دسته‌بندی نشده · ژوئن 12, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی سیاحت‌نامه ابراهیم بیگ | زین العابدین مراغه ای | واوخوان



معرفی کتاب صوتی سیاحت‌نامه ابراهیم بیگکتاب صوتی سیاحت‌نامه ابراهیم بیگ سفرنامه‌ای به قلم زین العابدین مراغه ای‌ است. این کتاب در اواخر قرن سیزدهم هجری تألیف شده و نویسنده در آن انتقادات مهمی را به جامعه‌ی ایران وارد می‌سازد. اثر حاضر بر انقلاب مشروطه‌ی ایران بسیار تأثیرگذار بوده و بسیاری از صاحب‌نظران آن را با تأثیر کتاب قرارداد اجتماعی در انقلاب کبیر فرانسه هم‌طراز دانسته‌اند.

درباره کتاب صوتی سیاحت‌نامه ابراهیم بیگ

زین‌العابدین مراغه‌ای در کتاب سیاحت‌نامه‌ی ابراهیم بیگ تاجرزاده‌ای به نام ابراهیم‌بیگ را به تصویر می‌کشد که در مصر به دنیا آمده و بزرگ شده، درس وطن‌دوستی و مهر به میهن را از پدرش آموخته و عشقی پرشور به ایران در وجودش رخنه کرده است. حالا ابراهیم‌بیگ به ایران بازگشته اما جز تیره‌روزی، بی‌‌فرهنگی و ناامنی و مردمانی غرقِ در خواب و خیال هیچ مشاهده نمی‌کند. پس کجا بود آن سرزمینی که پدرش آن را بهشت می‌نامید؟

اینگونه است که ابراهیم‌بیگ دست به قلم می‌برد و سرخورده از میهن‌پرستی، هر آنچه را که از جور و رشوه‌خواری و ستم و بی‌عدالتی مشاهده می‌کند، به رشته‌ی تحریر در می‌آورد. سیاحت‌نامه‌ی ابراهیم‌بیگ را سفرنامه‌ای می‌دانند استادانه که نقشی انکارنشدنی در بیدارسازی مردمان در آغاز مشروطه ایفا نموده است. این اثر در زمانی تألیف شده که حکومت قاجار به فروپاشی نزدیک شده بود. زین العابدین مراغه‌ای زمانی را در سیاحت‌نامه روایت می‌کند که در عین ساختگی‌بودن، واقعی‌ست.

بسیاری این نوشتار را «غم‌نامه» نامیده‌ و عده‌ای بر این عقیده‌اند که این اثر از جمله دلایلی بود تا نظام سیاسی قاجار که آن زمان رو به انحطاط می‌رفت، به یک‌باره فرو بریزد.

ادوارد براون، خاورشناس بریتانیایی، در توصیف این اثر چنین می‌نویسد: «انتشار سیاحت‌نامه‌ی ابراهیم بیگ با دوره‌ی مشروطه همراه بود و در برانگیختن حس تنفر ایرانیان نسبت به حاکمان قاجار نقش به‌سزایی ایفا کرد. به همین دلیل بود که در میان مردم عامه بر سر زبان‌ها افتاد.»

اثر حاضر که به همت نشر واوخوان به صورت کتابی صوتی درآمده، جلد اول و دوم سیاحت‌نامه را در بر می‌گیرد. محمد ژیان خوانش این کتاب را بر عهده داشته است.

کتاب صوتی سیاحت‌نامه ابراهیم بیگ مناسب چه کسانی است؟

اگر به مطالعه‌ی سیاحت‌نامه‌ها علاقه‌مند هستید، کتاب صوتی سیاحت‌نامه ابراهیم بیگ برای شماست.

با زین العابدین مراغه ای بیشتر آشنا شویم

زین‌العابدین مراغه‌ای یکی از چهره‌های تأثیرگذار ایران در دوره‌ی مشروطه بود. او هشت سال بیشتر نداشت که همزمان با کار در حجره‌ی پدرش، مشهدی علی، تحصیل رسمی را آغاز کرد. پس از آن، در عنفوان جوانی راهی اردبیل شد و پس از اندکی گذران در این شهر، عازم آن‌سوی مرزهای وطن گشت.

همانطور گفتیم، زین‌العابدین مراغه‌ای از اشخاص مهم در دوره‌ی مشروطه بود و طبعاً زندگی پرماجرایی داشت. چنانکه شرح دقیق آن در این مجال میسر نیست. با این حال، اشاره‌ای را بی‌جا نمی‌دانیم، و آن اینکه نام زین‌العابدین مراغه‌ای پیش و بیش از هر چیز به واسطه‌ی نگارش کتابی ماندگار شده که توضیحات مربوط به آن را مطالعه کردید.

زین‌العابدین مراغه‌ای در سال 1255 متولد شد و به سال 1328 بدرود حیات گفت.

در بخشی از کتاب صوتی سیاحت‌نامه ابراهیم بیگ می‌شنویم

فردای آن طرف ظهری به مسجد جمعه که طرف کاروانسرا و نزدیک به منزل ما بود، رفتیم که نماز را آنجا بخوانیم. این مسجد دورتادورش همه مدرسه طلاب‌نشین و در میان صحن چشمه‌ی آب صافی‌ست. تجدید وضو کرده و داخل مسجد شدیم.

دیدم در یک طرف آن مسجد عالی، خربزه انبار کرده‌اند. از مشاهده‌ی آن‌ها چشمم تیره شد. به یک سمت دیگر نگاه کرده دیدم دو نفر نشسته‌اند. پیش‌آمده از یکی پرسیدم: «عمو این خربزه‌ها مال کیست؟»

گفت: «مال من است.»

پرسیدمش: «این دکان از کیست؟» گفت: «مومن اینجا مسجد است نه دکان. وانگهی دکان به این بزرگی کجا دیده شده است؟»





معرفی و دانلود کتاب صوتی سیاحت‌نامه ابراهیم بیگ | زین العابدین مراغه ای | واوخوان