی بیش از مخلوط کردن مواد اولیه با یکدیگر است. خوب است اشاره کنیم که صدای گرم راوی نیز دو چندان بر صمیمیت این اثر افزوده است.

کتاب صوتی آشپزخانه مارگریت مناسب چه کسانی است؟

اگر به آثار مارگریت دوراس علاقه‌مند هستید و از مطالعه‌ی یادداشت‌های روزانه لذت می‎برید، کتاب صوتی آشپزخانه‌ی مارگریت مناسب شماست.

با مارگریت دوراس بیشتر آشنا شویم:

مارگریت ژرمن ماری دونادیو نویسنده و فیلم‌ساز فرانسوی بود که در سال 1914 و در هندوچین متولد شد. سال 1943 و هم‌زمان با جنگ جهانی دوم بود که اولین رمان او با نام «بی‌شرمان» به چاپ رسید. انتشارات گیلمان مسئولیت انتشار این کتاب را برعهده داشت؛ بااین‌که دو سال قبل (1941) از انتشار آن سرباز زده بود.

اگر بگوییم مارگریت دوراس سبک تازه‌ای را وارد عرصه‌ی رمان‌نویسی کرد و رنگ تازه‌ای به داستان‌نویسی فرانسه بخشید، اغراق نکرده‌ایم. او با نگاهی سنت‌شکن و با پرداختن به موضوعاتی نامعمول، خوانندگان خود را تا مدتی مدید مشغول داستان می‌سازد.

او در طول فعالیت هنری‌اش بیش از 60 داستان کوتاه، نمایش‌نامه و فیلم‌نامه به نگارش درآورد و 19 فیلم ساخت. از جمله آثار او می‌توان به کتاب اسب‌های کوچک کارتینیا، غیبتی بسیار طولانی، مردی نشسته در راهرو و سدی بر اقیانوس آرام اشاره کرد. خوب است اشاره کنیم دوراس برای فیلم «هیروشیما عشق من» به کارگردانی آلن رنه نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم‌نامه شد و در جشنواره‌ی کن توانست عنوان فیلم برگزیده را از آن خود کند. جایزه ادبی گنکور برای رمان عاشق از دیگر افتخاراتی‌ست که این نویسنده‌ی برجسته‌ی فرانسوی موفق به کسب آن‌ شده است.

در بخشی از کتاب صوتی آشپزخانه مارگریت می‌شنویم:

به چه دلیل خانه در این حالت بدون قهوه بودن مانده است؟ در حالی که بیشتر ساکنان آن به خوبی می‌دانند که یکی از وحشتناک‌ترین چیزها در زندگی بیدار شدن صبحگاهی بدون قهوه در خانه‌ای خالی از قهوه است؟
دلیلیش این است که تبلیغات رسانه‌های عمومی در حال حاضر این را خواسته‌اند: «سهل‌انگاری در خرید قهوه»
دیگر قهوه در کار نیست. آدم‌ها دیگر زمانی قهوه می‌خورند که در قهوه‌خانه و در کنار دوستانشان باشند. به این ترتیب تنهایی صبح‌گاهی زمانی که هیچ‌کس از خواب برنخاسته است، از زندگی آن‌ها خط می‌خورد.
فهرست مطالب کتاب صوتی۷ دقیقهیادداشت مترجم۱ دقیقهبخش بیست‌وچهار۲ دقیقهبخش بیست‌وپنج۴ دقیقهبخش بیست‌وهفت۳ دقیقهبخش بیست‌وهشتادامه فهرستمشخصات کتاب صوتیقیمت نسخه صوتی





معرفی و دانلود کتاب صوتی آشپزخانه مارگریت: یادداشت‌های روزانه | مارگریت دوراس