دسته‌بندی نشده · فوریه 17, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی بقال و طوطی | جعفر ابراهیمی | گروه فرهنگی سماوا



معرفی کتاب صوتی بقال و طوطیجعفر ابراهیمی در کتاب صوتی بقال و طوطی به بازآفرینی یکی از معروف‌ترین حکایت‌های مثنوی معنوی، اثر گران‌سنگ جلال الدین محمد بلخی پرداخته است. این داستان آموزنده که از مجموعه «قصه‌های خواندنی مثنوی مولوی» انتخاب شده، داستان مرد بقالی را روایت می‌کند که طوطی خوش‌سخنی دارد. خداوندگار، مولوی، با این اثر به روایت کسانی می‌پردازد که قیاس‌های نابه‌جا و ظاهری انجام می‌دهند. این اثر در زمره‌ی مجموعه کتاب‌های کودک رادیکو جای می‌گیرد.

درباره کتاب صوتی بقال و طوطی:

انتشارات خوش‌ذوق رادیکو با همراهی سماوا این بار برای خلق کتاب‌های کودک و نوجوان به سراغ خود بچه‌ها رفته و از آن‌ها برای روایتگری قصه‌ها کمک گرفته است. کتاب صوتی بقال و طوطی نیز در زمره‌ی همین آثار قرار می‌گیرد و جعفر ابراهیمی با تلخیص و ساده‌سازی یکی از برجسته‌ترین حکایت‌های کتاب پرمایه‌ی مثنوی معنوی، دست به خلق اثری زده که نه تنها مملوء از مطالب آموزنده برای کودکان است، که می‌تواند آن‌ها را ترغیب کند تا به سراغ اصل کتاب مثنوی بروند و باقی حکایت‌های این اثر برجسته را نیز مطالعه کنند.

در حکایت طوطی و بقال به داستان مردی بقال گوش می‌سپاریم که صاحب یک پرنده بود. طوطی خوش‌زبانی که با تمامی مشتریان صحبت می‌کرد، با نوای خوش خود روح همه را تازه می‌ساخت و وقتی که بقال در دکان نبود، حواسش به همه‌چیز بود. اما در نهایت یک روز در غیاب بقال، در حالی که مشغول پرواز بود، به‌اشتباه شیشه‌های روغن را ریخت. مرد بقال هنگامی که با دکان چرب‌وچیلی مواجه شد، چنان بر طوطی خود خشم گرفت که بر سر او کوفت. طوطی بر اثر این ضربه کچل شد و البته قدرت تکلم خود را از دست داد…

در ادامه با رخ دادن یک اتفاق، نقطه‌ی غافلگیری داستان رخ می‌دهد و مولوی در ادامه‌ با بیان چند مثال به ما توضیح می‌دهد که باید از قیاس نابه‌جا پرهیز کرد: «کار پاکان را قیاس از خود مگیر / گرچه باشد در نبشتن شیر و شیر»

مطالعه‌ی آثار کلاسیک همیشه با نوعی هراس از دشواری همراه است. این امر می‌تواند مانع از آن شود که بسیاری،‌ به ویژه مخاطبانی با سنین کمتر، به سراغ آثار بزرگانی همچون سعدی،‌ مولوی، فردوسی و دیگر آثار کلاسیک ادبیات ایران بروند. کتاب صوتی بقال و طوطی که اکنون مشغول مطالعه‌ی معرفی آن هستید، دست در دست مخاطبان خود گذاشته است و شیرینی ادبیات را به جان آنان می‌نشاند.

درباره مجموعه‌ی کتاب کودک رادیکو:

رادیکو مخفف رادیو کودک است. در این طرح بچه‌های 7 الی 12 سال گویندگی کتاب‌های صوتی کودک و نوجوان سماوا را عهده‌دار هستند.

کتاب صوتی بقال و طوطی مناسب چه کسانی است؟

کودکان 7 تا 12 سال با شنیدن کتاب صوتی بقال و طوطی لذت و بهره خواهند برد.

جعفر ابراهیمی را بیشتر بشناسیم:

این نویسنده و شاعر ایرانی در سال 1330 در روستای حور متولد شد. سال 1385 بود که جعفر ابراهیمی (Jafar Ebrahimi) فعالیت خود را در حوزه‌ی کودک و نوجوان آغاز کرد و پنج سال بعد به کانون پرورش فکری کودک و نوجوان منتقل شد. او تاکنون بیش از 150 کتاب برای گروه‌های سنی گوناگون تألیف کرده که می‌توان از میان آن‌ها به آواز پوپک، آسمان ابری نیست، پلی به سوی شعر و در کوچه‌های خیس اشاره کرد.

تخلص جعفر ابراهیمی شاهد است و او موفق شده افتخارات و جوایز متعددی از جمله لوح زرین کانون، دیپلم افتخار، کتاب برگزیده شورای کودک، دریافت نشان درجه یک ادبیات و جایزه‌ی بنیاد البرز را دریافت کند.

با جلال‌الدین محمد بلخی بیشتر آشنا شویم:

جلال‌الدین، خداوندگار، مولانا خداوندگار، مولوی، مولانا، مولوی رومی و ملای رومی همگی القاب جلال‌الدین محمد بلخی (Rumi) است که در قرن هفتم در شهر بلخ متولد شد. پدرش محمدبن حسین خطیبی معروف به بهاءالدین ولد از بزرگان صوفیه بود که از او با لقب سلطان العلماء نیز یاد می‌کنند.

مولوی در بلخ (افغانستان فعلی) متولد شد اما به دلیل حمله‌ی مغول‌ها در نوجوانی به قونیه (ترکیه امروزی) مهاجرت کرد. همین موضوع امروزه محل بحث و جدال بسیاری بین ایران، افغانستان و ترکیه شده است چرا که هر سه‌ کشور، مولانا را میراث فرهنگی کشور خود به حساب می‌آورند اما درواقع شخصیت و اشعار این شاعر بزرگ فراملیتی و فراقومیتی است و این عارف را نمی‌توان محدود به کشور یا قومیتی خاص دانست؛ او و اندیشه‌هایش جهانی هستند و محدود کردن این اشعار به یک کشور خاص ظلم و جفا در حق اندیشه‌های مولانا به حساب می‌آید. سرانجام مولانا در سال 672 هجری قمری در قونیه وفات یافت.

تخلص مولوی در اشعارش، خاموش، خَموش و خامُش است و از این عارف بزرگ فارسی زبان آثار متعددی در قالب نثر و نظم به یادگار مانده که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از: دیوان غزلیات یا کلیات شمس، فیه ما فیه، رباعیات، مجالس سبعه، مکتوبات.

در بخشی از کتاب صوتی بقال و طوطی می‌شنویم:

ای کاش طوطی فقط کچل می‌شد. چرا؟ چون زبانش هم بند آمد. لال شد. لالِ لالِ لال.

بقال وقتی که طوطی‌اش را با آن حال دید، از کار خود خیلی پشیمان شد ولی پشیمانی دیگر فایده‌ای نداشت. نه برای طوطی و نه برای بقالو آن روز گذشت. در سکوت و قهر… فردای آن روز بقال رفت پیش طوطی و گفت: «طوطی عزیزم! می‌خواهی نخود و کشمش برایت بریزم؟»

طوطی ساکت ماند؛ غمگین و ساکت. طوطی دوباره گفت: «طوطی خوش‌زبانم، عزیز دل و جانم، حرفی بزن، شعری بخوان!»





معرفی و دانلود کتاب صوتی بقال و طوطی | جعفر ابراهیمی | گروه فرهنگی سماوا