دسته‌بندی نشده · فوریه 17, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی سور و سات در سوراخ موش | خوآن پابلو ویلالوبوس | رادیو گوشه



معرفی کتاب صوتی سور و سات در سوراخ موشکتاب صوتی سور و سات در سوراخ موش نخستین رمان منتشرشده از خوآن پابلو ویلالوبوس، نویسنده‌ی توانای مکزیکی است. قهرمان این اثر نوجوانی به نام توچتلی است که زیر نظر پدری تبهکار رشد کرده و تربیت شده، و این امر از او شخصیتی با روحیات خاص ساخته است. گفتنی‌ست که کتاب حاضر پس از انتشار نامزد دریافت جایزه‌ی بهترین رمان اول گاردین شد.

درباره کتاب صوتی سور و سات در سوراخ موش:

ادبیات مکزیک، همچون سینمای این خطه، برخوردار از برخی ویژگی‌های خاص است که نظیرش را در ادبیات سایر ملل نمی‌توان دید. این ویژگی‌ها را می‌توان در دو سطح فرم و محتوا بررسی کرد. به لحاظ فرمی، ادبیات مکزیک را باید ادبیاتِ ریتم نامید؛ توضیح آنکه در کار اغلب نویسندگان مکزیکی ضرب‌آهنگْ مهم‌ترین عنصر داستان به شمار می‌رود. به نحوی که تمام دیگر عناصر داستانی، از جمله شخصیت، اتمسفر و لحن، تحت تأثیر ریتمِ غالباً تند و کوبنده‌ی روایت شکل می‌گیرند و بسط می‌یابند.

در سطح محتوا و مضمون ویژگی‌های خاص ادبیات مکزیک بیش از آن‌اند که بتوان در این مجال کوتاه به تمامی بدان‌ها اشاره کرد. در این میان ما تنها از یک موضوع بسیار رایج در کار نویسندگان مکزیکی نام می‌بریم، و آن موضوع جنایت و تبهکاری است. امری که البته نباید چندان عجیب به نظر برسد. زیرا مطابق واقعیت‌ها، کشور مکزیک علی‌رغم برخورداری از فرهنگی غنی و پربار، محل ظهور بعضی از بزرگ‌ترین باندهای خلافکاری تاریخ بوده است!

مروری بر آثار سینمایی مکزیک نیز به خوبی مؤید واقعیاتی از این دست است که کارتل‌های مواد مخدر در مکزیک، بعضاً از سیاستمدران این کشور نیز پرنفوذتر و ثروتمندترند! باری، آنچه جالب توجه می‌نماید این است که این موضوع تا چه اندازه ادبیات سرزمین مکزیک را تحت تأثیر قرار داده؛ تا جایی که نزد برخی از منتقدان، قسمت اعظم آثار ادبیات مکزیک به نام ادبیات نارکو (یا ادبیات مواد مخدر!) شناخته می‌شود.

از این منظر، کتاب سور و سات در سوراخ موش (Down The Rabbit Hole) نمونه‌ی بسیار درخشان و گویایی‌‌ست. اثر مذکور که نخستین رمان خوآن پابلو ویلالوبوس به شمار می‌رود، روایتی جذاب و همه‌پسند درباره‌ی زندگی پدری تبهکار و پسری عجیب و غریب است. این پسر که ضمناً نقش راوی را نیز بر عهده دارد، توچتلی نام دارد.

زبان توچتلی سرشار از طنزی گزنده و تکان‌دهنده است. داستان از این قرار است که او در قصر پدرش که خلافکاری بزرگ است و سودای راه‌اندازی یک کارتل عظیم مواد مخدر را در سر می‌پرورد، حکم یک زندانی را دارد؛ این پسر که تحت تربیتی گنگستری تادیب شده، به حافظه‌ی قوی خود می‌بالد و از آنجا که سرگرمی چندانی ندارد، اغلب اوقات فراغت خویش را به حفظ کردن نام‌های دشوار و تماشای فیلم‌های ژاپنی می‌گذراند! مجموعه‌ی این عوامل و بسیاری از چیزهای دیگر، از توچتلی شخصیتی دوست‌داشتنی اما اندکی عجیب و مرموز ساخته، که مخاطب را وادار به همراهی روایتِ خود می‌کند.

کتاب سور و سات در سوراخ موش سرشار از صحنه‌های هیجان‌انگیز و دیالوگ‌های ماندگار است. این رمان همچنین از سویه‌های سیاسی – اجتماعی قابل توجهی نیز برخوردار است، که البته هرگز به شکل مستقیم مطرح نشده‌اند، بلکه در بطن روایت مستترند.

جان کلام همان است که کمی پیشتر گفتیم: ادبیات مکزیک ادبیاتی یکّه و شگفت‌انگیز است، و مواجهه با آن برای هر مخاطبی، بی‌شک تجربه‌ای خاص و بی‌بدیل خواهد بود. در همین راستا باید گفت که مطالعه‌ی کتاب سور و سات در سوراخ موش یقیناً اوقاتی فراموش‌نشدنی را برای شما خواهد ساخت؛ چرا که این اثر از بسیاری جنبه‌ها، نمونه‌ی اعلای ادبیات امروز مکزیک است.

درباره مجموعه برج بابل:

سری کتاب‌هایی که ذیل مجموعه‌ی برج بابل به انتشار می‌رسند، همگی داستان بلند یا رمان کوتاه (همان گونه‌ای که در غرب به آن نوولا می‌گویند) به شمار می‌روند. به گفته‌ی ناشر در مقدمه‌ی کتاب‌های مجموعه‌ی برج بابل، «این کتاب‌ها را می‌توان در مجال یک سفر کوتاه، یک اتراق، یک تعطیلات آخر هفته خواند، و به تاریخ و ذهن و زبان مردمان سرزمین‌های دیگر راه برد.»

افتخارات کتاب صوتی سور و سات در سوراخ موش:

– نامزد دریافت جایزه‌ی بهترین کتاب اول گاردین
– نامزد دریافت جایزه‌ی بهترین ترجمه‌ی انگلیسی در جشنواره PEN Translation

نکوداشت‌های کتاب صوتی سور و سات در سوراخ موش:

– ما با این کتاب خوآن پابلو ویلالوبوس را کشف کردیم. (José Antonio Aguado)
– اثری باشکوه. (Matías Néspolo)
– کتابی بی‌نقص. (The Guardian)

کتاب صوتی سور و سات در سوراخ موش مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به ادبیات روز جهان بی‌شک شیفته‌ی کتاب صوتی سور و سات در سوراخ موش خواهند شد.

با خوآن پابلو ویلالوبوس آشنا شویم:

این نویسنده‌ی اهل مکزیک در سال 1973 به دنیا آمده و در دو رشته‌ی بازاریابی و ادبیات اسپانیایی به تحصیل پرداخته است. خوآن پابلو ویلالوبوس (Juan Pablo Villalobos) نخستین بار با رمان «سور و سات در سوراخ موش» نظر منتقدین را به سوی خود جلب کرد، و بعد از آن با انتشار کتابی به نام «از هیچ‌کس توقع ندارم که باورم کند» برنده جایزه ادبی اسپانیا شد. از دیگر آثار او می‌توان به عناوینی چون «کسادیّا» و «بهت یک سگ می‌فروشم» اشاره کرد.

در بخشی از کتاب صوتی سور و سات در سوراخ موش می‌شنویم:

من تقریباً همیشه با ماساتسین راحتم. فقط وقتی اذیتم می‌کند که مجبورم می‌کند برنامه‌ی درسی‌مان را سفت و سخت رعایت کنم. راستی، ماساتسین صدایم نمی‌کند توچتلی. به‌ام می‌گوید اوساگی، که معنی ژاپنی اسمم است. چون کلاً عاشق امپراتوری ژاپن است. من از امپراتوری ژاپن، از فیلم‌های سامورایی‌اش خوشم می‌آید. بعضی‌هاشان را این‌قدر دیده‌ام که حفظ شده‌ام. الان که نگاهشان می‌کنم، جلوجلو می‌روم و حرف‌های سامورایی‌ها را قبل از خودشان بلندبلند می‌گویم. اصلاً هم غلط نمی‌گویم. این هم به خاطر حافظه‌ام است که تقریباً مهلک است. اسم یکی از فیلم‌ها ظهور سامورایی است و درباره‌ی یک سامورایی پیر، که راه و رسم سامورایی شدن را به یک پسربچه یاد می‌دهد. بخش کوتاهی دارد که در آن پسر را مجبور می‌کند روزهای زیادی همینطور سر جایش بی‌حرکت بماند و حرف نزند…





معرفی و دانلود کتاب صوتی سور و سات در سوراخ موش | خوآن پابلو ویلالوبوس | رادیو گوشه