دسته‌بندی نشده · ژوئن 21, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی مصطفی | ماری لوئیز گی | آوارسا



معرفی کتاب صوتی مصطفیماری لوئیز گی در کتاب صوتی مصطفی داستان پسری را به تصویر می‌کشد که جنگ باعث شده تا به همراه خانواده‌اش به کشوری جدید پناهنده شود و حالا او تلاش می‌کند تا با شرایط جدید کنار بیاید. نویسنده در اثر حاضر داستانی از عشق و صلح را به نمایش می‌گذارد؛ داستانی که ارزش دوستی و سازگاری را به کودکان آموزش می‌دهد. گفتنی‌ست اثر حاضر چندین جایزه‌ی معتبر ادبی، از جمله جایزه‌ی “Boston Globe” را از آن خود کرده است.

درباره کتاب صوتی مصطفی

مصطفی پسری‌ست با موی سیاه. اهل سوریه یا عراق، دقیق نمی‌دانیم. آنچه که از آن مطمئنیم این است که دود و خون کوچه‌های شهر مصطفی را پر کرده و کشورش دیگر محل امنی برای زندگی نیست. به همین خاطر است که خانواده‌ی مصطفی تصمیم گرفتند به کشور دیگری نقل‌مکان کنند؛ جایی که از کشور مصطفی بسیار دور است، همه به زبانی دیگر صحبت می‌کنند، حتی رنگ موهایشان هم با مصطفی متفاوت است. دیگر همه چیز تغییر کرده است. دلِ‌ مصطفی برای خانه‌اش تنگ شده…

بالاخره مصطفی و خانواده‌اش در محیط جدید مستقر می‌شوند و مصطفی تصمیم گرفته به اطراف سری بزند. او زیر درخت‌های پارک نزدیک خانه قدم می‌زند، گل‌هایی را می‌بیند که شبیه فنجان‌های صورتی خانه‌ی مادربزرگش هستند و پسربچه‌ای را مشاهده می‌کند که به زبانی که مصطفی هیچ از آن سر در نمی‌آورد، شروع به صحبت با او می‌کند. مصطفی با تمام قوا به سمت خانه‌اش می‌دود. خو گرفتن به محیط جدید هنوز برای او خیلی دشوار است…

آیا مصطفی هیچ‌‌وقت می‌تواند به محیط جدید زندگی‌اش عادت کند؟ باید به کتاب صوتی مصطفی (Mustafa) گوش دهید و خود از انتهای این داستان باخبر شوید. ماری لوئیز گی (Marie-Louise Gay) به خوبی توانسته داستانی را به رشته‌ی تحریر درآورد که از زاویه‌ی دید کودکی خردسال و جنگ‌زده روایت می‌شود و احساسات او را به تصویر می‌کشد. این داستان اولین بار در سال 2018 منتشر شده و از زمان انتشار تاکنون مورد توجه منتقدان و مخاطبان قرار گرفته است. همانطور که در ادامه نیز بیشتر مشاهده می‌کنید، این کتاب جوایز متعددی را از آن نگارنده‌ی خود کرده است.

معصومه رمضانی کتاب مصطفی را به فارسی برگردانده و محمد طالشیان، شهربانو حسینی و عارف امیری خوانش آن را برعهده داشته‌اند. این اثر به همت نشر آوارسا به صورت کتابی صوتی در اختیر شما قرار گرفته است.

جوایز و افتخارات کتاب صوتی مصطفی

– بهترین کتاب کودک “Boston Globe” سال 2018
– نامزد جایزه‌ی Blue Spruce سال 2020
– در فهرست نهایی جایزه‌ی “TD Canadian Children’s Literature” در سال 2019
– فینالیست جایزه‌ی Elizabeth Mrazik-Cleaver
– برنده‌ی OLA Best Bets

نکوداشت‌های کتاب صوتی مصطفی

– دلگرم‌کننده. (anadian Children’s Book Centre)
– داستانی تکان‌دهنده درباره سازگاری، بهبودی، عشق و دوستی. (Kirkus Reviews)
– این کتاب ضرورت دوستی را برای کسانی که زخم‌هایی عاطفی ناشی از جنگ به همراه دارند، به خوبی نشان می‌دهد. (Horn Book)

کتاب صوتی مصطفی مناسب چه کسانی است؟

ماری لوئیز گی کتاب مصطفی را برای کودکان 3 تا 7 سال نوشته است.

با ماری لوئیز گی بیشتر آشنا شویم

ماری لوئیز گی 17 ماه ژوئن 1952 در کشور کانادا به دنیا آمد. این نویسنده و تصویرگر کتاب‌های کودکان تاکنون داستان‌های متعددی به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی نوشته است. تعدادی از داستان‌های ماری لوئیز گی به فارسی ترجمه شده‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به «باز هم سوالی دارید، شب بخیر داداش، آسمان و دریا کجا بهم می‌رسند، چه کسی نخ ماه را نگه می‌دارد، آدم برفی کجا می‌خوابد و …» اشاره کرد.

برخی از افتخارات و جوایز ماری لوئیز گی:

– برنده چهار دوره از جایزه سالانه آملیا فرانسیس هوارد-گیبن ایلوستریتور (از 1987 تا 2015)
– جایزه ویکی متکالف (2005)
– جایزه روت شوارتز
– جایزه کتاب آقای کریستی
– جایزه کتاب الیزابت مازیک کلیور کانادا
– جایزه کتاب مرلین بیلی

در بخشی از کتاب صوتی مصطفی می‌شنویم

پسری تقریبا هم سن و سال خودش وارد پارک شد و ربانی که به یک گربه متصل شده بود هم توی دستش بود. توی کشورِ قدیمی مصطفی، همه‌ی گربه‌ها وحشی و لاغر بودن. اون‌ها توی خیابون‌ها زندگی می‌کردن و هیچکدوم هم ربان نداشتن.

پسر بچه اون رو دید و چیزی گفت. مصطفی متوجه حرفش نشد و وانمود کرد که داره بند کفشش رو می‌بنده. همین که کارش تموم شد با سرعت به سمت خونه شون دوید.

مادرش که اون رو دید با تعجب پرسید: “به همین زودی برگشتی؟ چی توی پارک دیدی؟ ”

مصطفی درمورد گل‌هایی که شبیه فنجون‌های صورتیِ خونه‌ی مادربزرگش بودن براش گفت. بعد راجع به رژه‌ی مورچه‌هایی که شبیه پرچم بودن حرف زد و صدف سفیدِ حلزون و برگِ قلب شکلِ زردش رو بهش نشون داد.





معرفی و دانلود کتاب صوتی مصطفی | ماری لوئیز گی | آوارسا