دسته‌بندی نشده · فوریه 24, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی سه گانه خاورمیانه: جنگ، عشق، تنهایی | گروس عبدالملکیان



معرفی کتاب صوتی سه گانه خاورمیانه: جنگ، عشق، تنهاییکتاب صوتی سه گانه خاورمیانه حاوی مجموعه‌ای از اشعار پراحساس و دلنشین گروس عبدالملکیان است که با صدای گرم مهدی پاکدل قرائت شده‌اند. جنگ، عشق و تنهایی، سه درونمایه‌ی اصلی سروده‌هایی‌اند که بدان‌ها گوش خواهید داد…

درباره کتاب صوتی سه گانه خاورمیانه:

گروس عبدالملکیان (Garous Abdolmalekian) از شاعران خوشنام و شناخته‌شده‌ی نسل جوان است. او مدت‌هاست که با اشعار گیرا و زیبای خود، توجه بسیاری از ادب‌دوستان فارسی را متوجه استعداد خویش نموده. از گروس تاکنون چندین مجموعه شعر به انتشار رسیده: آثاری که بررسی اجمالی‌شان، نشان از رشدِ قلم و قریحه‌ی شاعر دارند.

در این بین، کتاب سه گانه خاورمیانه جایگاهی ویژه در میان آثار گروس عبدالملکیان دارد. زیرا در این اثر، هماهنگی‌ و تناسبی هنری میان زبان شاعر و اندیشه‌های او می‌یابیم. و همچنین، گروس را (شاید برای نخستین بار) در هیئت شاعری با دغدغه‌های راستین انسانی می‌بینیم.

سه گانه خاورمیانه، به گفته‌ی گروس عبدالملکیان در مقدمه‌ی کوتاهش بر این اثر، «مجموعه شعری پیوسته است. به این معنا که سطرها و بندها و شعرهایش از هم مستقل‌اند و به‌هم‌پیوسته، درست مثل انسان‌ها در هستی؛ که مختار خویشتن‌اند و مجبور دیگران و تا ابد در این مبارزه معنا می‌یابند.»

این دفتر از 31 شعر بی‌عنوان تشکیل شده که در تمامشان سه درونمایه، یا در کنار یکدیگر و یا به طور مجزا، به چشم می‌خورد: جنگ، عشق و تنهایی. مضامینی که به گمان شاعر، در اعماق خاک خاورمیانه ریشه دارند و آن‌چنان که پیداست، تا مدت‌های مدید از دیار روح انسان‌های این خطه رخت برنخواهند بست.

گفتنی درباره‌ی کتاب صوتی سه گانه خاورمیانه طبعاً بیش از این است. با این حال بهتر می‌بینیم که بدون به اطناب کشاندن کلام، از شما دعوت کنیم که خودْ به مطالعه‌ی این مجموعه‌ی زیبا بنشینید. در پایان، اشاره‌ی مجدد به نکته‌ای را خالی از فایده نمی‌بینیم، و آن اینکه خوانش اثر حاضر بر عهده‌ی مهدی پاکدل، بازیگر و صداپیشه‌ی خوب کشورمان بوده است.

کتاب صوتی سه گانه خاورمیانه مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به شعر امروز ایران بی‌شک از گوش سپردن به دفتر سه گانه خاورمیانه محظوظ خواهند شد.

با گروس عبدالملکیان بیشتر آشنا شویم:

گروس عبدالملکیان زاده‌ی سال 1359 و متولد شهر تهران است. از وی تاکنون چند مجموعه شعر پرخواستار و پرطرفدار به انتشار رسیده که از میانشان می‌توان به عناوینی چون «سطرها در تاریکی جا عوض می‌کنند» و «هر دو نیمه‌ی ماه تاریک است» اشاره کرد.

در کارنامه‌ی ادبی این شاعر باقریحه، افتخاراتی نیز دیده می‌شود؛ از جمله دریافت جایزه‌ی شعر امروز ایران، کسب جایزه‌ی شعر جوان امروز و شرکت در فستیوال شعر گل‌ها. گفتنی است که گروس دبیری بخش شعر نشر چشمه را نیز عهده‌دار است.

در بخشی از کتاب صوتی سه گانه خاورمیانه می‌شنویم:

من یاد گرفته‌ام
چگونه زخم‌هایم را
مثل پیراهنم بدوزم
من یاد گرفته‌ام
چگونه استخوانم را
مثل لولای در
جا بیندازم
کسی نمی‌تواند
با من قرار بگذارد
چرا که من زمان‌های مختلفی هستم
و همزمان که پنج سالگیم
دست پدر را گرفته است
دست دیگرم دارد
جنازه‌اش را می‌شوید
یعنی
دلم ریخته
و خانه‌ای که ریخته را
نمی‌توان از زمین برداشت
پس گذشته‌ام را
گذاشتم بیاید
چرا که هیچ جا برای ماندن نداشت
چهارشنبه و سه‌شنبه را یکی کردم
کودکی را گذاشتم درون میان‌سالی
که جا شوند در کوله‌ام





معرفی و دانلود کتاب صوتی سه گانه خاورمیانه: جنگ، عشق، تنهایی | گروس عبدالملکیان