دسته‌بندی نشده · می 30, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی نگاهی علمی به ذهن آگاهی: علم از تأثیر ذهن آگاهی بر مغز و جسم می‌گوید | دانیل گلمن | انتشارات جیحون



معرفی کتاب صوتی نگاهی علمی به ذهن آگاهی: علم از تأثیر ذهن آگاهی بر مغز و جسم می‌گویدبا توجه به گسترش روز افزون محبوبیت توجه‌آگاهی، لزوم نگرشی واقع‌بینانه و سخت‌گیرانه به این مسأله بیش از پیش احساس می‌شود. دانیل گلمن و ریچارد جی. دیویدسون در کتاب صوتی نگاهی علمی به ذهن آگاهی به بررسی این موضوع می‌پردازند که مدیتیشن تا چه اندازه از سبقه‌ی علمی برخوردار است. به علاوه متوجه می‌شوید که برخی از ادعاهایی که امروزه در رابطه با مراقبه در بوق‌وکرنا شده‌اند، از اعتبار علمی ناچیزی برخوردارند.

درباره کتاب صوتی نگاهی علمی به ذهن آگاهی:

دانیل گلمن و‌ ریچارد جی. دیویدسون، دو نویسنده‌ی پرفروش نیویورک‌تایمز در کتاب حاضر مسأله‌ی ذهن‌آگاهی (یا آنچه که مراقبه، مدیتیشن و توجه‌آگاهی می‌نامندش) را از لحاظ علمی مورد بررسی قرار داده‌ و به این موضوع پرداخته‌اند که ادعاهایی که در رابطه با تأثیرات مراقبه وجود دارد، تا چه اندازه به واقعیت نزدیک است. به عبارت دقیق‌‌تر، آیا می‌توان از مراقبه دقیقاً همان ثمراتی را انتظار داشت که اغلب معلمانِ آنْ وعده می‌دهند؟ احتمالاً بتوانید پاسخ خود را در کتاب صوتی نگاهی علمی به ذهن‌ آگاهی (Altered traits) بیابید.

اغلب کتاب‌هایی که در زمینه‌ی ذهن‌آگاهی تألیف‌ شده‌اند، در یک فرض اولیه با یکدیگر اشتراک دارند: گنجاندن مراقبه و تمرین‌های مرتبط با آن در زندگی تحولات شگرفی ایجاد می‌کند. این کتاب‌ها به شما وعده می‌دهند با انجام تمرین‌های مدیتیشن می‌توانید کنترل ذهن خود را در دست بگیرید و به آنچه که مطلوب شماست، دست یابید؛ همه چیز، از دست‌یابی به وزن مطلوبتان گرفته تا قرار گرفتن در یک رابطه‌ی کامیاب‌کننده. شکی نیست که ما مجذوب این وعده‌ها می‌شویم. اکنون نویسندگان کتاب نگاهی علمی به ذهن آگاهی بر این موضوع متمرکز شده‌اند: این تحولات و وعده‌ها حقیقی‌اند یا افسانه؟

بنابراین اگر جزو آن گروه از افرادی هستید که به مدیتیشن علاقه دارید اما نمی‌دانید دقیقاً تا چه اندازه می‌توانید بر نتایج آن حساب باز کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم از کتاب صوتی نگاهی علمی به ذهن آگاهی غافل نشوید. دانیل گلمن (Daniel Goleman) و‌ ریچارد جی. دیویدسون (Richard J. Davidson) دقیق‌ترین و معتبرترین منابع را در این زمینه بررسی کرده و اکنون نتایج تحقیقات خود را در اختیار شما قرار داده‌اند.

گفتنی‌ست این اثر اولین بار در سال 2017 منتشر شده و بسیاری از صاحب‌نظران در حوزه‌ی توجه‌آگاهی و عصب‌شناسی به مطالعه‌ و تحسین آن پرداخته‌اند. کتاب نگاهی علمی به ذهن آگاهی به همت کوروش اکبری به فارسی برگردانده شده و هوتن شاطری پور خوانش آن را برعهده داشته است.

نکوداشت‌های کتاب صوتی نگاهی علمی به ذهن آگاهی:

– این کتاب حقیقتاً می‌تواند زندگی شما را تغییر دهد! (Arianna Huffington، نویسنده پرفروش نیویورک‌تایمز)
– کتابی برای نشان دادن قدرت مدیتیشن برای تغییر زندگی ما. (Joseph Goldstein)
– راهنمایی که به ما نشان می‌دهد چگونه آموزش ذهن می‌تواند مغز و احساس ما را از خود متحول کند، و به ما الهام ببخشد تا حس خوبی داشته باشیم. (aniel J. Siegel، نویسنده پرفروش)

کتاب صوتی نگاهی علمی به ذهن آگاهی مناسب چه کسانی است؟

اگر به مراقبه و مدیتیشن علاقه‌مند هستید، کتاب نگاهی علمی به ذهن آگاهی یکی از بهترین آثاری‌ست که می‌توانید در این زمینه مطالعه کنید.

با دانیل گلمن بیشتر آشنا شویم:

نویسنده و روزنامه‌نگار حوزه علم که توانست مفهوم هوش هیجانی را به خوبی در کتابش توضیح دهد، دانیل گلمن آمریکایی است. او دکترای روانشناسی‌اش را از دانشگاه هاروارد گرفته و سال‌هاست که برای مطبوعات مختلف همچون نیویورک تایمز و نشریه کسب‌وکار هاروارد می‌نویسد و مدتی نیز سردبیر مجله روان‌شناسی امروز بوده است.

او درباره مغز و علوم رفتاری تحقیقات فراوان کرده و در سال 1995 به خاطر نوشتن کتاب هوش هیجانی معروف شد و این اثر توانست به مدت یک سال و نیم در لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز قرار بگیرد و به 40 زبان دنیا ترجمه شود. گلمن علاوه بر نوشتن کتاب‌های خود در زمینه هوش هیجانی و عاطفی، به موضوعاتی نظیر خود فریبی، خلاقیت، مراقبه، یادگیری اجتماعی و عاطفی و بحران زیست محیطی توجه نشان داده و درباره آن‌ها نوشته است.

برخی از آثار ترجمه شده گلمن عبارتند از: «هوش محیط زیستی، تمرکز سه گانه، کاربرد هوش هیجانی در محیط کار، هوش عاطفی، هوش اجتماعی، باتلاق فریب و…»

در بخشی از کتاب صوتی نگاهی علمی به ذهن آگاهی می‌شنویم:

بسیاری از گزارش‌ها تأثیر مراقبه بر دگرگونی‌های بیولوژیک و زندگی عاطفی بهتر را به حدی تنزل داده‌اند که تصور می‌شود با مقدار بسیار کم روزانه از مراقبه ممکن به نظر می‌رسد. این اخبار خیلی زیاد شده‌اند و میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را جذب کرده‌اند تا زمان کوتاهی از زندگی روزانه خود را به مراقبه اختصاص دهند.

اما مزایای بسیار مهم تر و البته مضراتی هم وجود دارد. زمان آن فرا رسیده است تا داستان اصلی‌ای گفته شود که در سرتیترها مغفول می‌ماند.

موضوع مورد بحث ما مولفه‌های بسیاری دارد. یکی از آن‌ها را می‌توان در داستان دوستی چند ده ساله و احساس مشترک ما درباره‌ی هدفی بزرگ‌تر دید که در ابتدا دور و دست نیافتنی به نظر می‌رسید، اما، چیزی بود که ما على رغم همه‌ی موانع بر آن پافشاری کردیم. دیگری پیدایش شواهدی توسط علوم عصبی بود مبنی بر آنکه تجربه‌ی ما مغز ما را شکل می‌دهد، پایه‌ای که پشتوانه‌ی تئوری ما مبنی بر آنکه وقتی مراقبه مغز ما را تربیت می‌کند آن را تغییر شکل می‌دهد، شد. دیگر آنکه وجود انبوهی از داده‌ها که جمع آوری کردیم سرعت این تغییر را نشان می‌دهد.





معرفی و دانلود کتاب صوتی نگاهی علمی به ذهن آگاهی: علم از تأثیر ذهن آگاهی بر مغز و جسم می‌گوید | دانیل گلمن | انتشارات جیحون