دسته‌بندی نشده · می 21, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی تاریخ فلسفه غرب | ر. ج. هالینگ دیل | آوانامه



معرفی کتاب صوتی تاریخ فلسفه غربر. ج. هالینگ دیل در کتاب صوتی تاریخ فلسفه غرب مهم‌ترین آرای فیلسوفان مطرح غربی را با زبانی ساده شرح داده و این‌چنین، منبعی خوب و قابل اعتنا در اختیار مخاطبینِ مبتدیِ فلسفه گذاشته است.

درباره کتاب صوتی تاریخ فلسفه غرب:

به زعم بسیاری از صاحب‌نظران، آن گرایش در دانشِ تاریخ که از آن با عنوان «تاریخ فلسفه» یاد می‌کنیم، تفاوت‌هایی اساسی با سایر شاخه‌های این علم دارد. این تفاوت‌ها بیش از آنکه از اختلافات روش‌شناختی نشأت بگیرند، برآمده از ماهیتِ ذاتاً متفاوت موضوع تواریخ فلسفه‌اند. در این باره توجه شما را به مثالی جلب می‌کنیم: ما می‌دانیم که در فلان مقطع از تاریخ، نبردی بزرگ، معروف به جنگ جهانی اول، در نقاطی خاص از دنیا، میان مللی چند در گرفته است. پژوهش تاریخی درباره‌ی این جنگ بسیاری از ندانسته‌ها در باب این نبرد، از دلایل آغاز آن گرفته تا جزییات درگیری‌ها و بسیاری از مسائل دیگر را روشن می‌سازد. با این حال، پژوهش تاریخی ما، هرچقدر هم که درست یا نادرست باشد، هیچ تغییری در اصل رویدادی که رخ داده ایجاد نمی‌کند. به واقع، جنگ جهانی اولْ واقعیتی مستقل از تاریخِ آن دارد.

این مسئله اما درباره‌ی «تاریخ اندیشه‌ها» صادق نیست. اندیشه‌‌ها و ایده‌ها، به عنوان موضوعات تحقیق و تفحص تاریخی، هیچ واقعیت فراذهنی‌ای ندارد. بنابراین، مثلاً تاریخ‌نگاری اندیشه‌ی فیلسوفان پیشاسقراطی، به واقع بازسازیِ دوباره‌ی آن دستگاه فکری، و چه بسا تغییر شکل دادنش باشد. به این اعتبار، تاریخ فلسفه در شکل راستین و اصیل خود، نه تاریخ، بلکه شکلی از فلسفه و فلسفه‌ورزی‌ست.

در پی این مقدمه، مایلیم کتاب صوتی تاریخ فلسفه غرب (Western Philosophy: An Introduction) از ر. ج. هالینگ دیل را به شما معرفی کنیم؛ اثری خوش‌خوان و همه‌فهم که بی فدا کردن دقت نظر علمی، بسیاری از اساسی‌ترین مسائل فلسفی را برای مخاطبین عام ساده و قابل درک ساخته است.

کتاب تاریخ فلسفه غرب در دو بخش کلی با عناوین «درآمدی به موضوع فلسفه‌ی غرب» و «درآمدی به تاریخ فلسفه‌ی غرب» تنظیم گشته است. ترجمه‌ی این اثر بر عهده‌ی عبدالحسین آذرنگ، مترجم نامدار کشورمان بوده، و خوانش آن نیز توسط تایماز رضوانی صورت گرفته است.

امید که گوش سپردن به کتاب تاریخ فلسفه غرب محرک شما برای آغاز مطالعات ژرف‌تر در باب رشته‌ی جذاب فلسفه باشد.

کتاب صوتی تاریخ فلسفه غرب مناسب چه کسانی است؟

این کتاب را بیش از همه به علاقه‌مندان به آغاز فلسفه‌خوانی پیشنهاد می‌کنیم.

با ر. ج. هالینگ دیل بیشتر آشنا شویم:

ر. ج. هالینگ دیل (R. J. Hollingdale) نویسنده، روزنامه‌نگار و منتقد ادبی است. او همچنین برخی از مهم‌ترین کتاب‌های فلسفی آلمانی‌زبان (از جمله آثار فردریش نیچه) را به زبان انگلیسی ترجمه کرده است. در میان آثار این نویسنده، کتاب تاریخ فلسفه غرب که هم‌اینک در دست دارید، یکی از خوش‌خوان‌ترین‌هاست.

در بخشی از کتاب صوتی تاریخ فلسفه غرب می‌شنویم:

هرگاه آدمی می‌خواهد خود را از بقیه‌ی جهان هستی متمایز کند و از سایر پدیده‌ها برتر بدارد، معمولاً ادعا نمی‌کند از پدیده‌های دیگر نیرومندتر، باهوش‌‌تر یا به گونه‌ای بهتر است. بلکه ادعایش این است که تنها اوست که دارای حس اخلاقی است. گویی تنها این امتیاز است که از نظر او اساسی است.

آدمی خیر و شر یا به زبان ساده‌تر، نیک و بد را می‌شناسد اما حیوان نمی‌شناسد. و تنها انسان است که توانایی فهم نیک و بد را دارد. اما نیک و بد چیزی نیست که به شکل انتزاعی وجود داشته باشد. بلکه تنها به صورت عمل نیک و بد وجود دارد. اعمالی را نیک می‌خوانند و اعمالی را بد. به سبب این آگاهی، اخلاق از دو جهت به مسئله تبدیل می‌شود…
فهرست مطالب کتاب صوتی۳۴ دقیقهبخش یکم: درآمدی به موضوع فلسفه‌ی غرب – قسمت اول۳۲ دقیقهبخش یکم: درآمدی به موضوع فلسفه‌ی غرب – قسمت دوم۱۶ دقیقهبخش یکم: درآمدی به موضوع فلسفه‌ی غرب – قسمت سوم۳۰ دقیقهبخش یکم: درآمدی به موضوع فلسه‌ی غرب – قسمت چهارم۲۲ دقیقهبخش یکم: درآمدی به موضوع فلسفه‌ی غرب – قسمت پنجم۳۰ دقیقهبخش دوم: درآمدی به تاریخ فلسفه‌ی غرب – قسمت اول۲۵ دقیقهبخش دوم: درآمدی به تاریخ فلسفه‌ی غرب – قسمت دوم۳۱ دقیقهبخش دوم: درآمدی به تاریخ فلسفه‌ی غرب – قسمت سوم۲۵ دقیقهبخش دوم: درآمدی به تاریخ فلسفه‌ی غرب – قسمت چهارم۲۰ دقیقهبخش دوم: درآمدی به تاریخ فلسفه‌ی غرب – قسمت پنجم۲۹ دقیقهبخش دوم: درآمدی به تاریخ فلسفه‌ی غرب – قسمت ششم۳۲ دقیقهبخش دوم: درآمدی به تاریخ فلسفه‌ی غرب – قسمت هفتم۲۳ دقیقهبخش دوم: درآمدی به تاریخ فلسفه‌ی غرب – قسمت هشتم۲۰ دقیقهبخش دوم: درآمدی به تاریخ فلسفه‌ی غرب – قسمت نهم۲۳ دقیقهبخش دوم: درآمدی به تاریخ فلسفه‌ی غرب – قسمت دهم۲۵ دقیقهبخش دوم: درآمدی به تاریخ فلسفه‌ی غرب – قسمت یازدهم۲۸ دقیقهبخش دوم: درآمدی به تاریخ فلسفه‌ی غرب – قسمت دوازدهم۲۵ دقیقهبخش دوم: درآمدی به تاریخ فلسفه‌ی غرب – قسمت سیزدهمادامه فهرستمشخصات کتاب صوتیقیمت نسخه صوتی





معرفی و دانلود کتاب صوتی تاریخ فلسفه غرب | ر. ج. هالینگ دیل | آوانامه