دسته‌بندی نشده · فوریه 17, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی خاطره‌های پراکنده | گلی ترقی | نشر ماه آوا



معرفی کتاب صوتی خاطره‌های پراکندهدر کتاب صوتی خاطره‌های پراکنده شنونده‌ی هشت داستان زیبا و اثرگذار از گلی ترقی، بانوی نویسنده‌ی معاصر خواهید بود. تاریخ انتشار اولیه‌ی قصه‌های مجموعه‌ی حاضر در قالب کتابی واحد، به سال 1373 برمی‌گردد.

درباره کتاب صوتی خاطره‌های پراکنده:

گلی ترقی نویسنده‌ای بی‌نیاز از معرفی‌ست. اغلب اهالی داستان در ایران، حتی اگر اثری از این نویسنده مطالعه نکرده باشند، نام او و برخی از مشهورترین آثارش را شنیده‌اند. احساس تعلق، تنهایی و خاطره، سه درونمایه‌ی مشهود در اغلب داستان‌های کوتاه و بلند گلی ترقی‌اند. همچنین، احساس دلبستگی به ایران نیز یکی دیگر از مضامینی است که در آثار او به چشم می‌خورد؛ و این امر، با توجه به این واقعیت که نویسنده بسیاری از سال‌های عمرش را در غربت و دور از وطن به سر برده، چندان عجیب نمی‌نماید.

کتاب صوتی خاطره‌های پراکنده که اکنون در دست دارید یکی از نخستین آثار منتشرشده از گلی ترقی‌ است. این اثر از هشت قصه با عناوینِ «اتوبوس شمیران»، «دوست کوچک»، «خانه‌ی مادربزرگ»، «پدر»، «خدمتکار»، «مادام گُرگه»، «خانه‌ای در آسمان» و «عادت‌های غریب آقای الف در غربت» تشکیل شده است.

هر کدام از این داستان‌ها علی‌رغم استقلالی که دارند، در کنار هم مجموعه‌ای واحد و به تعبیری، یک داستان به‌هم‌پیوسته را تشکیل داده‌اند. به همین خاطر توصیه‌ی ما به شما این است که این کتاب را از اول تا به آخر مطالعه کنید، و نه به صورت پراکنده.

از میان داستان‌های این مجموعه مادام گرگه یکی از مشهورترین‌هاست؛ اثری طنزآمیز درباره‌ی دشواری‌های زنی ایرانی در کشور فرانسه. البته آثار دیگر مجموعه‌ی خاطره‌های پراکنده نیز به نوبه‌ی خود درخشان و شنیدنی‌اند. اما شاید بتوان از برخی جهات، مادام گرگه را شاهکار این مجموعه تلقی کرد.

کتاب صوتی خاطره‌های پراکنده مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به ادبیات روز ایران و دوست‌داران ژانر داستان کوتاه، دو گروهی‌اند که مخاطبین اصلی کتاب حاضر را تشکیل می‌دهند.

با گلی ترقی بیشتر آشنا شویم:

گلی ترقی (Goli Taraghi) متولد سال 1318 و اهل شهر تهران است. اولین مجموعه داستان این نویسنده با عنوان «من هم چه‌گوارا هستم»، در سال 1348 منتشر شد و همان زمان به طور جدی توجه هوشنگ گلشیری، نویسنده‌ی نامدار معاصر را به خود جلب کرد. گلی ترقی پس از انقلاب به فرانسه مهاجرت کرد و داستان‌نویسی را همان جا به طور جدی ادامه داد. از مهم‌ترین آثار وی می‌توان بدین عناوین اشاره کرد: «خواب زمستانی، خاطره‌های پراکنده، دو دنیا، درخت گلابی، بازگشت.»

در بخشی از کتاب صوتی خاطره‌های پراکنده می‌شنویم:

روزهای هفته هرکدام شکل و رنگ و بوی خودشان را دارند. شنبه بدترکیب و تلخ و موذی‌ست و شبیه دختر ترشیده‌ی طوبا خانم است. دراز، لاغر، با چشم‌های ریز بدجنس. یکشنبه ساده و خر است و برای خودش الکی آن وسط می‌چرخد. دوشنبه شکل آقای حشمت‌الممالک است. متین، موقر، با کت و شلوار خاکستری و عصا. سه شنبه خجالتی و آرام است و رنگش سبز روشن یا زرد لیمویی‌ست. چهارشنبه خل است. چاق و چله و بگوبخند است. بوی عدس‌پلوی خوشمزه‌ی حسن‌آقا را می‌دهد. پنجشنبه بهشت است و جمعه دو قسمت دارد: صبح تا ظهرش زنده و پرجنب‌وجوش است؛ مثل پدر، پر از کار و ورزش و پول و سلامتی. رو به غروب سنگین و دلگیر می‌شود. پر از دلهره‌های پراکنده و غصه‌های بی‌دلیل و یک جور احساس گناه و دل‌درد از پرخوری ظهر…
فهرست مطالب کتاب صوتی۳۹ دقیقهاتوبوس شمیران۵۲ دقیقهخانه‌ی مادربزرگ۴۳ دقیقهخانه‌ای در آسمان۹۷ دقیقهعادت‌های غريب آقای الف در غربتادامه فهرستمشخصات کتاب صوتیقیمت نسخه صوتی





معرفی و دانلود کتاب صوتی خاطره‌های پراکنده | گلی ترقی | نشر ماه آوا