دسته‌بندی نشده · ژوئن 9, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی دور زدن در خیابان یک طرفه | محمدرضا مرزوقی | انتشارات سوره مهر



معرفی کتاب صوتی دور زدن در خیابان یک طرفهروایتی تلخ و تاثیرگذار از معضلات جامعه امروز ایران… کتاب صوتی دور زدن در خیابان یک طرفه نوشته‌ی محمدرضا مرزوقی، قصه خانواده‌ای را به تصویر می‌کشد که فرزند خود را بر اثر داروهای تقلبی وارداتی از دست می‌دهند و دستاویزی برای محکوم کردن عاملان این ماجرا ندارند. این رمان اجتماعی در سال 1398 شایسته تقدیر جایزه جلال آل احمد شد.

درباره کتاب صوتی دور زدن در خیابان یک طرفه

تحریم نامی آشنا برای ایرانیان است. سال‌هاست که انواع تحریم‌ها زندگی تک تک افراد جامعه را تحت تاثیر قرار داده و هر خانواده‌ای به نوعی از آن آسیب داده است. در این میان پدیده‌ای به نام دور زدن تحریم‌ها به وجود آمده که گروه‌های ذینفع و پرنفوذ برای درآمد بیشتر به کارهای قانونی و حتی غیرقانونی روی می‌آورند. قصه کتاب دور زدن در خیابان یک طرفه نیز به همین معضل مربوط می‌شود. داستان دختری ده ساله که به خاطر مصرف داروی تاریخ گذشته به آغوش مرگ می‌رود و هیچکس نمی‌تواند کاری برایش انجام دهد.

حبیب یاوری که شخصیت اصلی این رمان است، پدری‌ست مغموم و سوگوار که در طول داستان همچون قهرمانی تنها به پیش می‌رود تا بتواند راز مرگ دخترش را پیدا کند. قهرمانی که چندان قدرتی ندارد و با تمام وجود تلاش می‌کند تا بتواند توان ستیز با دشمنش را بیابد.

حبیب در زندان کار می‌کند. یک روز به طور اتفاقی با گروهی از قاچاقچیانی آشنا می‌شود که کارشان واردات داروست. داروهایی که به بهانه دور زدن تحریم‌ها وارد کشور می‌شوند و در این بین داروهای تقلبی و غیرمجاز را نیز لابه‌لایشان به دست مردم می‌دهند. در ادامه شخصیت محوری دیگری به نام «ارکانی» وارد ماجرا می‌شود. او یکی از اعضای باند قاچاق است و حبیب سعی می‌کند از طریق ارکانی به پشت پرده کارهای آن‌ها پی ببرد.

تلاش بی‌وقفه شخصیت اصلی داستان ادامه می‌یابد و در این راه انواع شکست‌ها، ترس‌ها و ناامیدی‌ها را تجربه می‌کند. به نظر شما حبیب می‌تواند راز این پرورنده را حل کند؟ آیا او توان مقابله با گروه‌های پرقدرت دارد؟ آیا او قهرمان خواهد ماند یا به یک قربانی تبدیل خواهد شد؟

کتاب صوتی دور زدن در خیابان یک طرفه به چه کسانی پیشنهاد می‌شود؟

علاقه‌مندان به رمان‌های اجتماعی ایرانی از شنیدن کتاب صوتی دور زدن در خیابان یک طرفه لذت خواهند برد.

محمدرضا مرزوقی را بیشتر بشناسیم

این نویسنده پرکار کشورمان در سال 1355 در شهر آبادان به دنیا آمد. او علاوه‌بر نوشتن داستان و رمان‌هایی برای بزرگسالان، در ادبیات کودک و نوجوان نیز دستی دارد و آثار مختلفی را منتشر کرده است.

محمدرضا مرزوقی علاوه‌بر نویسندگی، به فیلمنامه‌نویسی و فیلم‌سازی نیز مشغول است و مدت‌ها عضو انجمن مستندسازان خانه سینما نیز بوده.

برخی از کتاب‌های مرزوقی که برای سنین مختلف به چاپ رسیده‌اند، عبارتند از: «تل عاشقون، بارداری بی هنگام آقای میم، مجموعه رمان هفت جلدی درباره نقاشان نامدار جهان به نام بچه محل نقاش‌ها، شاهدخت بلخ، لبخندی برای سوفیا، پسین شوم.»

در بخشی از کتاب صوتی دور زدن در خیابان یک طرفه می‌شنویم

جمعه بود. دلش می‌خواست تا لنگ ظهر بخوابه. صبا توی مطبخ صدای استکان و نعلبکی‌ها را درآورده بود و نمی‌ذاشت راحت کپش رو بذاره. سلیم تو اتاقش خواب هفت پادشاه رو می‌دید. حبیب درازکشیده توی تخت سیگار آتیش کرد. با همون اولین پک دلش آشوب شد. مثل زهرمار بود. اونقدر توی جاسیگاری فشارش داد تا خاموش شد. یه چیزی کم بود که حتی سیگار هم نمی‌آوردش. اونم دم صبح! از کی عادت کرد که اینطور سیگار چس دود کنه؟ اونم دل ناشتا.

صبا با ماکسی نارنجی بلندش در آستانه در اتاق ظاهر شد. نور آفتاب افتاده بود روی پارچه نازک ماکسی و ترکیبی کم‌رنگ از اندامش رو نشون می‌داد. از وقتی از شمال برگشته بودن، بالاخره دلش رضا داده بود که سیاه رو از تنش دربیاره. دیگه صدای زن‌ها فامیل هم دراومده بود. سیاه پوشیدن برای مرده اشکالی نداشت حتی یه سال یا بیشتر. اما نه برای یه طفل معصوم. نهایتش چهل روز یا دو سه ماه که داغ خودت التیام پیدا کنه.





معرفی و دانلود کتاب صوتی دور زدن در خیابان یک طرفه | محمدرضا مرزوقی | انتشارات سوره مهر