دسته‌بندی نشده · جولای 6, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی عذاب وجدان | آلبا دسس پدس | آوانامه



معرفی کتاب صوتی عذاب وجدانکتاب صوتی عذاب وجدان داستانی عاشقانه به قلم آلبا دسس پدس است که وقایع آن در قالب نامه‌نگاری‌ شخصیت‌ها با یکدیگر روایت می‌شود. ترجمه‌ی اثر حاضر بر عهده‌ی زنده‌یاد بهمن فرزانه بوده است.

درباره کتاب صوتی عذاب وجدان

آلبا دسس پدس یکی از نویسندگان مطرح ادبیات ایتالیا در طول قرن بیستم بود. آثار این نویسنده به سبب غنای ادبی، ژرف‌نگری‌های متفکرانه و سبک شیوا و دلنشین نوشتار، همان‌قدر که مورد توجه منتقدین و صاحب‌نظران قرار گرفته‌اند، علاقه‌ی مخاطبین عام را نیز برانگیخته‌اند.

آلبا دسس پدس به سبب ملیت کوبایی – ایتالیایی‌اش، نویسنده‌ای چندفرهنگی محسوب می‌شد. آثار او به طور توأمان از عناصر غربی و (آمریکای) لاتینی سرشارند. امری که سبب گشته خواندن این آثار برای منتقدین و خوانندگان عام به یک سان جذاب و آموزنده بنمایند.

رمان عذاب وجدان (Remorse) که هم‌اکنون نسخه‌ی صوتی آن را پیش روی خود می‌بینید، یکی از برترین عناوین در کارنامه‌ی ادبی آلبا دسس پدس به شمار می‌رود. این رمان در ظاهر داستانی عاشقانه و کلیشه‌ای است. اما واقع امر آن است که شیوه‌ی استادانه‌ای که نویسنده برای روایت اثر برگزیده، سببِ پدید آمدن تفاوت‌هایی مهم میان عذاب وجدان و عناوینِ معمولِ ژانر عاشقانه شده است.

در کتاب عذاب وجدان، عمل روایت و پیشبرد داستان از مجرای فرم قدیمی اما آشنای نامه‌نگاری صورت می‌گیرد. به عبارتی، ما نه با یک داستان در معنای کلاسیک آن، بلکه با پازلی گسسته از گفتارها مواجهیم که باید به فراست و هوش شخصی خویش در مقام خواننده، آن‌ها را با صبر و حوصله کنار هم بچینیم و این‌چنین، در پایان کار، به تصویری روشن از تمامیت روایت دست یابیم.

باری، چنانکه گفتیم، کتاب عذاب وجدان علی‌رغم تمام بداعت فرمی و تکنیکی‌ای که از آن برخوردار است، در نهایت ذیل ژانر داستان‌های عاشقانه قرار می‌گیرد. پس به طبع از عناصر این ژانر که همانا کیفیت ملودراماتیک، بیان رمانتیک، و شخصیت‌های پرشور و سوداست، خالی نیست.

در پایان به جاست که اشاره‌ای نیز به نام مترجم اثر، استاد بهمن فرزانه، داشته باشیم. ادیبی خوش‌ذوق و فاضل که با ترجمه‌های درخشان خویش، بسیاری از نویسندگان مهم جهان، از جمله همین آلبا دسس پدس را، بیش‌وکم برای نخستین بار به مخاطبین فارسی‌زبان معرفی نمود.

کتاب صوتی عذاب وجدان مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به داستان‌های عاشقانه بیش از همه از رمان عذاب وجدان استقبال خواهند کرد.

با آلبا دسس پدس بیشتر آشنا شویم

آلبا دسس پدس (Alba de Céspedes y Bertini) فرزند پدری کوبایی و مادری ایتالیایی بود. او در سال 1911 متولد شد و به سال 1977 از دنیا رفت. اغلب آثار دسس پدس برخوردار از مضامین پررنگ فمینیستی‌اند. به گواه منتقدان کتاب «عذاب وجدان» از بهترین آثار این نویسنده‌ی خوشنام است.

در بخشی از کتاب صوتی عذاب وجدان می‌شنویم

تو با حیرت حرف مرا گوش می‌کنی، و حیرت، جلوی هرگونه قضاوت را می‌گیرد. گولیلمو، برعکس، بسیار جدی درباره من قضاوت خواهد کرد. هم درباره‌ی من و هم درباره‌ی خودش. از آن گذشته، اگر بلایی سر من بیاید، اوراق من، ابتدا به دست مأمورین پلیس خواهد افتاد، خیلی قبل از آن‌که گولیلمو بتواند شخصاً صاحب آن‌ها بشود. در نظر او، رسوایی چیزی است غیرقابل بخشش. کمبود متانت محسوب می‌شود. و او فکر خواهد کرد که با سکوت کردن می‌تواند وانمود کند که من، قربانی یک نفر دیوانه شده‌ام که آبروی مرا به خطر انداخته است و یا این‌که در خوردن تعداد قرص خواب، اشتباهی کرده‌ام. یکی از آن اشتباهاتی که برای مردم فرومایه هرگز رخ نمی‌دهد و برعکس، کسی مرتکب آن می‌شود که دلیلی ندارد و یا بهتر بگویم، حق ندارد دلیلی داشته باشد تا اقدام به خودکشی کند.





معرفی و دانلود کتاب صوتی عذاب وجدان | آلبا دسس پدس | آوانامه