دسته‌بندی نشده · آوریل 3, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی بزرگ‌ترین اشتباه انیشتین: زندگینامه نابغه‌ای جایز‌الخطا | دیوید بودانیس



معرفی کتاب صوتی بزرگ‌ترین اشتباه انیشتین: زندگینامه نابغه‌ای جایز‌الخطازندگینامه‌ی شنیدنی بزرگ‌ترین نابغه‌ی قرن بیستم… دیوید بودانیس در کتاب صوتی بزرگ‌ترین اشتباه انیشتین، تصویرِ مبهوت‌کننده‌ی زندگی آلبرت انیشتین، فیزیکدان بزرگ و نامیِ اهل آلمان را پیش چشم شما ترسیم نموده است.

درباره کتاب صوتی بزرگ‌ترین اشتباه انیشتین:

تردیدی نیست که آلبرت اینشتین (یا آنطور که در فارسی متداول‌ است، انیشتین) یکی از بزرگ‌ترین چهره‌های جهان علم در سده‌ی بیستم و چه بسا در تمام تاریخ بود؛ نابغه‌ای با ذهن درخشان که با تئوری‌ها و پژوهش‌های ژرف خود تأثیری به‌سزا بر فیزیک و کیهان‌شناسی گذاشت. اغلب ما او را با نظریه‌ی نسبیت می‌شناسیم. واقعیت اما این است که اهمیت اینشتین در تاریخ علم منحصر به طرح دو نظریه‌ی نسبیت عام و نسبیت خاص نیست. برای درک درست عظمت کار او باید در کارنامه‌ی علمی‌اش دقیق‌تر شویم. به همین منظور، مایلیم گوش سپردن به کتاب صوتی بزرگ‌ترین اشتباه انیشتین: زندگینامه نابغه‌ای جایز‌الخطا (Einstein’s Greatest Mistake) را به شما پیشنهاد کنیم.

دیوید بودانیس در اثر نامبرده زندگینامه‌‌ی آلبرت اینشتین را به طرزی جذاب برایتان روایت کرده است. تلاش او، چنانکه پیشتر به اشاره گفتیم، این بوده که دلیل بزرگی اینشتین را در تاریخ علم فیزیک با زبانی حتی‌الامکان ساده و غیرتخصصی برای مخاطبین عام روشن سازد. اگرچه او برای این کار به ارائه‌ی گزارشی از دستاوردهای علمی اینشتین اکتفا نکرده، بلکه درگیری ذهنی طولانی‌مدت این نابغه‌ی آلمانی با انواع و اقسام تئوری‌های فیزیکی و ریاضیاتی را به دقت پیش چشم ما ترسیم کرده است.

نکته‌ی جذاب دیگر درباره‌ی کتاب بزرگ‌ترین اشتباه انیشتین آن است که نویسنده‌ در کنار بررسی ماجراهای فکری‌ و حرفه‌ای سوژه‌ی کتاب خود، به زندگی پرفرازونشیب وی نیز پرداخته و بسیاری از نقاط ابهامِ زندگی پرافت‌وخیزش را روشن ساخته است.

دیوید بودانیس در کتاب صوتی بزرگ‌ترین اشتباه انیشتین به خوبی نشان داده که شهرت فراگیر و جاذبه‌ی عجیب کاراکتر اینشتین، تنها برخاسته از اهمیت او در تاریخ علم نیست؛ بلکه بیش از آن، ناشی از تصویر اسطوره‌ای و کاریزماتیکی‌ست که از وی در اذهان نقش بسته است. شرح چرایی و چگونگی ساخته شدن این تصویر مجذوب‌کننده از آلبرت اینشتین، هدف اصلی بودانیس از نگارش کتاب حاضر بوده است.

کتاب صوتی بزرگ‌ترین اشتباه انیشتین مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به آثار بیوگرافیک مخاطبین اصلی اثر حاضرند.

با دیوید بودانیس بیشتر آشنا شویم:

دیوید بودانیس (David Bodanis) سخنران، تاجر و نویسنده‌ی شماری از کتاب‌های پرفروش و پرطرفدار است، که در صدر آن‌ها باید به کتابی با عنوان معروف‌ترین معادله‌ی جهان اشاره کرد. گفتنی‌ست که بودانیس تاکنون علاوه بر نگارش کتاب، در مقام نویسنده با مطبوعاتی سرشناس نیز همکاری داشته است.

در بخشی از کتاب صوتی بزرگ‌ترین اشتباه انیشتین می‌شنویم:

تقریباً در زمان انتشار داستان زمین مسطح بود که گمانه‌زنی‌ها در مورد ساختارهای هندسی مختلف وارد فرهنگ عامه شد. در داستان‌های شرلوک هولمز، پروفسور موریاریتی، جنایتکار نابکار، یک کارشناس ریاضیات است و احتمالاً در مورد هندسه‌های نااقلیدسی اطلاعات دارد. در داستان برادران کارامازوف، اثر داستایفسکی، وقتی ایوان سعی دارد مسئله‌ی پلیدی را به برادر ساده‌دل‌ترش، آلیوشا، توضیح دهد، می‌گوید:

«من یک ذهن اقلیدسی دارم. چگونه می‌توانم مسائلی را حل کنم که این دنیوی نیستند؟ توصیه می‌کنم که تو هم هرگز درباره‌اش فکر نکنی آلیوشای عزیزم. خصوصاً درباره‌ی خدا. چه او وجود داشته باشد و چه نداشته باشد، سوالاتی از این دست، برای ذهنی که با فکری دارای تنها سه بعد خلق شده کاملاً نامناسبند.»
فهرست مطالب کتاب صوتی۲۹ دقیقهفصل اول: دوران کودکی در دوران ويکتوريا۱۷ دقیقهفصل دوم: رسيدن به بلوغ۲۹ دقیقهفصل سوم: سال فوق‌العاده۱۵ دقیقهفصل چهارم: تازه اول کار۱۸ دقیقهمیان‌پرده‌ی اول: داستان عاشقانه‌ی چندبعدی۱۶ دقیقهفصل پنجم: نظری اجمالی به يک راه‌حل۲۴ دقیقهفصل ششم: وقت فکر کردن۱۶ دقیقهفصل هفتم: تيز کردن ابزار۱۴ دقیقهفصل هشتم: بزرگ‌ترين ايده۲۴ دقیقهفصل نهم: درست يا نادرست؟۳۴ دقیقهفصل دهم: کسوف کامل۱۸ دقیقهمیان‌پرده‌ی دوم: آینده و گذشته۲۳ دقیقهفصل يازدهم: تَرَک‌هايی در زيربنا۲۵ دقیقهفصل دوازدهم: تنش‌های فزاينده۲۱ دقیقهمیان‌پرده‌ی سوم: شمع‌هایی در آسمان۳۳ دقیقهفصل سيزدهم: ملکه‌ی قلب‌ها سياه است۲۳ دقیقهفصل چهاردهم: سرانجام، آسودگی۲۸ دقیقهفصل پانزدهم: له کردن تازه‌به‌دوران‌رسيده۱۹ دقیقهفصل شانزدهم: عدم‌ قطعيت در عصر مدرن۳۳ دقیقهفصل هفدهم: بحث‌وجدل با دانمارکی۱۱ دقیقهمیان‌پرده‌ی چهارم: موسیقی و ناگزیری۱۴ دقیقهفصل هجدهم: پراکندگی‌ها۲۹ دقیقهفصل نوزدهم: انزوا در پرينستون۱۲ دقیقهفصل بيستم: پايان۱۴ دقیقهسخن آخر و سپاسگزاریادامه فهرستمشخصات کتاب صوتیقیمت نسخه صوتی





معرفی و دانلود کتاب صوتی بزرگ‌ترین اشتباه انیشتین: زندگینامه نابغه‌ای جایز‌الخطا | دیوید بودانیس