دسته‌بندی نشده · ژوئن 27, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی دری وری | ابراهیم رها | رادیو گوشه



معرفی کتاب صوتی دری وریکتاب صوتی دری وری داستان زندگی آقای معیری است؛ پیرمرد دردسرسازی که پس از مرگش هم حاشیه‌ها و ماجراهایش تمامی ندارند… ابراهیم رها این بار هم با همان طنز همیشگی خود به سراغ مسائل مختلف اجتماعی رفته و داستانی را پیش‌روی مخاطبان خود قرار می‌دهد که همزمان آن‌ها را می‌خنداند و به تأمل وا می‌دارد. کتاب حاضر جلد اول سه‌گانه‌ای‌ست که با عنوان «هردمبیل» منتشر شده است.

درباره کتاب صوتی دری وری

اولین بار در سال 1395 بود که ابراهیم رها، نویسنده‌ی نام‌آشنای این روزهای ادبیات ایران، داستانی منتشر کرد با عنوان دری وری. انتشار این کتاب با استقبال گسترده‌ای از سوی منتقدان و مخاطبان روبه‌رو شد. او چندی بعد دنباله‌هایی بر این اثر نوشت که «پرت و پلا» و «چرت و پرت» نام داشتند. این سه اثر ذیل یک مجموعه داستان با عنوان «هردمبیل» به چاپ رسیده‌اند.

دری وری داستان آقای معیری است. مردی که هر چه آتش است از گور او بلند می‌شود! در واقع آقای معیری حتی وقتی جان به جان‌آفرین تسلیم کرد باز هم دردسرهایش تمام نشد. او تقریباً صد سال عمر کرد و اگر بگوییم فرشته‌ی مرگ را هم یک‌جورهایی در رودربایسی قرار داده بود، آنقدرها هم بی‌راه نگفته‌ایم. راستش حدس می‌زنیم حداقل ده سالی بود که ملک‌الموت قصد جان آقای معیری را کرده بود اما او به این آسانی تسلیم نمی‌شد.

به‌هر‌روی، آقای معیری از این جهان رخت بست و از او خاطره‌هایش ماند و دردسرهایش. ماجرا تازه از این‌جا شروع شد که خانواده‌ی آقای معیری فهمیدند او سال‌های سال از شناسنامه‌ی برادر مرده‌اش استفاده می‌کرده و حالا که خودش دار فانی را وداع گفته، آن‌ها باید ثابت کنند که صابر معیری همان اسفندیار معیری‌ست و همه‌ی این مدت از شناسنامه‌ی برادرش استفاده کرده است.

ابراهیم رها در کتاب حاضر داستانی را خلق می‌کند که به این سادگی‌ها نمی‌توان از آن دست کشید. او با بهره‌گیری از لحنی طنز، به ترسیم عمیق‌ترین مسائل اجتماعی می‌پردازد. از اختلاف میان نسل‌ها گرفته تا مناسبات گوناگون اجتماعی. اثر حاضر پر است از غافلگیری! به‌شیوه‌ای که اگر گمان کنید می‌توانید اتفاقات و پایان ماجرا را به درستی حدس بزنید، سخت در اشتباه هستید. ابراهیم رها تأکید می‌کند که به سه‌گانه‌ی هردمبیل نباید به چشم یک اثر سیاسی نگاه کرد. بلکه این کتاب‌ها روایتی‌ رئالیستی و اجتماعی هستند که شخصیت‌های آن‌ها شما را می‌خنداند و گاهی هم باعث می‌شوند فکتان از عصبانیت قفل شود!

مونا فرجاد، از بازیگران نام‌آشنای کشورمان با صدای گرم خود به روایت این اثر پرداخته است. نشر چشمه و رادیو گوشه نیز به ترتیب انتشار نسخه‌ی متنی و صوتی این کتاب را بر عهده داشته‌اند.

کتاب صوتی دری وری مناسب چه کسانی است؟

اگر به داستان‌های طنز فارسی علاقه‌مند هستید، کتاب صوتی دری وری مناسب شماست.

با ابراهیم رها بیشتر آشنا شویم

علی میرمیرانی (Ali Mirmirani) متولد بیست آبان سال 1350 است. یکی از درخشان‌ترین نویسندگان ایرانی‌ست که بیش از همه با نام مستعار ابراهیم رها شناخته می‌شود. او تاکنون جوایز و افتخارات متعددی را از آن خود کرده که از میان آن‌ها می‌توان به جایزه‌‌ی قلم بلورین بهترین طنزنویس مطبوعات کشور،‌ سرو زرین و جایزه‌ی خلاقیت و گفت‌وگو از جشنواره‌ی تلویزیون، جایزه دوم مقاله‌ی سال و جایزه‌ی سوم ورزشی‌نویسی از انجمن تخصصی ورزشی‌نویسان کشور اشاره کرد. گفتنی‌ست او با سه اسم مستعار جایزه برده است.

ابراهیم رها یدی طولانی در طنزنویسی، فیلمنامه‌نویسی، مطبوعات، کارگردانی و برنامه‌سازی تلویزیون دارد و چندین اثر صوتی از جمله کتاب به لهجه‌ی سپیدار (نوشته خود او) و داش آکل (اثر صادق هدایت) را منتشر کرده که هر دو با استقبال مخاطبان مواجه شده‌اند.

از میان کتاب‌های او می‌توان به کتاب‌های چقدر خوبیم ما، زشت، هفت کفترون، فرهنگت منو کشته، جانان و پایان اشاره کرد.

در بخشی از کتاب صوتی دری وری می‌شنویم

خلاصه آن که کار کشیده بود به داد و فریاد و عربده کشی… و بنا به اقتضائات و احوالات این فرزند معیری، به چاقوکشی نیز! آن هم بر سر تخت معیری که در همان حال زارونزار سعی می‌کرد از اتفاقات محیط اطراف خود سر دربیاورد.

آدم محترمی که در عمر قریب به یک قرنش با یک بچه هم دعوایش نشده بود، با دیدن این ماجرا و مخصوصا صحنه‌ی شنیع چاقویی بزرگ (قمه لفظ مناسب‌تری بود) در دست فرزند ناخلف که عربده می‌کشید و گریبان می‌درید و بی دلیل ھی با پرستاران خانم برخورد بدنی می‌کرد، حالش منقلب شد و یک سکته‌ی ناقص را هم به کلکسیون بیماری‌های دیگرش علاوه کرد. یعنی فقط همین کم بود.

مخلص کلام آن که پزشأنیت خانوادگی پسر سوم معیری به کلی مضمحل شد و ترجیح داد برود به نان خشکی‌های زیردستش سر بزند و مدتی آفتابی نشود.





معرفی و دانلود کتاب صوتی دری وری | ابراهیم رها | رادیو گوشه