دسته‌بندی نشده · ژوئن 12, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی فقر احمق می‌کند | سندهیل مولای ناتان | انتشارات ترجمان علوم انسانی



معرفی کتاب صوتی فقر احمق می‌کندسندهیل مولای ناتان و الدار شفیر در کتاب صوتی فقر احمق می‌کند به بیان آن دسته از صدمات فردی و اجتماعی‌ پرداخته‌اند که به طور مستقیم یا غیرمستقیم از فقر اقتصادی ناشی می‌شود. خوب است بدانید که اثر پیش رو در سال 2014 جایزه‌ی ویلیام جیمز را برای نویسندگان خود به ارمغان آورد.

درباره کتاب صوتی فقر احمق می‌کند:

فقر و کمبود اقتصادی مطلقاً تمام جنبه‌های زندگی فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهند. این جمله چکیده‌ی مطالبی است که در کتاب فقر احمق می‌کند (Scarcity) بیان شده. سندهیل مولای ناتان و الدار سفیر، دو مؤلف پرآوازه‌ی این اثر، با بررسی مستندات گوناگون اقتصادی، اجتماعی و روانشناختی، و همچنین، با بهره‌گیری از تحقیقات میدانی گسترده، به اثبات مدعای خود که همانا تأثیر ویرانگر فقر بر تمام ساحت زندگی فردی و اجتماعی‌ست، همت گمارده‌اند.

در کتاب فقر احمق می‌کند علیه این ادعا که “تحت شرایط دشوار نیز می‌توان به موفقیت‌های چشمگیر رسید”، استدلال‌های فراوانی آورده شده است. نویسندگان اثر با جزئی‌نگری و دقتی درخور تحسین، انواع و اقسام داده‌های آماری را در جهت اثباتِ بی‌اعتباری سخنان این‌چنینی به کار گرفته‌اند. چرا که پیشاپیش از اثرات مخرب این طرز فکر بر زندگی مردم در جوامع گوناگون آگاه بوده‌اند.

مطالعه‌ی کتاب فقر احمق می‌کند به ما خواهد آموخت که از طریق مدیریت زمان، به مدیریت منابع پُل بزنیم. از این جهت، این اثر هم مناسب مخاطبین عام است و هم شایسته‌ی توجه فعالین عرصه‌ی سیاست و اقتصاد.

با نگاهی به سرفصل‌های کتاب متوجه می‌شویم که هم‌وغم نویسندگان پیش و بیش از هر چیز، بیان ریشه‌ی مشکلات عدیده‌ی اقتصادی‌ بوده است. به واقع، در این اثر نه عوارضِ مرض، بلکه اصل مرض مورد توجه قرار گرفته. امری که سبب شده بتوانیم بی‌واهمه از اغراق و گزافه‌گویی، فقر احمق می‌کند را از بهترین آثارِ حیطه‌ی خود محسوب کنیم.

در پایان، لازم است اشاره کنیم که کتاب حاضر پیش از این با عنوان «کمبود» نیز به فارسی ترجمه و منتشر شده است. علاقه‌مندان نسخه‌ی صوتی این اثر را نیز در کتابراه خواهند یافت.

افتخارات کتاب صوتی فقر احمق می‌کند:

– برنده‌ی جایزه‌ی ویلیام جیمز
– نامزد جایزه‌ی فایننشال تایمز

نکوداشت‌های کتاب صوتی فقر احمق می‌کند:

– کتابی با موضوعی بدیع و نو. (The Economist)
– دقیق و روشنگر. (The New York Review of Books)
– فقر احمق می‌کند اثری جذاب و مهم است که دیدگاه شما را نسبت به بسیاری از مسائل دگرگون می‌کند. (The Boston Globe)

کتاب صوتی فقر احمق می‌کند مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به آثار حوزه‌ی روانشناسی عمومی و دوست‌داران آثار اقتصادی، دو طیف از مخاطبین اصلی این کتابند.

با نویسندگان کتاب صوتی فقر احمق می‌کند بیشتر آشنا شویم:

سندهیل مولای ناتان (Sendhil Mullainathan) از اساتید برجسته‌ی علوم رفتاری در دانشگاه‌های آمریکا و از بنیانگذاران سازمان غیرانتفاعی Ideas 42 است. درباره‌ی او، این نکته گفتنی‌ست که در سال 2018 برنده‌ی جایزه‌ی Infosys شده است.

و اما الدار سفیر (Eldar Shafir)؛ او از همکاران نزدیک مولای ناتان است، و همچون او، محققی برجسته در زمینه‌ی علوم رفتاری و البته، استادی در رشته‌ی روانشناسی‌ست.

در بخشی از کتاب صوتی فقر احمق می‌کند می‌شنویم:

تحلیل این دام‌های کمیابی در کنار هم به این معنی نیست که اشکال مختلف کمیابی پیامدهایی مشابه دارند. تأثیر ذهنیت کمیابی می‌تواند از موقعیتی به موقعیت دیگر متفاوت باشد. برای مثال با بهره‌گیری از ساختار حافظه‌ی انسان می‌توان چیزهای بسیاری را درک کرد. از موارد جزئی گرفته (چرا کلیدمان را جا می‌گذاریم) تا موضوعات مهم (اعتبار ادعای شاهدان عینی) و نمونه‌های تراژیک.

به همین ترتیب اگرچه منطق کمیابی در حوزه‌های مختلف مشابه است، تأثیرش می‌تواند بسیار متفاوت باشد. این موضوع به ویژه زمانی صادق است که سراغ تحلیل مسئله‌ی فقر می‌رویم. اتفاقاً در حوزه‌ی فقر معمولاً شدیدتر بوده و با زمینه‌هایی چالش‌برانگیزتر همراه است که به این سادگی قابل حل نیست.





معرفی و دانلود کتاب صوتی فقر احمق می‌کند | سندهیل مولای ناتان | انتشارات ترجمان علوم انسانی