دسته‌بندی نشده · آوریل 3, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی تا بهار صبر کن باندینی | جان فانته | نشر ماه آوا



معرفی کتاب صوتی تا بهار صبر کن باندینینخستین عنوان از چهارگانهٔ درخشان جان فانته! کتاب صوتی تا بهار صبر کن باندینی داستان زندگی پسر نوجوان ایتالیایی – آمریکایی را به تصویر می‌کشد که بعد از روبه‌رو شدن با سختی‌ها و حقایق تلخ زندگی همچون فقر و خیانت، هنوز به فردایی بهتر امید دارد.

درباره کتاب صوتی تا بهار صبر کن باندینی:

جان فانته یکی از نویسندگان شوربخت سدهٔ بیستم بود که تا زمان حیاتش هرگز چندان که بایدوشاید قدر ندید و موردتوجه قرار نگرفت. رمان‌های این داستان‌نویس برجستهٔ آمریکایی – ایتالیایی که برخلاف اینکه از ارزش راستین ادبی برخوردار بودند، تا مدت‌ها مغفول باقی ماندند.

اولین رمانی که او نوشت، کتاب تا بهار صبر کن باندینی (Wait Until Spring, Bandini) نام دارد که روایتی است از سال‌های پرآشوب دوران نوجوانی. این اثر متعلق است به مجموعه رمان‌های مستقلی که تنها وجه اشتراکشان باهم در این است که شخصیتی به نام «آرتورو باندینی» در تمامشان کاراکتر اصلی و راوی ماجراها است. در رمان‌های بعدی، سال‌های بعدی زندگی آرتورو روایت شده‌اند.

داستان کتاب صوتی تا بهار صبر کن باندینی دربارهٔ خانواده‌ای پنج‌نفره است که در زمانهٔ رکود اقتصادی بزرگ آمریکا در دهه 30 میلادی زندگی می‌کنند اما هنوز به آینده‌ای بهتر امید دارند. آن‌ها با آرزوی داشتن یک زندگی بهتر وارد آمریکا شدند، اما این زندگی هنوز به آن‌ها دهن‌کجی می‌کند.

محوریت اصلی رمان را شخصیتی به اسم «آرتورو باندینی» تشکیل می‌دهد که شباهت‌های غیرقابل‌انکاری با خود فانته دارد؛ مثلاً هر دوی آن‌ها در آمریکا به دنیا آمده‌اند، اما رگی ایتالیایی هم دارند، هر دوشان از جوانی سودای نویسنده شدن در سر داشته‌اند و در این راه با سرخوردگی‌های بسیاری مواجه شده‌اند و مهم‌تر از همه اینکه هر دو نگاهی بدبینانه به زندگی و آدم‌ها دارند.

آرتورو دوست دارد نویسنده شود، اما تناقض‌های فاحشی که در زندگی‌اش وجود دارند، او را روزبه‌روز سردرگم‌تر از همیشه می‌کنند. او باید در میان این تفاوت‌های عریان و باورهای متفاوت خانواده پدری و مادری‌اش راه خود را پیدا کند. وی با پشت سر گذراندن تجربه‌هایی مثل رابطه متفاوت والدینش، خیانت پدر و اعتقادات مذهبی شدید مادرش، شخصیت منحصربه‌فرد خود را شکل می‌دهد.

این پسر نوجوان با وجود مشکلات خانوادگی متعدد با مسائل و دغدغه‌های دوران بلوغ خود نیز درگیری دارد. مسائلی مثل اعتقادات مذهبی، عشق و دوست داشتن، خیانت و وفاداری به شکلی هنرمندانه توسط نویسنده در کنار هم بیان شدند و فضایی را خلق کردند که مخاطب عمیقاً با شخصیت‌های آن همزادپنداری می‌کند. اتفاقاتی که برای او می‌افتد در نهایت باعث تحولی عظیم در زندگی‌اش می‌شود.

رمان تا بهار صبر کن باندینی در عین سادگی متن دارای پیچیدگی‌های خاص خودش است و با به پایان رساندن آن با پرسش‌هایی بنیادین روبه‌رو خواهید شد. کتاب حاضر علاوه بر اینکه رمان مهمی در کارنامهٔ نویسنده به شمار می‌آید، جزو بهترین آثار ادبیات آمریکا نیز شناخته می‌شود. جایگاهی که آرتورو باندینی در این مجموعه رمان دارد، چیزی شبیه به جایگاه شخصیت‌هایی مثل هاکلبری فین است که هیچ‌وقت از ذهن مخاطبان پاک نمی‌شود.

نثر ساده و طنز درخشان از ویژگی‌های اصلی این رمان هستند که در کنار هم توانستند قصه‌ای منسجم به مخاطب ارائه کنند تا از آن لذت کافی ببرند. چارلز بوکوفسکی عقیده دارد نحوه نوشتن فانته بسیار قوی و صمیمی است و ممکن است در پایان داستان سؤال‌های اساسی در ذهنتان ایجاد شود.

فیلم اقتباس شده از کتاب صوتی تا بهار صبر کن باندینی:

فیلم «صبر کن تا بهار، بندینی» در سال 1989 به کارگردانی دومینیک درودر ساخته شد که داستان آن بر اساس این رمان بود. این فیلم بسیار موردتوجه و پسند مخاطبان قرار گرفت و توانست جوایزی مثل آندره کاونز را برای بهترین فیلم و سه جایزه جوزف پلاتو را از آن خود کند.

کتاب صوتی تا بهار صبر کن باندینی مناسب چه کسانی است؟

اگر به ادبیات داستانی آمریکا علاقه دارید، از شنیدن کتاب صوتی تا بهار صبر کن باندینی لذت خواهید برد.

با جان فانته بیشتر آشنا شویم:

این نویسنده و فیلم‌نامه‌نویس آمریکایی در سال 1909 در ایالت کلرادو به دنیا آمد. او در سال 1929 کالج را ترک کرد و به نوشتن روی آورد. نخستین نوشته‌های منتشرشده از جان فانته (John Fante) داستان‌های کوتاهش بودند؛ قصه‌هایی غنی که با زبان بی‌پردهٔ خود واقعیات نازیبای کلان‌شهر لس‌آنجلس را بازگو می‌کردند.

آثار وی تا مدت‌ها بعد از مرگش ناشناخته باقی ماندند، اما سرانجام در اواخر قرن بیستم بود که به‌مرور نام فانته در فضای ادبی آمریکا مطرح شد و داستان‌های کوتاه و رمان‌هایش به‌عنوان شاهکارهایی مدرن – کلاسیک توجه منتقدین و مخاطبین عام را برانگیخت. این نویسنده برجسته سرانجام در سال 1983 از دنیا رفت و چهار سال بعد به دلیل یک عمر فعالیت ادبی برنده جایزه ادبی پِن آمریکا شد.

از دیگر آثار جان فانته می‌توان به کتاب‌های «رگ‌وریشه»، «سرشارِ زندگی»، «جاده لس‌آنجلس» و «از غبار بپرس» اشاره کرد.

در بخشی از کتاب صوتی تا بهار صبر کن باندینی می‌شنویم:

آرتورو باندینی یقین داشت که وقتی بمیرد به جهنم نمی‌رود. اگر گناه کبیره می‌کردید به جهنم می‌رفتید. خودش باور داشت گناهان زیادی مرتکب شده، اما اعتراف به گناه او را نجات داده بود. همیشه سروقت اعتراف می‌کرد؛ یعنی قبل از اینکه بمیرد. هر بار یادش می‌افتاد به تخته می‌زد. همیشه سروقت به آنجا می‌رفت؛ قبل از اینکه بمیرد؛ بنابراین آرتورو یقین داشت وقتی بمیرد به جهنم نمی‌رود. به دو دلیل:

یک: اعتراف به گناه و دو: اینکه تند می‌دوید. اما برزخ، میانهٔ بهشت و جهنم، او را اذیت می‌کرد. کتاب دینی نیازهای رسیدن به بهشت را واضح و روشن بیان کرده بود: روح باید پاکِ پاک باشد. بدون کوچک‌ترین لکهٔ گناهی. اگر روح در بستر مرگ برای رفتن به بهشت به اندازهٔ کافی پاک نبود و برای رفتن به جهنم چندان آلوده نبود، در آن منطقهٔ میانی باقی می‌ماند.

در آن برزخی که روح همان‌طور درش می‌سوخت تا لکه‌های گناهش پاک شود. در برزخ یک مایهٔ تسلی وجود داشت؛ دیریازود به بهشت می‌رفتی. اما وقتی آرتورو فهمید ماندنش در برزخ ممکن است هفتاد میلیون تریلیارد میلیارد سال طول بکشد و همین‌طور بسوزد و بسوزد و بسوزد، در رسیدن به بهشت تسلی چندانی نیافت!





معرفی و دانلود کتاب صوتی تا بهار صبر کن باندینی | جان فانته | نشر ماه آوا