دسته‌بندی نشده · ژوئن 2, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی مادام بواری | گوستاو فلوبر | نشر ماه آوا



معرفی کتاب صوتی مادام بواریگوستاو فلوبر، نویسنده‌ی قرن نوزدهم فرانسه، با کتاب صوتی مادام بواری نام خود را به عنوان یکی از برترین و بزرگ‌ترین رمان‌نویسان اعصار، در تاریخ ادبیات به ثبت رساند. شاهکارِ او شرح زندگی زنی روستایی به نام اما بواری است که جاه‌طلبی‌های عاطفی و احساسی‌اش سرنوشتی تراژیک را برایش رقم می‌زند. بد نیست بدانید که اثر پیش رو از پرفروش‌ترین عناوین ادبی در جهان است.

درباره کتاب صوتی مادام بواری:

بیراه نیست اگر گوستاو فلوبر (Gustave Flaubert) را پس از سروانتس، خالق کتاب جاوادانه‌ی دن کیشوت، مهم‌ترین نویسنده‌ی اروپایی در چند سده‌ی اخیر بدانیم. فلوبر، به زعم صاحب‌نظرانی چون هرولد بلوم، گئورک لوکاچ و ماریو بارگاس یوسا، آغازگر مدرنیسم ادبی است. آثار او، خصوصاً شاهکارش، مادام بواری (Madame Bovary)، تأثیری ژرف و همه‌جانبه بر کار نویسندگان و ادبای بعدی گذاشتند و خطی را ترسیم نمودند که مؤلفان بزرگ قرن بیستم، از جمله جیمز جویس، ویرجینیا ولف و حتی ساموئل بکت، در امتداد آن ظهور کردند.

فلوبر نویسنده‌ای به شدت کمال‌گرا و وسواسی بود. او از یک سو، شیفته‌ی موسیقی کلام بود، و از سویی دیگر، خواستار رسیدن به اعلاترین درجه‌ی بازنماییِ واقع‌گرایانه. به همین جهت است که هم الگوی رئالیست‌ها محسوب می‌شود، هم الهام‌بخش امپرسیونیست‌ها!

کتاب مادام بواری که طبع نخست آن به سال 1856 بازمی‌گردد، شاهکار مسلم فلوبر و اوج هنرِ این استادِ فُرم است. فلوبر در این رمان تکان‌دهنده، برای نخستین بار در تاریخ ادبیات داستانی، راوی را از صحنه‌ی ماجراها حذف می‌کند. به این معنی که راویِ داستانِ مادام بواری صرفاً نقل‌کننده‌ی رویدادهاست، و ابداً به ارائه‌ی برداشت‌های شخصی خود نمی‌پردازد. راوی فلوبر، به تعبیری، تنها یک صداست؛ صدایی خدای‌گونه که با خنثی‌ترین بار عاطفی ممکن، داستان زندگی آدم‌ها را نقل می‌کند و قضاوت نهایی را به شنونده می‌سپارد. مخاطبین جدی ادبیات به خوبی می‌دانند که این نوع روایتگری، تا پیش از فلوبر سابقه نداشته و پس از او باب گشته است.

باری، رمان مادام بواری چنان آکنده از ظرایف و ریزه‌کاری‌های بدیع فرمی است که اشاره به تمام آن‌ها در این مجال مختصر نه مقدور می‌نماید، نه ضروری. (علاقه‌مندان می‌توانند به پژوهش فوق‌العاده‌ی ماریو بارگاس یوسا در باب فلوبر و مادام بواری، در کتابی با عنوان عیش مدام، مراجعه کنند.) این مقدار که گفته شد نیز، جز برای نشان دادن عظمت و اهمیت کتابی که در دست دارید، نبود. به همین سبب، مطلب خود را همین‌جا به پایان می‌بریم. البته پیش از آن بد نمی‌بینیم که چند خطی نیز در باب طرح کلیِ رویدادهای رمان بگوییم:

اِما بواری زنی جوان است که در تمام طول زندگی، جز خیال‌های رمانتیک و افکار اروتیک (شهوت‌انگیز) دستاویزی برای سرگرم ساختن خود نداشته. این زن که در عرصه‌ی احساساتِ جسمانی استادی خبره است، از قضا با مردی ازدواج می‌کند که دقیقاً نقطه‌ی مقابل خودش به شمار می‌رود. مردی معمولی و مبتذل؛ سرد و خالی از شور و هیجان؛ خلاصه، مردی عاری از هر نوع جذابیت. بدین ترتیب، اما بواری آرام‌آرام به جاده‌ی پرخطرِ گناه و خیانت منحرف می‌شود و این‌چنین، سرنوشتی هولناک را پیش روی خود می‌بیند…

اقتباس‌های سینمایی از کتاب صوتی مادام بواری:

– مادام بواری (2014)، ساخته‌ی سوفی بارت
– مادام بواری (1991)، ساخته‌ی کلود شابرول
– مادام بواری (1949)، ساخته‌ی وینسنت مینلی

افتخارات کتاب صوتی مادام بواری:

– از پرفروش‌ترین آثار کلاسیک ادبیات جهان
– از برترین آثار تاریخ ادبیات به انتخاب انجمن کتاب نروژ

نکوداشت‌های کتاب صوتی مادام بواری:

– شاهکار مسلم گوستاو فلوبر. (Barnes & Noble)
– فلوبر به وسیله‌ی واژگان در دل صفحات بی‌جان کاغذ زندگی خلق کند. (New York Times)

کتاب صوتی مادام بواری مناسب چه کسانی است؟

کتاب مادام بواری را نخست به علاقه‌مندانِ ادبیات کلاسیک، و بعد، به دوست‌دارانِ داستان‌های عاشقانه توصیه می‌کنیم.

با گوستاو فلوبر بیشتر آشنا شویم:

گوستاو فلوبر، صاحب آثاری چون «مادام بواری»، «تربیت احساسات» و «سالامبو»، به سال 1821 در شهر روآن فرانسه به دنیا آمد. پدرش جراحی مشهور در نرماندی بود. خود او امّا از همان جوانی شیفته‌ی ادبیات بود و با اشتیاق به مطالعه‌ی آثار بزرگان می‌نشست. هجده‌ساله بود که برای تحصیل حقوق به پاریس رفت، اما پایتختِ وطن را چندان خوش نیافت و خیلی زود هوای زادگاه در سرش زنده شد. پس از مرگ پدر، درس را رها کرد و به خانه‌ی پدری در کرواسه رفت و از آن پس زندگی خود را وقف نوشتن و البته، سفر به نقاط گوناگون جهان کرد، تا سرانجام در سال 1885 چشم از جهان فرو بست.

در بخشی از کتاب صوتی مادام بواری می‌شنویم:

تازه‌وارد، در گوشه‌ای، پشت در مانده بود، به طوری که او را درست نمی‌دیدیم. پسری روستایی بود، کم‌وبیش پانزده‌ساله، و از همه‌ی ما قدبلندتر. با موهای صاف کوتاه بر پیشانی، به سرودخوان‌های کلیساهای دهات می‌مانست. قیافه‌ای معقول داشت و سخت معذب به نظر می‌رسید. با آنکه چهارشانه نبود، حلقه‌ آستین‌های کت ماهوتی سبزش که دکمه‌های سیاه داشت، انگار مانع حرکتش می‌شد، و از چاک سرآستین‌هایش، مچ‌های سرخش که به برهنگی عادت کرده بود، به چشم می‌خورد. پاهایش با جوراب‌های آبی، از شلوار زردرنگی که بندهایی کشی آن را محکم به بالا می‌کشید، بیرون زده بود. کفش‌های زمخت و میخ‌داری به پا داشت که خوب واکس نخورده بود…





معرفی و دانلود کتاب صوتی مادام بواری | گوستاو فلوبر | نشر ماه آوا