دسته‌بندی نشده · جولای 8, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی سارایوو و یک چاه آب | میلینکو یرگوویچ | انتشارات جیحون



معرفی کتاب صوتی سارایوو و یک چاه آبکتاب صوتی سارایوو و یک چاه آب مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه میلینکو یرگوویچ، نویسنده تحسین شده بوسنیایی‌ست که به جنگ بوسنی می‌پردازد. این کتاب با جزئیاتی که گاه بی‌رحمانه واقعی‌اند، درگیری‌های خونین این جنگ سه ساله را به تصویر می‌کشد و توانسته جوایز متعددی از جمله جایزه صلح اریش ماریا رمارک را به دست آورد.

درباره کتاب صوتی سارایوو و یک چاه آب

جنگ بوسنی یکی از فجیع‌ترین وقایعی است که بشر تا امروز به خود دیده است. قتل‌عام، نسل کشی و تجاوزهای گسترده‌ای که به دلیل نژادپرستی و اختلافات ایدئولوژیک آغاز شد و از سال 1992 تا 1995 طول کشید و در نهایت به قبرستان‌های عظیمی که یک شبه پدید آمدند ختم شد. کتاب صوتی سارایوو و یک چاه آب (Sarajevo marlboro) از میلینکو یرگوویچ روایت این وحشی‌گری‌هاست، داستانی تلخ که با وجود خیالی بودن شخصیت‌ها بی‌تردید ریشه در واقعیت دارد.

یرگوویچ که خود سال‌ها روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای بوده، این مجموعه داستان کوتاه را از زبان پسربچه‌ای که به اردویی تفریحی رفته آغاز می‌کند. زمانی که سارایوو هنوز امن، شاد و پر از زندگی بود و اقوام و ادیان متفاوت در کنار هم با صلح زندگی می‌کردند. داستان‌های بعد به آرامی به سمت سال 1992 حرکت می‌کنند. زن‌ها، بچه‌ها، سربازها و سیاستمداران هر کدام به نوبت روایت کتاب را به عهده می‌گیرند تا وقایع را از زوایایی متفاوت تصویرسازی کنند و نشان دهند که در جنگ، هیچ برنده‌ای وجود ندارد.

کتاب صوتی سارایوو و یک چاه آب از بیست و نه داستان جداگانه تشکیل شده است. این اثر تحسین‌شده نمادهایی را که به شکل دردناکی برای همه ما آشناست، برای رساندن پیغام صلح به کار می‌گیرد. گویی میلینکو یرگوویچ با تاکید بر معمولی بودن افرادی که در این دوره پرآشوب می‌زیستند، هشدار می‌دهد که مرز انسانیت و بدویت آنقدرها هم که تصور می‌کنیم روشن و شفاف نیست.

شایان ذکر است که رمان سارایوو و یک چاه آب موفق شد جوایز و تحسین‌های مختلفی را از آن خود کند و یکی از آثار محبوب ضدجنگ معاصر شناخته شود. موضوع خاص، قدرت قصه‌گویی نویسنده و توصیف‌های عالی ویژگی‌هایی متمایز این مجموعه داستان هستند و شنیدن این کتاب صوتی را به تجربه‌ای فراموش‌نشدنی، تاثیرگذار و عمیق در زندگی شما تبدیل می‌کنند.

جوایز و افتخارات کتاب صوتی سارایوو و یک چاه آب

– برنده جایزه صلح اریش ماریا رمارک
– برنده جایزه Ksaver Šandor Gjalski در سال 1994
– حضور در لیست 25 کتاب الهام بخش جهان توسط World Literature Today (آثار منتشر شده در سال‌های 1989 تا 2014)

نکوداشت‌های کتاب صوتی سارایوو و یک چاه آب

– اثری قوی در سوگ زندگی‌های از دست رفته…. (Maud Newton, Newsday Favorite Book of the Year)
– روایتی شنیدنی از زندگی عادی مردمی که در یک روز، به جهنمی از کینه و دشمنی تبدیل شد. (San Diego Union Tribune)
– از میان تمام کتاب‌های نوشته شده درباره جنگ بوسنی، این مجموعه داستان شاید بهترین باشد. (Slavenka Drakulic)

کتاب صوتی سارایوو و یک چاه آب مناسب چه کسانی است؟

شنیدن این کتاب صوتی ناب را به تمامی علاقه‌مندان به داستان‌های کوتاه پیشنهاد می‌کنیم.

با میلینکو یرگوویچ بیشتر آشنا شویم

میلینکو یرگوویچ (متولد 1966) نویسنده برجسته و پرکار اصالتا بوسنیایی است. آثار او به بیشتر از 20 زبان دنیا ترجمه شده‌اند. مجموعه داستان سارایوو و یک چاه آب برنده جایزه صلح اریش ماریا رمارک شد و سایر آثارش برنده جوایزی همچون Premio Grinzane Cavour و جایزه معتبر آنجلوس شده‌اند. او با چاپ رمان زندگی او استقبال زیادی از سوی مخاطبان دریافت کرد و در وبسایت kirkus reviews و Publishers Weekly چندین نقد ستاره‌ای دریافت کرد. هم‌اکنون میلینکو یرگوویچ (Miljenko Jergović) در شهر زاگرب کروواسی زندگی می‌کند.

در بخشی از کتاب صوتی سارایوو و یک چاه آب می‌شنویم

جنگ در هجده سالگی او شروع شد. تازه به خیابان‌های هموار شهری، بوی بنزین، نفت و سرب و رقص از منتهای راست به منتهای چپ و گذشتن از پل قبل از اینکه چراغ راهنمایی زرد شود عادت کرده بود.

بیشتر عمر خود را در راونا رمانیا نزد کسی به اسم میلوش گذرانده بود که از او برای خشن‌ترین و کثیف‌ترین کارها استفاده می‌کرد. وقتی که نخستین بار او را دیدم بوی گند کود طویله و سیمان و عرق می‌داد و تازه از سر ساختمان قهوه‌خانه‌ای برگشته بود که امروز مشتریانش به جای راننده‌های کامیون، چتنیک‌ها هستند. با میلوش برای قیمت خیلی زود به توافق رسیدیم چرا که او می‌خواست هرچه زودتر از دستش راحت شود. در روستایی که ضعیف‌ترین خودرو گلف به حساب می‌آمد، یک فولکس قورباغه‌ای قراضه انگشت‌نمای همه بود.





معرفی و دانلود کتاب صوتی سارایوو و یک چاه آب | میلینکو یرگوویچ | انتشارات جیحون