دسته‌بندی نشده · آوریل 26, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی آینده قدرت | جوزف نای | آوانامه



معرفی کتاب صوتی آینده قدرتجوزف نای یکی از برجسته‌ترین تحلیل‌گران سیاسی آمریکا در سالیان اخیر است. کتاب صوتی آینده قدرت حاوی چکیده‌ی نظریات وی در باب وضعیت سیاستِ بین‌الملل در جهان امروز است. او در این اثر، ابتدا انگاره‌ای از مفهوم قدرت ترسیم نموده، و بعد، بر اساس آن انگاره، وضعیت امروز و فردای ملت‌های بزرگ را زیر ذره‌بین بررسی برده است.

درباره کتاب صوتی آینده قدرت:

قدرت یکی از پردامنه‌ترین مفاهیم در فلسفه‌ی سیاسی‌ست. چنانکه اغراق نیست اگر بگوییم هدفِ احتجاجات تمام فیلسوفان سیاسی بزرگ، از ارسطو گرفته تا جان رالز، صورت‌بندی مفهوم قدرت و ارائه‌ی تعریفی جامع و مانع از آن بوده است. در همین راستا، می‌توان دو نوع نگاه به مفهوم قدرت را از یکدیگر متمایز کرد. نگاه اول را بیشتر نزد فیلسوفان کلاسیکی چون هابز، لاک و روسو می‌بینیم. در نظر ایشان قدرت مفهومی سخت و عینی‌ست. به این معنی که اولاً از واقعیتی انضمامی برخوردار است، و ثانیاً، اغلب از جانب شخصی یا نهادی، بر دیگری «اعمال» می‌شود.

در مقابل این تلقی از قدرت، نگاه دیگری نیز وجود دارد؛ نگاهی که نخستین بار فیلسوفان مدرنی چون فوکو، گرامشی و … ارائه داده‌اند. در این نگاه، قدرت لزوماً بیرونی و همواره پلیسی (سرکوبگر) نیست؛ بلکه در اغلب مواقع، نامرئی و نهادینه‌شده در فردفردِ آدمیان است. جوزف نای (Joseph Nye) یکی از متفکرانی است که این تلقی از قدرت را پذیرفته، و بر مبنایش نظرورزی کرده است. البته او برخلاف فوکو و گرامشی، تعلق خاطری به اندیشه‌های چپ ندارد. اما همچون ایشان، بر سیالیَت قدرت در جامعه‌ی مدرن تأکید کرده است.

او در کتاب صوتی آینده قدرت (The Future of Power) اقسام گوناگون قدرت سیاسی را دسته‌بندی کرده، و با نگاهی متکی به مستنداتِ تاریخی، در وضعیت ابرقدرت‌های حال حاضر جهان دقیق شده. دغدغه‌ی جوزف نای در کتاب صوتی پیش رو، به دست دادن تحلیلی تا حد ممکن درست از معنای قدرت در جهان امروز بوده است.

به باور نای، امروزه توسل به قدرت سخت بیش از این ممکن نیست. جهان آینده از آن دولت‌هایی‌ست که قدرت نرم خویش را افزایش می‌دهند. به تعبیری، دوران بمب و موشک گذشته؛ زمانه‌، زمانه‌ی اقتصاد و دیپلماسی‌ست. در چنین شرایطی، بقا نه منوط به قدرت نظامی، بلکه وابسته به برنامه‌ریزی‌های بلندمدت مالی و سیاسی است.

سخن را به درازا نکشانیم؛ بحث‌های نای مفصل‌تر از آن است که بتوان در مجالی چنین اندک به تمام آن‌ها پرداخت. پس چه بهتر که همین حالا، خودتان به سراغ کتاب درخشان آینده‌ی قدرت بروید و فحوای آن را مستقیماً از زبان نویسنده‌ دریابید.

نکوداشت‌های کتاب صوتی آینده قدرت:

– یک کتاب درخشان و تأمل‌برانگیز. (The Financial Times)
– بیانینه‌ای قدرتمند خطاب به لیبرال‌‌های واقع‌گرای آمریکایی. (Times Higher Education Supplement)

کتاب صوتی آینده قدرت مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به مسائل سیاسیِ روز، مخاطبین اصلی کتاب آینده قدرت‌اند.

با جوزف نای بیشتر آشنا شویم:

جوزف نای (متولد 1937) پژوهشگر و کارشناس مسائل سیاسیِ اهل آمریکاست. موضوع عمده‌ی تحقیقات و آثار وی قدرت و نسبت آن با نظم جهانی است. نای بیش از همه به سبب ابداع اصطلاح «قدرت نرم» شناخته می‌شود.

از آثار اوست: «اهمیت اخلاق»، «آینده‌ی قدرت» و «فرسایش قدرت نرم».

در بخشی از کتاب صوتی آینده قدرت می‌شنویم:

تمسک روسیه به قدرت سخت به مشروعیت این کشور آسیب زد و موجب ترس و بی‌اعتمادی بیشتر نقاط جهان نسبت به آن شد. نگرانی اروپا اما بیشتر بود و نتیجه‌ی آنی آن زوال مقاومت لهستان در برابر استقرار سامانه‌ی موشک‌های ضد بالستیک آمریکا! در نتیجه، زمانی که روسیه برای پیشبرد سیاست خود در گرجستان از سایر اعضای سازمان همکاری شانگهای درخواست کمک کرد، چین و دیگر کشورها روی خوش به این کشور نشان ندادند.

بنا به نتیجه‌گیری یکی از تحلیل‌ها، سالی بعد از ماجرا، درخواست روسیه از همسایگان چندان با مذاق آنان سازگار نبود. جمع‌بندی الکسی ماخین، تحلیل‌گری روسی، از مسئله نیز این‌گونه بود: «در شرایط مطلوب، این کشور الگویی به لحاظ سیاسی و اقتصادی جذاب برای همسایگان باشد…»





معرفی و دانلود کتاب صوتی آینده قدرت | جوزف نای | آوانامه