دسته‌بندی نشده · می 15, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی شاهنامه فردوسی به نثر | ابوالقاسم فردوسی | آوانامه



معرفی کتاب صوتی شاهنامه فردوسی به نثرشاهنامه‌ی حکیم ابوالقاسم فردوسی یکی از بزرگ‌ترین آثار حماسی در ادبیات جهان است. در کتاب صوتی شاهنامه فردوسی به نثر که به همت دو استاد مرحوم، یکی محمد دبیرسیاقی (در مقام گزارگشر متن فردوسی به نثر امروز) و دیگری، احمد گنجی (در مقام گوینده) تهیه و تقدیم حضورتان گشته، داستان‌های شاهنامه را به زبانِ امروزین خواهید شنید.

درباره کتاب صوتی شاهنامه فردوسی به نثر:

کتاب شاهنامه (Shahnameh) نه تنها بزرگ‌ترین اثر در ادب پارسی، بلکه به جرئت بزرگ‌ترین نمونه‌‌ی ادبیات حماسی در تمام جهان است. شاهکار فردوسی (Ferdowsi) از حیث گستره‌ی زمانیِ روایاتش با عهد عتیق پهلو می‌زند و در غنای فکری و ادبی نیز، بی‌گمان برتر از ایلیاد و اودیسه‌، دو کتاب گرانبهای هومر است. اما سوای این بحث‌ها که بیشتر ناظر به اهمیت و بزرگی کتاب شاهنامه با مقیاس‌های ادبی‌ست، باید توجه‌ها را بیش از همه به ارزش‌های تاریخی و فرهنگیِ این اثر جلب کرد.

با توجه به واقعیاتی چون نقش شاهنامه در رهاییِ زبان فارسی از خطر نابودی کامل، جایگاه آن در ناخودآگاه فرهنگی ایرانیان، و اهمیتش به عنوانی منبعی ارزشمند در شناخت تاریخِ اساطیری این مرزوبوم، گزافه نیست اگر سروده‌ی فردوسی را سازنده‌ی بخش قابل توجهی از «هویت ایرانی» بدانیم. هویتی که چه بسا بی‌شاهنامه، به طور کامل در هویت عربی – اسلامی و بعدتر در هویت غربی، غرق و مستحیل می‌گشت. مشخصاً هر اندازه هم در ستایش کتاب شاهنامه بگوییم، کم و نابسنده می‌نماید. به همین خاطر این بحث را همین‌جا به پایان می‌رسانیم و به اصل مطلب که معرفی کتاب شاهنامه فردوسی به نثر است می‌پردازیم.

اثر یادشده یادگاری‌ست ارزنده از مرحوم محمد دبیرسیاقی. او در این کتاب مفصل و حجیم، تمام شاهنامه‌ی فردوسی را با یاری گرفتن از نثری روشن و شیرین، فراخور نیاز مخاطبِ فارسی‌زبانِ امروز، بازنویسی نموده است. نتیجه‌ی کار، چنانکه خواهید شنید، اثری‌ست گرانبها که بیش از همه به کار مخاطبین غیرمتخصصی می‌آید که می‌خواهند بی‌‌تحمل دشواری‌های تفحص در لغتنامه‌ها و شرح‌های گوناگون بر شاهنامه، به سهم خود از ارمغان نفیس داستان‌سرای طوس بهره بگیرند.

البته اشتباه است اگر تنها این گروه را مخاطب کتاب شاهنامه فردوسی به نثر بدانیم. چرا که اثر گرانبهای مرحوم دبیرسیاقی، بی‌گمان به بسیاری از نیازهای گوناگون مخاطبین حرفه‌ای ادبیات کلاسیک ما نیز، پاسخی شایسته می‌دهد.

لازم به ذکر است که نسخه‌ی فیزیکی کتاب پیش رو پیش از این توسط انتشارات قطره به چاپ رسیده بوده است. این نسخه‌ی صوتی که هم‌اینک پیش رو دارید، حاصل همت گروه انتشاراتی آوانامه است.

کتاب صوتی شاهنامه فردوسی به نثر مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به ادبیات کلاسیک ایران مخاطبین اصلی کتاب حاضرند.

با محمد دبیرسیاقی بیشتر آشنا شویم:

این پژوهشگر نامی و استاد مسلم ادبیات کلاسیک فارسی، متولد سال 1298 و اهل شهر قزوین بود. بسیاری از برترین آثار کهن زبان و ادب پارسی، با تصحیح عالمانه‌ی محمد دبیرسیاقی به دست ما رسیده است. دامنه‌ی فعالیت‌های او البته محدود به کار تصحیح نبود، بلکه شامل همکاری با مؤسسه‌ی لغتنامه‌ی دهخدا نیز می‌شد. استاد دبیرسیاقی همچنین مشاغل متعددی در ادارات فرهنگی کشور داشت. چنانکه ذکر تمام این مشاغل و مسئولیت‌ها در این سیاهه نمی‌گنجد.

از آثار تحقیقی و تألیفی مرحوم دبیرسیاقی می‌توان به عناوین پیش رو اشاره داشت:

«دیوان عنصری»، «گزیده‌ی تاریخ بیهقی»، «گزیده‌ی امثال و حکم دهخدا» و …

در بخشی از کتاب صوتی شاهنامه فردوسی به نثر می‌شنویم:

سخنسرای نامی ایران از گفتار دهقان، پژوهنده نامه‌ی باستان، چنین روایت کرده است که نخستین کس که رسم فرمانروایی و داشتن تاج و تخت آورد، کیومرث بود. آنگاه که آفتاب به برج بره رسید و ماه فروردین آغاز گشت. بهاران مایه‌ی از سر گرفتن جوانی جهان شد، کیومرث نیز فرمانروایی آغاز کرد. منزلگاه او ابتدا کوهساران بود و تن‌پوش از پوست پلنگ داشت. سی سال با شکوه تمام بر جهان فرمان راند. دد و دام نزد او آرام گرفتند. کرنش و تعظیم آنان به شاه جهان مردمان را به پرستتش و آیین و کیش رسانید.

کیومرث پسری داشت خردمند و خوبروی به نام سیامک که مایه‌ی آرامش روان و آسایش جان پدر بود. شاه را دشمنی نبود جز اهریمن زشت‌کردار بداندیش که در آتش حسد و کینه می‌سوخت و در بدنهادی می‌بالید…





معرفی و دانلود کتاب صوتی شاهنامه فردوسی به نثر | ابوالقاسم فردوسی | آوانامه