دسته‌بندی نشده · مارس 9, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی موضوع مرگ و زندگی | اروین د. یالوم | نشر ماه آوا



معرفی کتاب صوتی موضوع مرگ و زندگیاروین د. یالوم و همسرش، مریلین یالوم، در کتاب صوتی موضوع مرگ و زندگی روایتی تأثیرگذار و غنی از زندگی مشترکشان و سال‌های بیماری مریلین ارائه کرده‌اند. آن‌ها ضمن این روایت تصویری جامع و عمیق از مفاهیمی همچون «عشق» و «فقدان» را پیش چشمان مخاطبان خود قرار می‌دهند؛ تصویری که فرصت فکر کردن به سوگ و توان مواجهه با فقدان دیگریِ مهم را برای ما ایجاد می‌کند.

درباره کتاب صوتی موضوع مرگ و زندگی:

همه‌ی ما با مرگ، تنهایی و فقدان دست‌وپنجه نرم می‌کنیم. نمی‌توان انسان بود و دل نبست. سوگ بهایی‌ست که در ازای دلبستگی به دیگری و دوست داشتن او می‌پردازیم. حالا تفاوتی نمی‌کند روان‌پزشکی باشی با شهرتی مثال‌زدنی همچون اروین یالوم (Irvin D. Yalom) و چه کسی که از علم روان‌شناسی هیچ سررشته‌ای ندارد. همه‌ی ما به شیوه‌های متفاوت و در مراحل گوناگون زندگی، از مرگ گرفته تا یک عشق به‌فرجام‌نرسیده، سوگ را تجربه می‌کنیم و تاب‌آوردن جهان گاه‌وبیگاه برایمان به کاری بس دشوار و ناممکن تبدیل می‌شود.

زمانی که عزیز ما از دست می‌رود، گاهی بار غم او چنان سنگین‌تر از شانه‌های ماست که گویی هیچ‌چیز نمی‌تواند مایه‌ی تسلی‌خاطرمان شود. در چنین زمانی انسان حالتی معلق میان زندگی و مرگ پیدا می‌کند؛ نیمه‌فرسوده، بی هیچ اشتیاقی… و این از سخت‌ترین تجاربی‌ست که فرد باید مهارت رویارویی و مواجهه با آن را پیدا کند. اگر شیوه‌ی برخورد با فقدان را بلد نباشیم، سوگ‌های بی‌پایان، این قصه‌های ناتمام، به حفره‌هایی در روان ما تبدیل می‌شوند که هر اتفاق خوش زندگیمان را می‌بلعند. این حفره‌ها به سیاه‌چاله‌هایی می‌مانند که با هر بلعیدن، از نو قوی‌تر می‌شوند.

کتابی که پیش روی شماست، اثری‌ شنیدنی و عمیق از آخرین روزهای زندگی مریلین یالوم (Marilyn Yalom)، نویسنده‌ی حوزه‌ی زنان است. کتابی که او با همراهی همسرش، اروین یالوم به نگارش درآورده است. اروین یالوم سال‌های زیادی از عمر خود را در اتاق درمان به روان‌درمانگری پرداخته بود. اما هرگز احساس نکرده بود نیاز دارد تا روی صندلی مراجع بنشیند. تا این که همسر دوست‌داشتنی‌اش، مریلین، به سرطانی بدخیم دچار شد… آن دو در کتاب موضوع مرگ و زندگی (A Matter of Death and Life) تلاش کرده‌اند تا ضمن بیان خاطرات خود از آن دوران، تصویری از مفهوم سوگ را برای ما به نمایش بگذارند.

اواسط نگارش کتاب موضوع مرگ و زندگی و در حدود سال 2019 بود که مریلین از دنیا رفت. در نهایت، یالوم این اثر را به تنهایی و در سال 2021 به پایان رساند. در این کتاب صوتی که خوانشِ گرم راوی آن را دو چندان شنیدنی‌ کرده، از مردی می‌شنویم که تلاش می‌کند تا روزهای بدون عشق را تاب بیاورد و درعین‌حال به همسرش اطمینان ببخشد نگران تنهایی پس از مرگ او نباشد. و از زنی می‌شنویم که در حال گذراندن روزهای پایانی خود کنار عزیزانش است. اثر پیش‌رو، کتابی‌ست بی‌نظیر برای تاب‌آوردن یکی از ملموس‌ترین موقعیت‌های انسانی: «وداع با کسی که جانِ ماست».

نکوداشت‌های کتاب صوتی موضوع مرگ و زندگی:

– کتابی که مانند اروین و مریلین یالوم، بزرگ و فوق‌العاده است. (آرتور کلاینمن، نویسنده)

– یک داستان عاشقانه‌ی عمیق با درس‌هایی برای چگونگی زندگی و مرگ. (Kirkus Reviews)

– عاشقانه‌ای شگفت و فراموش‌نشدنی، کتابی که گذشته و حال را درمی‌نوردد. (جوآن کاچیاتوره، نویسنده‌)

– دو استاد برجسته و شرکای مادام‌العمر، درحالی‌که با پیری، آسیب‌پذیری و مرگ دست‌وپنجه نرم می‌کنند، در مواجهه‌ای صادقانه با ناپایداریِ زندگی، به ارزش عمیق‌تری از آن پی می‌برند. (فرانک اوستاسسکی، نویسنده‌)

– مریلین و اروین چنان درخشان می‌نویسند که احساس می‌کنم آن دوره را در کنار آن‌ها زندگی کرده‌ام. این کتاب به ما موجودات فانی می‌آموزد که برای روز جدایی آماده شویم. (کاترین مانیکس، نویسنده‌)

کتاب صوتی موضوع مرگ و زندگی مناسب چه کسانی است؟

اگر به مباحث روان‌شناسی علاقه‌مند هستید، کتاب صوتی موضوع مرگ و زندگی به شما پیشنهاد می‌شود.

با اروین دی. یالوم بیشتر آشنا شویم:

اروین دی. یالوم در سال 1931 در واشینگتن دی سیِ ایالات متحده آمریکا متولد شد. اروین یالوم را با کتاب‌های داستانی و غیرداستانی‌اش که اغلب مضمونی روان‌شناختی دارند می‌شناسیم. او یکی از شناخته‌شده‌ترین نویسندگان در این حوزه است. آثار او طرفداران زیادی در سرتاسر جهان دارند و اغلب در زمره‌ی پرفروش‌ترین کتاب‌های روان‌شناسی جای می‌گیرند. اثر دیگر او با عنوان وقتی نیچه گریست از جمله همین کتاب‌هاست که در قالب داستانی جذاب و خیال‌انگیز به بیان بنیادی‌ترین و عمیق‌ترین مسائل می‌پردازد. از دیگر آثار محبوب او می‌توان به درمان شوپنهاور و مسئله‌ی اسپینوزا اشاره کرد.

همچنین اروین یالوم موفق شد در سال 2002 جایزه‌ی انجمن روان‌پزشکی آمریکا را دریافت کند و در سال 2007 فیلمی به کارگردانی پنچاس پری ساخته شد که از کتاب وقتی نیچه گریست اقتباس شده بود. همچنین اگر دوست دارید که یالوم را بهتر بشناسید، فیلم مستندی از زندگی و آثار او در سال 2014 با نام درمان یالوم ساخته شده است.

در بخشی از کتاب صوتی موضوع مرگ و زندگی می‌شنویم:

منتظرم تا دوستم آیوری را ببینم. او به تازگی از کپنهاگ برگشته و از آنجا برایم شکلات مخصوصی آورده که فقط در دانمارک درست می‌شود. من آیوری را از دوران جلسات زنان نویسنده که دورانی طولانی خود برگزارکننده‌اش بودم، می‌شناسم.

او یکی از اعضای گروه بود که منظم در این دوره‌ها شرکت می‌کرد. اعم از دوران دانشگاه یا حتی تابستان. از لطف اوست که اکنون من و اروین شکلات‌های گردویی‌اش را می‌خوریم. به علاوه دیدارش برایم بسیار دلپذیر بود. آخرین باری که او را دیدم نه سال پیش بود که فرزند اولش را باردار بود. او یک موسسه‌ی انتشاراتی کوچک دارد که کتاب‌ها را به صورت آنلاین یا چاپی منتشر می‌کند.





معرفی و دانلود کتاب صوتی موضوع مرگ و زندگی | اروین د. یالوم | نشر ماه آوا