دسته‌بندی نشده · ژوئن 4, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی آنک نام گل | اومبرتو اکو | نشر ماه آوا



معرفی کتاب صوتی آنک نام گلکتاب صوتی آنک نام گل برترین و شناخته‌شده‌ترین رمان اومبرتو اکو، نویسنده‌ی فقید اهل ایتالیاست. در این اثر که از بسیاری جهات شاهکاری نبوغ‌آسا و حیرت‌انگیز به شمار می‌رود، با ماجراهای عجیب و غریبی همراه خواهید شد که در قرن چهاردهم، در دل محفلی دینی رخ می‌دهند. لازم به ذکر است که اثر پیش رو از پرفروش‌ترین عناوین نیویورک تایمز به شمار می‌رود و توانسته جوایز متعددی را از آن خود کند.

درباره کتاب صوتی آنک نام گل:

اومبرتو اکو (Umberto Eco) قبل از آنکه نویسنده‌ای فوق‌العاده باشد، خواننده‌ای استثنایی بود. او در اثری با عنوان «از کتاب رهایی نداریم» با بیان سحرانگیزی که خاص خودش بود، شوق وافر و دیوانه‌وارش نسبت به کتاب و کتاب‌خوانی را شرح داده است. شوقی که در کار نویسندگی نیز با وی بود. او از این جهت بسیار به خورخه لوئیس بورخس، نویسنده‌ی بزرگ آرژانتینی، شباهت داشت.

احتمالاً می‌دانید که هم بورخس و هم اکو، هر دو در آثار خویش علاقه‌شان به فرهنگ و ادبیات، و به طور کلی، به دنیای بی‌کران کتاب‌ها را، به شکل مستقیم مطرح کرده‌اند. اغلب آثار خوب این دو نویسنده، در واقع داستان‌هایی در باب کتاب‌هایند. از این حیث، رمان آنک نام گل از اکو بهترین نمونه است. کتابی که اولین و شاخص‌ترین ویژگی‌اش این است که هنگام مطالعه‌‌ی آن، در دل به حجم وسیع معلومات و خوانده‌ها و دانسته‌های نویسنده‌‌اش غبطه می‌خوریم.

آنک نام گل (The Name of the Rose)، سرشار است از اشارات آشکار و ضمنی به آثار بزرگ هنری و ادبی تاریخ؛ مطالعه‌ی این رمان از این جهت، همچون قدم زدن در یک کتابخانه‌ی بزرگ و بی‌انتهاست. کتابخانه‌ای به عظمت کتابخانه‌ی بابل، با قفسه‌هایی که درازاشان گویی به آسمان‌ها می‌رسد…

آنک نام گل نخستین بار در سال 1980 منتشر شد. این اثر اولین کار ادبی مهمِ اکو، و ضامن موفقیت‌های بعدی او در مقام داستان‌نویس بود.

داستان کتاب در قرن چهاردهم میلادی می‌گذرد: طرفداران و اعضای فرقه‌ی سنت فرانسیس، به عللی واهی متهم به ارتداد شده‌اند. در این بین، بر عهده‌ی ویلیامِ باسکرویلی، کشیش انگلیسیِ منتخب امپراطور است که تکلیفِ دعوای میان پاپ و هواخواهان فرقه‌ی سنت فرانسیس را روشن کند. او به همین نیت عازم صومعه‌ای عجیب در ایتالیا می‌شود. غافل از آنکه وقایعی شوم انتظارش را می‌کشد…

اقتباس از کتاب صوتی آنک نام گل:

رمان درخشان اکو در سال 1986 دستمایه‌ی ساخت فیلم سینمایی آنک نام گل قرار گرفت. این فیلم از حیث جذابیت هنری و روایی ابداً قابل مقایسه با کتاب نیست، ولی به هر حال، دیدنش خالی از لطف نیست.

جوایز و افتخارات کتاب صوتی آنک نام گل:

– برنده‌ی جایزه‌ی استرگا
– برنده‌ی جایزه‌ی مدیسی
– نامزد جایزه ادگار برای بهترین رمان
– نامزد جایزه کتاب لس آنجلس تایمز برای داستان
– حضور در فهرست 100 کتاب قرن لوموند
– حضور در لیست پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز

نکوداشت‌های کتاب صوتی آنک نام گل:

– شگفت‌انگیز، مبتکرانه و نبوغ‌آمیز. (Newsweek)
– اثر جذابِ پژوهشگری دوست‌داشتنی. (Library Journal)
– آنک نام گل کتابی آکنده از نیرو و سرشار از لطافت است. (Financial Times)

کتاب صوتی آنک نام گل مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به آثار معمایی و دوست‌داران رمان‌های تاریخی، بیش از سایرین از گوش سپردن به کتاب صوتی آنک نام گل لذت خواهند برد.

با اومبرتو اکو بیشتر آشنا شویم:

اومبرتو اکو نویسنده‌ی پرآوازه، نظریه‌پرداز ادبی برجسته و هنرشناس حاذق اهل ایتالیا بود که در سال 1932 متولد شد و به سال 2016 از دنیا رفت. او را غالباً از مهم‌ترین پست‌مدرنیست‌های ادبیات داستانی می‌دانند. از میان آثار مشهورش می‌توان به عناوینی چون «گورستان پراگ»، «ایمان یا بی‌ایمانی»، «اعترافات رمان‌نویس جوان» و «استعاره: مبنای تفکر و ابزار زیبایی‌آفرینی» اشاره کرد.

در بخشی از کتاب صوتی آنک نام گل می‌شنویم:

من متن خود را بی‌آنکه دغدغه‌ی موقع‌شناسی داشته باشم استنساخ می‌کنم. در دورانی که کتاب آبه واله را پیدا کردم، این عقیده‌ی راسخ شایع بود که آدم فقط باید از روی تعهد به زمان حال و به منظور تغییر جهان چیزی بنویسد. اینک اهل قلم (بازگشته به مقام رفیع خویش) پس از ده سال یا بیشتر، می‌تواند خوشبختانه از سر عشق ناب بنویسد.

و بنابراین اینک این احساس آزادی را دارم که برای لذت بردن محض از داستان‌سرایی، داستانِ آدسوی ملکی را نقل می‌کنم و احساس آسودگی و تسلی خاطر می‌کنم از اینکه بی‌نهایت آن را دور از زمان حاضر می‌یابم (حال که بیداریِ خرد تمام هیولایی را که خوابش را خلق کرده بود، پراکنده است)، شکوهمندانه بی‌ارتباط با روزگار ما، به طرزی لاهوتی بیگانه با امیدها و یقین‌های ما. چرا که این داستان، داستانِ کتاب است، نه دغدغه‌های روزمره…





معرفی و دانلود کتاب صوتی آنک نام گل | اومبرتو اکو | نشر ماه آوا