دسته‌بندی نشده · فوریه 20, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی اتحادیه ابلهان | جان کندی تول | رادیو گوشه



معرفی کتاب صوتی اتحادیه ابلهانروایتی کم‌نظیر از زندگی یک جامعه‌ستیز درخودمانده! کتاب صوتی اتحادیه ابلهان نوشتهٔ جان کندی تول رمانی کمدی تراژیک درمورد مردی تحصیل‌کرده است که روحیه آرمان‌گرایانه دارد و نسبت به دنیای مدرن و مواهب آن ابراز تنفر می‌کند. کتاب حاضر یکی از کتاب‌های برتر ادبی آمریکا در 25 سال اخیر به شمار می‌رود که در همان سال انتشار جایزهٔ پولیتزر را از آن خود کرده است.

درباره کتاب صوتی اتحادیه ابلهان:

دروغ و حماقت دو عنصر جدایی‌ناپذیر در جامعهٔ مدرن امروزی تلقی می‌شوند و در سایهٔ این دو ویژگی کارهایی مثل خیانت، دیگر چندان قبیح به نظر نمی‌آیند. دیگر کسی برای بهتر شدن وضعیت تلاشی نمی‌کند و تمامی مسائل زشت دنیای امروزی با زندگی همه ما طوری انس گرفته‌اند که به مسائل عادی روز تبدیل شدند.

جان کندی تول در کتاب اتحادیه ابلهان (A Confederacy of Dunces) با توصیف جامعه‌ای با این ویژگی‌ها، دست به‌نوعی انتقاد اجتماعی زده و در قالب کمدی سیاه آن را به سخره گرفته است. او در این رمان شما را با شخصیتی معترض آشنا می‌کند که دست به طغیان می‌زند. «ایگنیشس» مردی جوان و تحصیل‌کرده است که به همراه مادرش در محله‌ای پست در نیواورلئان زندگی خود را می‌گذرانند.

ایگنیشس با وجود تخصصش در ادبیات قرون وسطا، بسیار تنبل است و مدام برای خود، خانواده و شهرش دردسر درست می‌کند. او که همیشه در حال ابراز تنفر نسبت به جامعه مصرف‌گرای آمریکایی‌ست، اعتقاد دارد که عامل اصلی هرج‌ومرج و جنون در جامعه، فروپاشی نظام قرون وسطا است. خردمندی منحصربه‌فردی که او دارد، مانع کنار آمدنش با واقعیت‌های جامعه شده و او را در عذابی ابدی قرار داده است.

چیزی نمی‌گذرد که ایگنیشس به اصرار مادرش به دنبال کار می‌گردد و ورود او به جامعه شرایط تازه‌ای را برایش رقم می‌زند که سرآغاز ماجراهای اصلی رمان است. به عقیدهٔ بسیاری از منتقدین کتاب صوتی اتحادیه‌ ابلهان در ردهٔ داستان‌های «پیکارسکی» قرار می‌گیرد. داستان‌هایی که شخصیت‌های آن‌ها متعلق به طبقهٔ فرودست جامعه هستند و بدون هیچ شغلی در اجتماع به سرکشی و هنجارشکنی دست می‌زنند.

نویسنده رمان حاضر که خود در دل چنین جامعه‌ای زندگی می‌کرد، به خوبی توانست انتقاد اجتماعی‌اش را ابراز کند و با استفاده از زبان طنز پیام خود را به گوش دیگران برساند. شخصیت‌های متنوع کتاب هریک به گونه‌ای نامتعارف زندگی خود را می‌گذرانند و در طول داستان سرنوشت‌شان به یکدیگر گره می‌خورد.

چیزی که باعث شهرت اتحادیه‌ی ابلهان در جهان شد در قدم اول مرگ نویسنده بود. این مسئله به شکل گستره‌ای بر روی کل رمان سایه انداخته و در قضاوت مخاطب نیز تاثیر می‌گذارد. عامل مهم دیگر را می‌توان مضمون انتقادی آن دانست که با بیانی طنزآمیز و منحصربه‌فرد نویسنده بیان شده است. همین عامل کتاب حاضر را به عقیدهٔ بسیاری از افراد به بزرگ‌ترین کمدی قرن تبدیل کرده است.

شخصیت اصلی این کتاب، ایگنیشس را می‌توان دن‌کیشوت امروزی نامید؛ چراکه با یک روحیهٔ آرمان‌گرایانه از دنیای مدرن سرخورده شده و از تمام آدم‌ها بیزار است. عقاید او همه در تضاد با جامعه است و به همین دلیل بیشتر وقتش را در خانه و به تنهایی می‌گذراند. اما درنهایت شرایطی پیش می‌آید که او را از زندگی یکنواخت و خسته‌کننده‌اش خارج می‌کند و به درون هیاهوی جامعه هل می‌دهد. تضادهای پررنگی که میان ایگنیشس و جامعه وجود دارد، وی را در موقعیت‌های ابزورد قرار می‌دهد و داستان را به یک کمدی پوچ‌گرایانه تبدیل می‌کند.

نویسنده با مهارتی کم‌نظیر داستان را از زاویه دید دانای کل روایت کرده و در خلال این روایت افکار و احساسات درونی ایگنیشس را از طریق یادداشت‌های روزانه‌ی او به تصویر کشیده است. او از زبان این شخصیت به نقد موضوعاتی همچون نژادپرستی، نداشتن شغل متناسب با تحصیلات، اختلاف طبقاتی و نظام سرمایه‌داری پرداخته است.

نکتهٔ جالب توجه در مورد رمان اتحادیه ابلهان این است که بعد از اینکه جان کندی تول نوشتن آن را در سی و دو سالگی به پایان رساند، هیچ ناشری حاضر به چاپ آن نشد و او به خاطر تجربهٔ این سرخوردگی به زندگی‌اش پایان داد. اما 9 سال بعد از مرگ او کتاب با تلاش‌های مادرش به انتشار رسید و مدت کمی بعد از انتشار مورد توجه و تحسین منتقدین و مخاطبان زیادی قرار گرفت و به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های سال تبدیل شد.

جوایز و افتخارات کتاب صوتی اتحادیه ابلهان:

– برنده جایزه‌ی پولیتزر 1981
– کسب عنوان یکی از بهترین کتاب‌های ادبی آمریکا در 25 سال اخیر به انتخاب مجله‌ی تایم
– یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های سال
– نامزد جایزه پن/فاکنر (1981)
– نامزد جایزه لس آنجلس تایمز (1980)
– از برترین کتاب‌های کمدی به انتخاب رادیو ملی آمریکا

نکوداشت‌های کتاب صوتی اتحادیه ابلهان:

– حرف آخر، یک کمدی حماسی، کتاب نیست، بهمنی غران است. (جان آنتونی برجس ویلسون – داستان نویس، منتقد ادبی و آهنگ‌ساز بریتانیایی)
– یکی از خنده‌دارترین کتاب‌هایی که تا به حال نوشته شده. آنقدر می‌خندید که دلتان درد می‌آید و اشک از چشمان‌تان سرازیر می‌شود. (روزنامه‌ی واشنگتن پست)
– یک شاهکار… این رمان شما را با خلاقیت خود شگفت‌زده می‌کند. (نقد کتاب نیویورک تایمز)
– رمانی فوق‌العاده خوب، درخشان، با کمدی عالی. (نیوزویک)
– رمانی درخشان و خاطره‌انگیز. (سان فرانسیسکو کرونیکل – بزرگترین روزنامه شمال کالیفرنیا)

کتاب صوتی اتحادیه ابلهان مناسب چه کسانی است؟

اگر به رمان‌های آمریکایی و داستان‌های کمدی سیاه یا طنز تلخ علاقه دارید، شنیدن این کتاب می‌تواند برایتان لذت‌بخش باشد.

جان کندی تول را بیشتر بشناسیم:

این نویسنده برجسته آمریکایی در سال 1937 در نیواورلئان به دنیا آمد. او در هفده سالگی با دریافت بورس دانشگاه کال هانتر نیویورک، تحصیلات خود را در آن‌جا ادامه داد و در 22 سالگی نیز استاد دانشگاه شد. جان کندی تول (john kennedy toole) کتاب اتحادیه ابلهان را در سی سالگی نوشت و بعد از اینکه توسط چندین ناشر رد شد، به زندگی‌اش پایان داد.

چند سال بعد از مرگ وی یعنی در سال 1980 کتابش توسط دانشگاه لوئیزیانا منتشر شد و جایزه پولیتزر را نیز از آن خود کرد. کتاب دیگر کندی تول که به فارسی ترجمه شده است، «کتاب مقدس نئون» نام دارد.

در بخشی از کتاب صوتی اتحادیه ابلهان می‌شنویم:

سانتا باتالیا یک قاشق پر سالاد سیب‌زمینی خورد. قاشق را با زبانش تمیز کرد و بعد با دقت روی دستمال کنار بشقاب گذاشت. همانطور که خرده‌های پیاز و جعفری را از لای دندان‌هایش می‌مکید، به عکس مادرش روی پیش بخاری گفت: «کیف می‌کنم. هیچکی بلد نیست مثل سانتا سالاد سیب‌زمینی درست کنه!»

اتاق پذیرایی آمادهٔ مهمانی بود. روی میز رادیوی قدیمی دو بطری ارلی تایمز بود و یک کارتن شش‌تایی سون آب. گرامافونی که از خواهرزاده‌اش قرض گرفته بود، وسط اتاق روی پارکت آب و جارو شده قرار داشت و سیم برقش را برده بود بالا و وصل کرده بود به لوستر. دو پاکت بزرگ چیپس هم دو طرف مبل مخملی قرمز جا گرفته بودند.

روی یک تخت تاشو سینی فلزی گذاشته بود و روی سینی هم شیشه‌ای پر از زیتون که دستهٔ چنگالی از آن بیرون زده بود. سانتا قاب را از روی پیش بخاری برداشت. عکسی از زنی باستانی و بداخلاق با لباس و جوراب مشکی وسط خیابانی تاریک با سنگ‌فرشی از صدف.





معرفی و دانلود کتاب صوتی اتحادیه ابلهان | جان کندی تول | رادیو گوشه