دسته‌بندی نشده · ژوئن 22, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی سینماگران قرن بیست و یک: آندری زویاگینتسف | مازیار فکری ارشاد | انتشارات جیحون



معرفی کتاب صوتی سینماگران قرن بیست و یک: آندری زویاگینتسفکتاب صوتی سینماگران قرن بیست و یک: آندری زویاگینتسف، تألیفِ مازیار فکری ارشاد، اثری متشکل از مجموعه مقالاتی درخشان در باب سینمای آندری زویاگینتسف، فیلمسازِ معاصر روس‌تبار است. این کتاب دومین عنوان از مجموعه‌ی «سینماگران قرن بیست و یک» به شمار می‌رود.

درباره کتاب صوتی سینماگران قرن بیست و یک: آندری زویاگینتسف

آندری زویاگینتسف (Andrey Zvyagintsev)، فیلمساز شهیر روس، به سال 1964، در شهر نووسیبیرسک متولد شد. کودکی و نوجوانی زویاگینتسف زیر سایه‌ی حکومت جبار کمونیستی سپری گشت و این امر بعدها بیشتر از هر عامل دیگری بر کار هنری او اثر گذاشت. امروزه زویاگینتسف را یکی از بزرگان سینمای روسیه به شمار می‌آوردند؛ فیلمسازی صاحب سبک که در آثارش مضامین اگزیستانسیالیستی (تنهایی، اضطراب وجودی و…) را با درونمایه‌های سیاسی و اجتماعی ترکیب می‌سازد و از این طریق آثاری گیرا و منحصربه‌فرد را خلق می‌کند.

از میان ساخته‌های مشهور زویاگینتسف می‌توان به سه فیلمِ درخشان با عناوین پیش رو اشاره کرد: «بازگشت»، «تبعید»، «النا».

گفتنی است که فیلمسازِ مورد بحث ما، به جوایز بین‌المللی گوناگونی نیز رسیده است. از جمله به یک نخل طلای جشنواره‌ی کن و یک شیرِ طلایی جشنواره‌ی سینمایی ونیز.

در کتاب صوتی سینماگران قرن بیست و یک: آندری زویاگینتسف شنونده‌ی نقدهایی درخشان بر آثار این فیلمساز مشهور خواهید بود. در کتاب حاضر، همچنین، مخاطب مصاحبه‌ها و گفت‌وگوهای گوناگونی خواهید بود که طی این سالیان با آندری زویاگینتسف صورت گرفته. در نهایت نیز، با تحلیلی جامع از سینمای امروز روسیه مواجه خواهید شد، و مفاهیم و مضامین غالب در جریان‌های فیلمسازی این سرزمین پهناور را خواهید شناخت.

در پایان نکته‌ای دیگر را نیز شایان ذکر می‌دانیم، و آن اینکه کتاب پیش رو مجموعه‌ای از مقالات گوناگون است که به همت مازیار فکری ارشاد گردآوری شده و در قالب اثری واحد تنظیم گشته است.

کتاب صوتی سینماگران قرن بیست و یک: آندری زویاگینتسف مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به مباحث تفسیری و نظری در حوزه‌ی سینما، مخاطبین اصلی این کتاب صوتی‌اند.

در بخشی از کتاب صوتی سینماگران قرن بیست و یک: آندری زویاگینتسف می‌شنویم

روسیه یکی از مهم‌ترین سرزمین‌هایی است که مفهوم تبعید در آن کارکردهای متعدد و ویژه دارد. طی قرن‌های هجدهم و نوزدهم، انگاره‌ی روس بودن به یکی از دغدغه‌ها و درونمایه‌های اصلی اندیشمندان روسیه بدل شد. نیکلای بردیایف، فیلسوف نامدار روس در این باره می‌نویسد:

«ملی‌گرایی و منطق در انگاره‌ی روس بودن، فراتر از جهان‌وطنی و ایمان قرار می‌گیرد.»

به عبارت دیگر، روس بودن را می‌توان یک مدل فرهنگی در نظر گرفت که سرشار از تناقض است. در این سپهر فرهنگی مفاهیمی چون تبعید و جلای وطن، عاملی هویت‌بخش و ریشه‌ای است. تبعید یک حکم جزایی رایج در روسیه بوده است. از سوی دیگر، با پیروزی انقلاب اکتبر و تشکیل اتحاد جماهیر شوروی، درصد قابل توجهی از مردم، به فرمان حاکمیت، ناگزیر به اقامت در سرزمین‌هایی دور از سرزمین مادری و زادگاه خود شدند.
فهرست مطالب کتاب صوتی۱۲ دقیقهپاییز پدرسالار۶ دقیقهگفت‌وگو با آندری زویاگینتسف۹ دقیقهگفت‌وگو با آندری زویاگینتسف۹ دقیقهیک درام هولناک شهری۸ دقیقهگفت‌وگو با آندری زویاگینتسف۱۱ دقیقهجهانی در سیطره‌ی قدرت مردان مست۱۲ دقیقهگفت‌وگوی گاردین با آندری زویاگینتسف۴ دقیقهانسان در جایگاه بنده‌ی خداوند۱۰ دقیقهمرثیه‌ای بر معصومیت از دست‌رفته۱۰ دقیقهگفت‌وگو با آندری زویاگینتسف۱۳ دقیقهکارکرد پدرسالاری در فیلم «بازگشت» – قسمت اول۱۹ دقیقهکارکرد پدرسالاری در فیلم «بازگشت» – قسمت دوم۱۳ دقیقهوضعیت ایدئولوژیک روسیه‌ی پساشوروی۲۶ دقیقهپدران، پسران، تبعید – قسمت اول۳۰ دقیقهپدران، پسران، تبعید – قسمت دوم۱۹ دقیقهپدران، پسران، تبعید – قسمت سوم۱۸ دقیقهلویاتان روسی قدرت، چشم‌انداز و حافظه – قسمت اول۲۴ دقیقهلویاتان روسی قدرت، چشم‌انداز و حافظه – قسمت دومادامه فهرستمشخصات کتاب صوتیقیمت نسخه صوتی





معرفی و دانلود کتاب صوتی سینماگران قرن بیست و یک: آندری زویاگینتسف | مازیار فکری ارشاد | انتشارات جیحون