دسته‌بندی نشده · آوریل 18, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی پدرو پارامو | خوان رولفو | واوخوان



معرفی کتاب صوتی پدرو پاراموکتاب صوتی پدرو پارامو شاهکاری تحسین‌شده به قلم خوان رولفو، نویسنده‌ی فقید اهل مکزیک است. در این رمان کوتاه، به شرح سفر غریب و پرماجرای مردی گوش خواهید سپرد که به امید یافتن پدر، به زادگاه از یادرفته‌ی خود بازمی‌گردد. خوب است بدانید که اثر حاضر، از سوی انجمن کتاب نروژ به عنوان یکی از برترین آثار تاریخ ادبیات معرفی شده است.

درباره کتاب صوتی پدرو پارامو:

آمریکای لاتین مهد بسیاری از جریان‌های ادبی اصیل در دوران معاصر بوده است. این خطه همچنین، برخی از بزرگ‌ترین و تأثیرگذارترین نویسندگان قرن اخیر را به دنیا معرفی نموده، که از میان آن‌ها می‌توان به نام‌هایی چون کارلوس فوئنتس، ماریو بارگاس یوسا و البته، خورخه لوئیس بورخس اشاره کرد.

بسیاری از ما ادبیات آمریکای لاتین را با رئالیسم جادویی می‌شناسیم، و بهترین آثار متعلق به این مکتب را نیز، منحصراً از آنِ گابریل گارسیا مارکز می‌دانیم. اما خوب است از این واقعیت آگاه باشیم که رئالیسم جادوییِ آمریکای لاتین، واجد چندگانگی‌ و تکثری شگفت‌آور است، به نحوی که محال است از «یک» رئالیسم جادویی، و یا «بهترین نمونه‌ی» رئالیسم جادویی سخن گفت؛ بلکه به جای آن، باید از «انواع» رئالیسم جادویی بحث به میان آورد.

در همین زمینه، به طور اجمالی می‌توان چنین گفت: مؤلفه‌های اصلی آثار متعلق به مکتب رئالیسم جادویی، که از جمله مهم‌ترینِ آن‌ها درهم‌تنیدگی خیال و واقعیت است، در کار بسیاری از داستان‌نویسان اسپانیایی‌زبان آمریکای لاتین مشهود بوده و هست؛ بی‌آنکه مشخصاً پای تقلید از مارکز در میان بوده باشد.

باری، مقدمه‌ی فوق، به منظور معرفی کتاب پدرو پارامو (Pedro Paramo) از خوان رولفو (Juan Rulfo) نگاشته شده است. اثر نامبرده در سال 1955 به انتشار رسید، و خیلی زود توجه مخاطبین با‌ذوق و صاحب‌نظرِ ادبیات را به خود جلب کرد. اما، چنانکه انتظار می‌رفت، ابتدا اقبال چندانی به این داستان از خود نشان ندادند. امری که البته دلیلی واضح داشت: کتاب پدرو پارامو به هیچ‌وجه رمانی همه‌پسند و خوشخوان نبود؛ بلکه با وجود حجم اندکش، واجد پیچدگی‌های فرمی و محتوایی‌ بسیار گسترده بود. به نحوی که طبیعتاً به مذاق مخاطب عادی خوش نمی‌آمد. با این همه، رمان پدرو پارامو، خصوصاً پس از تحسین شدن از سوی بزرگانی چون مارکز و بورخس، در میان مخاطبین عام نیز جایی برای خود پیدا کرد.

کتاب پدرو پارامو داستان به ظاهر ساده‌ای دارد؛ اما شیوه‌ی روایت‌گری خوان رولفو در این اثر به نحوی بوده که همین داستان ساده، بدل به اثری چنان تودرتو و پازل‌شکل شده که نقل خلاصه‌ای از آن غیرممکن می‌نماید. تنها همین‌قدر می‌توان گفت که در رمان پدرو پارامو، همراه کاراکتری به نام خوان پرسیادو خواهیم شد که بنا به دستور مادرِ، به جستجوی پدر خود می‌رود و در این مسیر از شهری جادوزده و آکنده از فضای اسطوره‌ای سر درمی‌آورد. این شهر نفرینی و شبح‌زده، کومالا نام دارد…

ماحصل کلام اینکه پدرو پارامو رمانی دشوار است، و مطالعه‌ی آن چه بسا طاقت‌فرسا باشد؛ اما مخاطب اگر در مواجهه با آن صبر و حوصله از خود نشان دهد، بی‌شک تجربه‌ی ادبیِ فوق‌العاده‌ای را برای خود رقم خواهد زد.

اقتباس از کتاب صوتی پدرو پارامو:

رمان پدرو پارامو در سال 1967 دستمایه‌ی ساخت فیلمی اقتباسی (هم‌نام با کتاب) به کارگردانی کارلوس ولا قرار گرفت.

افتخارات کتاب صوتی پدرو پارامو:

– از برترین کتاب‌های تاریخ ادبیات به انتخاب انجمن کتاب نروژ
– ترجمه‌شده به بیش از سی زبان مختلف

نکوداشت‌های کتاب صوتی پدرو پارامو:

– واجد افسونی نیرومند. (New York Herald Tribune)
– از کلاسیک‌های ادبیات مدرن مکزیک. (Goodreads)
– عجیب و تأمل‌برانگیز. (Washington Post)

کتاب صوتی پدرو پارامو مناسب چه کسانی است؟

مطالعه‌ی اثر حاضر را به تمام دوست‌داران ادبیات داستانی جهان (خاصه علاقه‌مندان به آثار کلاسیک) پیشنهاد می‌کنیم.

با خوان رولفو بیشتر آشنا شویم:

خوان رولفو در سال 1917 دیده به جهان گشود و به سال 1986 از دنیا رفت. این نویسنده‌ی نوگرا آثار اندکی از خود به انتشار رساند، اگرچه همین آثار اندک برای جاودانه ساختن نام او در ادبیات مدرن بسنده بودند. رولفو مانند بسیاری از نویسندگان و هنرمندان هم‌عصر و هم‌زبان خود، زندگی پرماجرایی داشت؛ امری که طبعاً تأثیری مستقیم بر داستان‌های او گذاشته است. ما اما از نقل جزئیات این زندگی پرافت‌وخیز می‌گذریم؛ چرا که این کار مجالی فراخ‌تر می‌طلبد.

از بین آثار خوان رولفو می‌توان از عناوینی چون «دشت سوزان»، «ایلانو در آتش» و «پدرو پارامو» یاد نمود.

از میان افتخارات او نیز، می‌توان به توفیقش در کسب «جایزه‌ی ادبیات مکزیک» و «جایزه‌ی ادبی سروانتس برای یک عمر دستاورد ادبی» اشاره کرد.

در بخشی از کتاب صوتی پدرو پارامو می‌شنویم:

از سفال‌های بام آب می‌چکید و در شن‌های حیاط سوراخ‌هایی ایجاد می‌کرد. برگی خم می‌شد و با صدایی کوتاه به شکل نخست درمی‌آمد. دیگر تندباد نمی‌وزید، ولی نسیم گاهی شاخه‌های درخت انار را تکان می‌داد. قطرات آب موجود روی آن‌ها را بر زمین می‌ریخت. زمین لحظاتی توسط قطرات درخشان به صورت نقطه‌چین درمی‌آمد و سپس آب در خاک فرو می‌رفت و از گستره‌ی دید ناپدید می‌شد. در همه مدت وزش تندباد، جوجه‌ها همچون حالت هنگام خواب، در خود فرو رفته بودند. پس از آن بال‌ها را گشودند، به آرامی در محوطه به راه افتادند و کرم‌هایی را که باران از خاک بیرون آورده بود، به سرعت خوردند. نور تند خورشید سنگ‌ها را درخشان و محوطه را روشن کرده بود. آب از زمین می‌جوشید و با هوای لطیفی که برگ‌ها را نوازش می‌داد، بازی می‌کرد.





معرفی و دانلود کتاب صوتی پدرو پارامو | خوان رولفو | واوخوان