دسته‌بندی نشده · می 18, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی رانده و مانده | آنیتا دسای | گروه فرهنگی سماوا



معرفی کتاب صوتی رانده و ماندهکتاب صوتی رانده و مانده داستانی اجتماعی به قلم آنیتا دسای است. در این قصه‌ی پرتب‌وتاب به ماجرای زندگی دختری به نام «اوما» گوش می‌سپاریم که اسیر سنت‌ها و پدرومادری کنترل‌گر و سلطه‌طلب شده. اثر نام‌برده در فهرست نامزدهای جایزه‌ی بوکر قرار گرفته است.

درباره کتاب صوتی رانده و مانده:

رمان خیره‌کننده‌ی آنیتا دسای (Anita Desai) که در فهرست نامزدهای جایزه‌ی بوکر نیز قرار گرفته، اولین بار در سال 1999 منتشر شد. نویسنده در کتاب رانده و مانده (Fasting, Feasting) به خانواده‌ای هندی می‌پردازد که علی‌رغم آشنایی خانواده‌شان با فرهنگ غربی همچنان به سنت‌های شرق وابسته هستند. عنوانی که مترجم به‌نام کشورمان، مهدی غبرایی برای این کتاب برگزیده، خود گویای همه چیز است…

داستان در دو بخش روایت می‌شود و قسمت اول رمان در هند اتفاق می‌افتد. «اوما» بزرگ‌ترین فرزند خانواده‌ است. دختری که در چهل‌سالگی با والدین بیش‌ازحد سخت‌گیرش زندگی می‌کند و اسیر محیطی به‌شدت سلطه‌جوست. اوما در مراقبت زیاده از حد، احساس گناه و شرم غرق شده است. او فکر می‌کند که نقش پدرش در خانه ترشرویی و نقش مادرش سرزنش کردن است. او چنین می‌اندیشد و از این که این احساس را درباره‌ی خانواده‌اش دارد، شرمنده است.

آرونا، خواهرکوچک‌تر، برای رهایی از سرنوشتی مشابه به سرعت ازدواج کرده؛ اما به‌نظر می‌رسد او نیز از زندگی خود رضایت چندانی ندارد. گرچه بودن در محیطی چنین خفقان‌آور نفس را بر هر انسانی می‌بندد، اما واضح است که شرایط برای دخترها در این خانه سخت‌تر می‌شود؛ گویی یک‌سری امتیازها برای پسرها در هر شرایطی محفوظ است. آرون، تنها پسر خانواده که در آمریکا به تحصیل مشغول است نیز نمی‌تواند انتظارهای سخت‌گیرانه‌ی پدر و مادرش را برآورده کند.

این اثر ارزنده به هنگام انتشار توجه منتقدان و مخاطبان را به خود جلب کرد و همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، در همان سال انتشار نامزد جایزه‌ی معتبر بوکر شد. کتاب صوتی رانده و مانده را با صدای گرم فاطیما بهارمست می‌شنوید.

جوایز و افتخارات کتاب صوتی رانده و مانده:

– نامزد جایزه‌ی بوکر (1999)
– نامزد جایزه Orange در سال 2000

کتاب صوتی رانده و مانده مناسب چه کسانی است؟

اگر به داستان و رمان‌های خارجی علاقه دارید، کتاب صوتی رانده و مانده مناسب شماست.

با آنیتا دسای بیشتر آشنا شویم:

آنیتا دسای سال 1937 و در هند متولد شده است. او از نویسندگان سرشناس هند است و تاکنون کتاب‌های متعددی را به رشته‌ی تحریر درآورده که از میان آن‌ها می‌توان به کتاب «منظره‌ی زمستانی، در حبس، هنر ناپیدایی و آتش در کوهستان» اشاره کرد. هر چهار اثر نام‌برده به فارسی ترجمه شده‌اند. کتاب آخر (آتش در کوهستان) جایزه‌ی انجمن ملی قلم را برای نگارنده‌ی خویش به ارمغان آورده است.

در بخشی از کتاب صوتی رانده و مانده می‌شنویم:

در ایوان هیچ کدام‌شان حرف نزدند. مامان چنان نشسته بود که انگار از موفقیت و مهارت او مات شده. بعد تلق تلوق سطلی و شلپ شلوپ آب را شنیدند. قدری آب صابون از آبراهه‌ی کنار خانه روانه شد و از کنار برگ‌های خشک و خاک گذشت تا به گودال الجن زیر بوته‌های ریحان و یاسمن بریزد. دخترها به آن زل زدند. مامان بلند شد و داد زد: «اوما! اوما! به آشپز بگو برای بابا لیموناد بیارد!» اوما دوید.

البته مناسبت‌های اجتماعی هم در بین بود. کار بابا لازمه‌ی مقدار زیادی از آن‌ها بود و بچه‌هایش شاهد برخی از آن‌ها بودند. در این جور وقت‌ها بابا کمی ویسکی مخلوط با آب را به خودش روا می‌داشت. هر وقت یکی دو پیک بالا می‌انداخت دست به کاری می‌زد که بذله‌گویی خنک می‌دانستند. شوخی‌هایش همیشه مستقیم علیه دیگران بود و زیر پوشش محبت، رحم و شفقتی تویش وجود نداشت و با حال و هوای ضیافت شام یا پذیرایی در کلوب جور در می‌آمد. هروقت یک قاضی بخش را وامی‌داشت از شنیدن بذله از ناراحتی وول بخورد.
فهرست مطالب کتاب صوتیادامه فهرستمشخصات کتاب صوتیقیمت نسخه صوتی





معرفی و دانلود کتاب صوتی رانده و مانده | آنیتا دسای | گروه فرهنگی سماوا