دسته‌بندی نشده · فوریه 14, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی فهم فلسفه: اندیشه معاصر | جون ا. پرایس | آوانامه



معرفی کتاب صوتی فهم فلسفه: اندیشه معاصرکتاب صوتی فهم فلسفه: اندیشه معاصر سومین بخش از مجموعه‌ی فهم فلسفه از جون ا. پرایس است. در این اثر با اندیشه‌ی برخی از بزرگ‌ترین اندیشمندان معاصر، از جمله نیچه، هوسرل، هایدگر و سارتر آشنا خواهید شد.

درباره کتاب صوتی فهم فلسفه: اندیشه معاصر:

تاریخ فلسفه بر خلاف آنچه عده‌ای می‌گویند، هرگز مستقل از تاریخ سیاست و جامعه نیست، بلکه متأثر از آن است. البته این رابطه هرگز یک‌سویه نبوده و نیست. درست همانطور که فلسفه به عنوان شاخه‌ای از دانش از تحولات اجتماعی اثر گرفته و تحت ضوابط حاکم بر قدرت سیاسی رشد کرده و یا به بیراهه رفته، دو صحنه‌ی جامعه و سیاست نیز به نوبه‌ی خود از اندیشه‌های فلسفی اثر پذیرفته‌اند.

این امر خصوصاً در مورد جامعه‌ی غرب صادق است. فلسفه‌ در غرب، از همان بدو پیدایش آن در یونان باستان تا به همین امروز، در دادوستدی دائمی با سیاست و جامعه بوده است. در همین راستا، بسیاری بر این عقیده‌اند که رشد و ترقی جامعه‌ی غربی پس از رنسانس، مدیون آرای فیلسوفان آزاداندیشی چون ولتر، کانت و اسپینوزا بوده است؛ با این حال این نکته‌ی مهم را نباید از یاد برد که امکان ظهور چنین فلاسفه‌ای، به نوبه‌ی خود معلول تحولات تاریخی قبلی بوده است. باری، مراد این است که مطالعه‌ی تاریخ فلسفه، به طور غیرمستقیم مطالعه‌ی تاریخ عمومی نیز هست؛ پس اشتباه خواهد بود اگر گمان کنیم که مخاطبین تاریخ‌های فلسفه، فقط متخصصان این حیطه‌اند.

در همین زمینه قصد داریم یکی از بهترین کتاب‌ها با موضوع تاریخ فلسفه را خدمت شما معرفی کنیم: اثری با عنوان فهم فلسفه: اندیشه معاصر (Medieval and modern philosophy)، تألیف جون ا. پرایس (Joan Webster Price). ویژگی ممتاز این کتاب آن است که نویسنده کوشیده ضمن شرح اندیشه‌ی فیلسوفان مورد بحث، دلیل اهمیت آنان را نیز توضیح دهد، و به سوالاتی از این دست که «اگزیستانسیالیست‌ها چه بر معرفت بشر افزودند؟» و یا «مطالعه‌ی آثار نیچه چه ضرورتی دارد؟» پاسخ گوید.

کتاب فهم فلسفه: اندیشه معاصر در هفت فصل تنظیم شده است. این هفت فصل به ترتیب عناوین پیش رو را بر خود دارند:

1: سودباوران: بنتام و میل
2: فَرد: کی‌یرکه‌گور و نیچه
3: پراگماتیسم: جیمز و دیوئی
4: فلسفه فرآیند: برگسون و وایتهد
5: فلسفه تحلیلی: راسل، پوزیتیویسم منطقی و ویتگنشتاین
6: پدیدار‌شناسی: هوسِرْل و هایدگر
7: اگزیستانسیالیسم: سارتر، دوبوار،کامو

گفتنی است که ترجمه‌ی اثر حاضر بر عهده‌ی رضا علیزاده بوده و خوانش آن برای تهیه‌ی نسخه‌ی صوتی توسط تایماز رضوانی صورت گرفته است.

کتاب صوتی فهم فلسفه: اندیشه معاصر مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به فلسفه‌ی غرب مخاطبین اصلی مجلدات چندگانه‌ی کتاب فهم فلسفه‌اند.

با جون ا. پرایس بیشتر آشنا شویم:

وی مدرک دکترای فلسفه‌ی خود را از دانشگاه ایالتی آریزونا دریافت نموده، و اکنون از استادان ممتاز فلسفه و مطالعات دینی در کالج مسا واقع در آریزونا است. خانم پرایس حدود 35 سال در دوره‌ی لیسانس برای دانشجویان به تدریس فلسفه پرداخته و صاحب تألیفات مهمی در این حیطه است.

در بخشی از کتاب صوتی فهم فلسفه: اندیشه معاصر می‌شنویم:

نیچه در یکی از مشهورترین گزاره‌های فلسفی اعلام کرد که «خدا مرده است و شما و من او را کشته‌ایم. چه کسی خون را از دست ما خواهد شست؟» نیچه اروپای قرن نوزدهم را محکوم و ادعا می‌کرد به رغم احساس امنیت به لحاظ قدرت نظامی و ثروت مادی، ارزش‌های اخلاقی قاره فروریخته است. نیچه در اروپا این باور را که کائنات هیچ مقصد و مقصودی ندارد و زندگی بی‌معناست تشخیص می‌داد. مردم ایمان به خدا را نابود کرده و با این حال چشم به این واقعیت بسته‌اند که خودشان او را کشته‌اند.

آیا این که نیچه در اثرش به نام «دانش شاد» جمله مشهور «خدا مرده است» را در دهان شخصیتی به نام «مرد دیوانه» نهاد، نوعی پیش گویی (در مورد سرنوشت خودش) بود؟





معرفی و دانلود کتاب صوتی فهم فلسفه: اندیشه معاصر | جون ا. پرایس | آوانامه