دسته‌بندی نشده · ژوئن 22, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی هجوم دوباره مرگ | ژوزه ساراماگو | واوخوان



معرفی کتاب صوتی هجوم دوباره مرگژوزه ساراماگو در کتاب صوتی هجوم دوباره مرگ داستان فرشته‌ی مرگ را به تصویر می‌کشد که تصمیم گرفته برای مدتی دست از گرفتن جانِ انسان‌ها بردارد. داستان حاضر، پیرامون شهری بی‌نام‌ونشان روایت می‌شود که اهالی‌اش قرار نیست هیچ‌گاه بمیرند. این کتاب یکی از آثار تحسین‌شده‌ی ساراماگوست که نامزد دریافت چندین جایزه‌ی معتبر ادبی شده است.

درباره کتاب صوتی هجوم دوباره مرگ

مرگ یکی از بزرگ‌ترین اضطراب‌های وجودی ماست که نه کاری به دل‌مشغولی‌هایمان دارد، نه به جستجوها و تلاش‌های بی‌شمارمان برای جهان هستی. به یک‌باره از راه می‌رسد و یک نفر را با همه‌ی دغدغه‌ها و از میان همه‌ی درگیری‌هایش برمی‌دارد و برای همیشه می‌برد. ما انسان‌ها همواره مرگ را در تن و وجود دیگری جست‌وجو می‌کنیم. چرا که مرگ مشغولیت و بی‌خبری ما نسبت به مرگ خودمان را در هم می‌شکند. زمانی که کسی می‌میرد، زندگی ما باقی‌مانده‌ها حداقل برای مدتی‌ منجمد می‌شود و ما را با این واقعیت روبه‌رو می‌کند که خودمان هم یک روز از این جهان رخت برمی‌بندیم.

ژوزه ساراماگو (José Saramago) در کتاب صوتی هجوم دوباره مرگ (Death with interruptions) داستان فرشته‌ی مرگ را به تصویر می‌کشد که تصمیم گرفته دیگر به سراغ انسان‌ها نیاید. به نوعی خود را بازنشسته کند از کاری که از ابتدای حیات به آن مشغول بوده است.

داستان اینگونه آغاز می‌شود: اهالی شهری باخبر می‌شوند که مرگ تصمیم گرفته برای مدتی کار خود را به تعویق بیندازد. در ابتدا همه از این موضوع شادمان هستند، اما به تدریج معضلات خود را بروز می‌دهند: افراد زیادی از جمله کشیش‌ها، شرکت‌های بیمه و گورکن‌ها از کار بی‌کار می‌شوند. اما این همه‌ی ماجرا نیست. عده‌ای برای گذراندن باقی عمرشان دچار سردرگمی می‌شوند و در این میان عده‌ای سودجو نیز به دنبال منافع خویش هستند. اتفاقی که رخ داده، بسیار هولناک‌تر از چیزی‌ست که در تصور آید.

ایده‌ی ظاهری داستان چنین است؛ با نبود مرگ چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ ژوزه ساراماگو از چشم‌اندازی که طنزی تلخ به همراه دارد پاسخ‌هایی به این پرسش خود‌طرح‌کرده می‌دهد. در پس همه‌ی رخدادهای رمان، سوالی اساسی وجود دارد: «آدمی برای چه زندگی می‌کند؟»

داستان هجوم دوباره مرگ در دو بخش روایت می‌شود؛ زمانی که مرگ حضور دارد و زمانی که مرگ حضور ندارد. این که در هر دو حالت چه چیزی دگرگون می‌شود و درباره‌ی ماهیت مرگ نیز چه چیزی بر ما آشکار می‌گردد، خود بحث دیگری‌ست. ژوزه ساراماگو هجوم دوباره مرگ را اولین بار در سال 2005 نوشته است. این اثر نامزد دریافت چندین جایزه‌ی ادبی شده و تاکنون به چندین زبان نیز ترجمه شده است. در ایران نیز مترجمین گوناگونی آن را به فارسی بازگردانده‌اند که ترجمه‌ی کیومرث پارسای (نسخه‌ی حاضر) از ترجمه‌های خوب این اثر است.

جوایز و افتخارات کتاب صوتی هجوم دوباره مرگ

– نامزد جایزه‌ی BTBA برای بهترین کتاب ترجمه‌شده
– نامزد جایزه‌ی Tähtifantasia

نکوداشت‌های کتاب صوتی هجوم دوباره مرگ

– ژرف، به‌یادماندنی و سرگرم‌کننده. (Publishers Weekly)
– رمان هجوم دوباره مرگ، مخاطب را عمیقاً تحت تأثیر قرار می‌دهد. (Washington Post)
– ساراماگو، مسلماً بزرگترین نویسنده‌ی عصر حاضر است. (Chicago Tribune)

کتاب صوتی هجوم دوباره مرگ مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به ادبیات داستانی از کتاب صوتی هجوم دوباره مرگ لذت خواهند برد.

با ژوزه ساراماگو بیشتر آشنا شویم

ژوزه ساراماگو در 16 نوامبر سال 1922 به دنیا آمد و در سال 2010 از دنیا رفت. این ادیب پرتغالی یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان معاصر به شمار می‌رفت. عمده‌ی شهرت وی مرهون کتاب کوری است؛ رمانی که در آن با زبانی نمادین، بنیان‌های اخلاقی جامعه‌ی معاصر به طور جدی به چالش کشیده شده است. وی آثار مهم و ارزشمند دیگری نیز از خود به جا گذاشته، که خوشبختانه بیشترشان به فارسی ترجمه شده‌اند؛ از جمله سه کتابِ «بینایی»، «در ستایش مرگ»، و «همه‌ی نام‌ها».

گفتنی است که ساراماگو در سال 1998 موفق به دریافت جایزه‌ی نوبل ادبیات شد. همچنین، باید افزود که او یکی از پرفروش‌ترین نویسندگان پرتغالی تاریخ به شمار می‌رود.

برخی از جوایز و افتخارات ژوزه ساراماگو:

– برنده جایزه آمریکا در سال 2004 (America Award)
– برنده جایزه Camões کشور پرتغال در سال 1995 (Camões Prize)
– برنده جایزه نوبل ادبیات در سال 1998 (Nobel Prize in Literature)
– برنده جایزه ادبیات سائو پائولو در سال 2009 (São Paulo Prize for Literature)
و …

در بخشی از کتاب صوتی هجوم دوباره مرگ می‌شنویم

همان روزی که لازم بود سگ را برای گردش به بیرون ببرد. سگ درحالی‌که زنجیر نازک گردنش را به دنبال می‌کشید، برای رفتن اعلام آمادگی کرد. نوازنده‌ی ویولن سل زنجیر حیوان را گرفت و به سوی پارک به راه افتادند. به سوی نیمکتی رفتند که همیشه روی آن می‌نشستند ولی زنی آن را اشغال کرده بود.

اندیشید با توجه به آن همه نیمکتی که توی پارک وجود دارد، چرا باید کسی باید در آن روز جای او را اشغال کند؟ با این حال بدون احساس ناراحتی نگاهی به اطراف انداخت تا جایی برای نشستن بیاید. ناگهان احساس کرد آن زن را می‌شناسد. چرا که دستانش را به سینه زده بود.

«یعنی همان زنی‌ست که در ردیف اول کنسرت نشسته بود؟» می‌دانست که در پنجاه سالگی نمی‌تواند به خوبی سال‌های جوانی ببیند. چندین بار پلک‌هایش را به هم زد تا مطمئن شود درست می‌بیند.





معرفی و دانلود کتاب صوتی هجوم دوباره مرگ | ژوزه ساراماگو | واوخوان