دسته‌بندی نشده · ژوئن 18, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی مرلین مونرو غمگین نیست | محمدامین چیت گران | آوانامه



معرفی کتاب صوتی مرلین مونرو غمگین نیستمحمدامین چیت گران یکی از نویسندگان قابلِ نسل جدید است. او در کتاب صوتی مرلین مونرو غمگین نیست داستانی تاریخی با خرده‌روایت‌های فراوان را حکایت کرده که وقایع آن در دوران جنگ هشت‌ساله‌ی ایران و عراق رخ می‌دهند.

درباره کتاب صوتی مرلین مونرو غمگین نیست

محمدامین چیت گران را می‌توان صاحب صدایی تازه‌ و متفاوت در فضای ادبی ایران دانست؛ نویسنده‌ای خوش‌ذوق و مستعد که در داستان‌های خود، شمّ و خلاقیت هنری را با وفاداری به واقعیت بیرونی ترکیب می‌سازد و از این طریق، آمیزه‌ای جذاب و قابل بحث را در اختیار مخاطب می‌گذارد. کتاب نخست او، «روح سرگردان خیابان بهبودی»، توجه خوانندگان بسیاری را به خود جلب کرد. اگرچه چیت گران در آن نقطه که بود، باقی نماند و با اثر بعدی خویش، یعنی کتاب مرلین مونرو غمگین نیست، گامی بلند به پیش نهاد.

رمان مرلین مونرو غمگین نیست اثری تاریخی است که بسیاری از شخصیت‌ها و وقایع روایت‌شده در آن واقعی‌اند. با این حال این اثر را نمی‌توان رمانی مستند نامید؛ چرا که تخیل نویسنده در نظم دادن به رویدادها و نقل آن‌ها، درست همان اندازه نقش داشته که واقعیات تاریخی.

داستان مرلین مونرو غمگین نیست در دوران جنگ ایران و عراق می‌گذرد. البته راوی ماجراها گاه گریزهایی به وقایع قبلی (از جمله انقلاب اسلامی و تحولات پیش از آن) نیز می‌زند. با این حال نکته‌ای درباره‌ی این اثر وجود دارد که سبب تمایزش از سایر رمان‌های تاریخیِ مشابه در زبان فارسی می‌شود. محمدامین چیت گران در داستان خود، برخلاف روند رایج، به جای تلاش برای انعکاس دقیق و بی‌چون‌وچرای واقعیت‌ها، سعی در بازنمایی ادبی حوادث داشته. به نحوی که آنچه در اثر او باید اصل تلقی شود، همانا نفْسِ عمل روایت، یا به تعبیری کلی‌تر، ادبیات است.

وقایع کتاب صوتی مرلین مونرو غمگین نیست در بستری تاریخی جریان دارند؛ با این حال عناصر عاشقانه در خلال خرده‌روایت‌های داستان به وفور یافت می‌شود. از این جهت، این رمان را علاوه بر صفت تاریخی، می‌توان با صفت عاشقانه نیز توصیف کرد.

در پایان، ذکر این نکته خالی از لطف نیست که خوانش نسخه‌ی صوتی کتاب مرلین مونرو غمگین نیست بر عهده‌ی سه گوینده‌ی توانای کشورمان، مهدی صفری، مریم پاک ذات و آرمان سلطان زاده بوده است.

کتاب صوتی مرلین مونرو غمگین نیست مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به رمان‌های برخوردار از تم تاریخی – اجتماعی بیش از همه از شنیدن کتاب صوتی مرلین مونرو غمگین نیست لذت خواهند برد.

با محمدامین چیت گران بیشتر آشنا شویم

محمدامین چیت گران یکی از چهره‌های نوظهور در عرصه‌ی ادبیات داستانی ایران است. وی که در سال 1368 دیده به جهان گشوده، نخستین کتاب خود، «روح سرگردان خیابان بهبودی»، را در سال 1396 به انتشار رسانده است. کتاب «مرلین مونرو غمگین نیست» دومین و به زعم صاحب‌نظران، بهترین اثر منتشرشده از وی تا به امروز است.

در بخشی از کتاب صوتی مرلین مونرو غمگین نیست می‌شنویم

صدام از جای خود برمی‌خیزد و سعی می‌کند پشتش کامل به ساجده باشد. شاید نمی‌خواهد ساجده صورت او را در مواجهه با سمیرا ببیند. صدام دست‌های سمیرا را می‌بوسد و می‌گوید خوشحال است که امشب او را می‌بیند. دستور می‌دهد تا صندلی‌ای کنار او بگذارند و این اولین بار است که صدام در میان دو زن می‌نشیند. هیچ‌کدام از نزدیکان تا به حال ندیده بودند که صدام به غیر از ساجده در کنار زنی قدم بزند، صحبت کند، شام بخورد یا حتی لیوانی به نشانه‌ی سلامتی بلند کند.

افسون‌ها و جادوها تأثیر خود را گذاشته بودند. هیچ‌کس در آن شب متوجه نشد که ثانیه‌ها چطور از پی هم می‌گذشتند. صدام حسین به همراه ساجده و تمام نیروهای امنیتی‌اش، بعد از ساعتی آنجا را ترک کردند. اما سمیرا همچنین بر جای خود نشسته بود و نمی‌دانست اگر به کسی بگوید که او شبی را با صدام گذرانده است باور می‌کند یا نه.





معرفی و دانلود کتاب صوتی مرلین مونرو غمگین نیست | محمدامین چیت گران | آوانامه