دسته‌بندی نشده · مارس 8, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی عقل و احساس | جین آستن | آوانامه



معرفی کتاب صوتی عقل و احساسکتاب صوتی عقل و احساس نخستین رمانی بود که از جین آستن، نویسنده‌ی بی‌بدیل قرن نوزدهم انگلستان به انتشار رسید. این اثر که در غنا و شورمندی دست‌کمی از شاهکارهای بزرگ نویسنده، از جمله رمان غرور و تعصب ندارد، داستانِ دلدادگی دو خواهر جوان را حکایت می‌کند که علی‌رغم پیوندهای خونی‌شان، به لحاظ رفتاری و شخصیتی از زمین تا آسمان با هم تفاوت دارند…

درباره کتاب صوتی عقل و احساس:

صاحب‌نظرانْ دوران ویکتوریا را به سبب وفور ادیبانِ برجسته در این عصر، یکی از مهم‌ترین برهه‌ها در تاریخ ادبیات انگلیسی می‌دانند. عصری که با نابغه‌ای چون سر والتر اسکات شروع شد، با چهره‌‌های شاخصی چون چارلز دیکنز و خواهران برونته پیش رفت، و در نهایت با شاعر – داستان‌نویسِ ممتازی نظیر تامس هاردی به پایان رسید. در این میان اما به گواه بسیاری از منتقدان یک نویسنده، یعنی جین آستن بزرگ، جایگاهی بی‌نظیر و بی‌بدیل دارد.

درباره‌ی دلیل اهمیت و بزرگی خالق شاهکارهایی چون «غرور و تعصب»، «اما» و «منسفیلد پارک» بسیار گفته‌اند و نوشته‌اند؛ به نحوی که حتی بحثی مختصر در این باب، مجالی بسیار بیشتر از آنچه ما داریم می‌طلبد. از سوی دیگر، مطلب حاضر به بهانه‌ی معرفی کتاب عقل و احساس (Sense and Sensibility) به رشته‌ی تحریر درآمده، و نه به قصد بررسی جایگاه جین آستن در ادبیات انگلیسیِ عصر ویکتوریا. باری، از آنجا که سخن گفتن از رمان عقل و احساس بی اشاره به جنبه‌های گوناگون هنر آستن امکان‌پذیر نیست، خواهیم کوشید از رهگذر بحث در باب این کتاب، کمی نیز درباره‌ی مؤلف بزرگ آن سخن بگوییم.

عقل و احساس نخستین رمان جین آستن است. این اثر اول‌بار به سال 1811 منتشر شد؛ هرچند که نگارش آن چندین سال پیش از این تاریخ صورت گرفته بود. رمان مورد بحث شباهت‌هایی غیرقابل انکار با آثار بعدیِ نویسنده، از جمله دو کتابِ غرور و تعصب و اِما دارد؛ با این ملاحظه که در این اثر (یعنی عقل و احساس) قلم آستن هنوز به آن پختگی و بلوغی که در دو کتاب نامبرده تشخیص می‌دهیم، نرسیده؛ اما از سوی دیگر، در کتاب عقل و احساس، شور و شاعرانگی‌‌ و طنزِ گیرایی که خصیصه‌ی ادبیاتِ آستنی‌ست به مراتب بیشتر و برانگیزاننده‌تر از تمام دیگر داستان‌های اوست.

حوادث رمان عقل و احساس در فاصله‌ی سال‌های 1792 تا 1797 روی می‌دهد. قهرمان این اثر دو خواهر جوان‌اند که هر یک، نوعِ متمایزی از شخصیت را به نمایش می‌گذارند: یکی که ماریان نام دارد، خام است و سبکسر و فارغ‌بال؛ و آن دیگری، یعنی النور، دوراندیش است و حساب‌گر و منطقی. امّا (و این امایی بسیار مهم است) هر دوِ این خواهران که به ظاهر چنین متفاوت با یکدیگرند، به یکسان و تقریباً در یک زمان به دام عشق گرفتار می‌آیند: اینجاست که تمایزهای شخصیتی ایشان به مرور رنگ باخته، و مرز میان عقل و احساس در آنان کمرنگ و کمرنگ‌تر می‌شود…

عقل و احساس، به یک اعتبار، می‌تواند عنوان تمامی آثار جین آستن باشد؛ چه در همه‌ی رمان‌های وی، اساسِ داستان و پیش‌برنده‌ی وقایعِ پیرنگ، جدال همین دو وجه متفاوت شخصیت انسان است. این جدالِ میان عقل و احساس یا به تعبیر بهتر، عقل و دل، اگرچه اغلب در رویارویی دو کاراکتر تجلی می‌یابد، اما گاه نیز (و این همان جایی‌ست که نبوغ آستن و شناخت دقیق او از روان آدمی هویدا می‌شود) در درون فردی واحد درمی‌گیرد. پیروز این جدال شاید چندان مهم نباشد. بلکه نفْسِ این رویارویی‌ست که اهمیت دارد. چرا که آدمی جز از مجرای کشاکشِ میان خواست‌های عقل و دل خود است که در نهایت به آنچه به واقع هست، بدل می‌شود.

اقتباس سینمایی از کتاب صوتی عقل و احساس:

این رمان جین آستن نیز مانند اغلب آثارش توجه فیلمسازان را به خود جلب کرده و تاکنون چندین بار دستمایه‌ی ساخت آثار اقتباسی قرار گرفته است. مهم‌ترینِ این اقتباس‌ها متعلق به «انگ لی»، کارگردان نام‌آشنای تایوانی‌ست. در عقل و احساسِ ساخته‌ی او، بازیگرانی چون «اما تامپسون»، «کیت وینسلت»، «آلن ریکمن» و «هیو گرنت» به ایفای نقش پرداخته‌اند.

نکوداشت‌های کتاب صوتی عقل و احساس:

– داستانی در باب عشق و پیچیدگی‌های آن… (Westword)
– بی‌شک یکی از محبوب‌ترین آثار جین آستن است. (Barnes & Noble)
– این رمان حتی ذره‌ای از قدرت خود را در طول زمان از دست نداده است. (Harvard University Press)

کتاب صوتی عقل و احساس مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به رمان‌های عاشقانه و دوست‌داران ادبیات داستانی کلاسیک، دو گروه از مخاطبینی‌اند که بیش از سایرین از گوش سپردن به این کتاب صوتی لذت خواهند برد.

با جین آستن بیشتر آشنا شویم:

جین آستن (Jane Austen) به سال 1775 در شهر همپشر متولد شد. او نویسندگی را از سنین پایین شروع کرد و در همان دوران جوانی با خلق رمان‌های درخشانی چون «غرور و تعصب»، «اما» و «منسفیلد پارک» میراثی حیرت‌انگیز در عرصه‌ی فرهنگ و ادب از خود به جا گذاشت؛ میراثی که با دو رمان ارزشمند دیگرش به نام‌های «نورثنگرابی» و «ترغیب» که پس از مرگ نویسنده در سال 1818 به چاپ رسیدند، غنی‌تر نیز شد. طنز ظریف، شخصیت‌پردازی استادانه و نگاه همدلانه به دغدغه‌های عاطفی انسان، سه ویژگی مشهود در تمامی آثار جین آستن است.

در بخشی از کتاب صوتی عقل و احساس می‌شنویم:

خانم جان دشوود اصلاً موافق کارهایی نبود که خواهرش می‌خواست برای خواهرها بکند. به نظر او اگر سه هزار پوند از ارثیه‌ی پسر کوچولوی عزیزشان کم می‌شد، عین این بود که پسر کوچولو به افلاس بیفتد. این بود که از شوهرش خواست به این موضوع دوباره فکر کند. چطور می‌تواند خودش را راضی کند که از کیسه‌ی کودکش، آن هم یگانه کودکش، این همه پول برداشته شود. دوشیزه‌ دشوودها فقط خواهر ناتنی بودند و از نظر خانم جان شوود اصلاً قوم و خویش محسوب نمی‌شدند؛ پس چطور می‌توانستند از آقای جان دشوود توقع دست و دل بازی داشته باشند؟ آن هم پول به این زیادی؟!

مثل روز روشن است که بین فرزندان همسر یک مرد اصلاً عاطفه‌ای نمی‌تواند وجود داشته باشد…





معرفی و دانلود کتاب صوتی عقل و احساس | جین آستن | آوانامه