دسته‌بندی نشده · آوریل 23, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی پلیس جدید | کیت تامپسون | واوخوان



معرفی کتاب صوتی پلیس جدیدکیت تامپسون در کتاب صوتی پلیس جدید ماجرای پسری به نام جی. جی را روایت کرده که به واسطه‌ی اتفاقاتی عجیب، عازم سفری هیجان‌انگیز در زمان می‌شود…! رمان نوجوانی که پیش رو دارید، پس از انتشار در سال 2005 مورد توجه طیف وسیعی از مخاطبان قرار گرفت و افتخاراتی متعدد از جمله جایزه‌ی ادبی گاردین را برای نویسنده‌ی خود به ارمغان آورد.

درباره کتاب صوتی پلیس جدید:

امکان سفر در زمان و اعمال تغییر در رویدادهای گذشته و آینده، همواره موضوعی جذاب برای تخیل بلندپرواز انسان‌ها بوده است. این مسئله خصوصاً به واسطه‌ی مطرح شدن طیف وسیعی از فرضیات علمی و شبه‌علمیِ جذاب درباره‌ی زمان در دهه‌های اخیر، بیش از پیش به عنوان موضوع خیال‌پردازی و گمانه‌زنی در فرهنگ عامه جایی برای خود باز کرده است. با نگاهی گذرا به فهرست برترین آثار سرگرم‌کننده‌ی ادبی و نمایشی از آغاز قرن 21 بدین سو، درمی‌یابیم که «زمان» و امکانات نهفته در آن، مایه‌ی اصلیِ روایت در بسیاری از آن‌ها بوده است؛ از شاهکاری سینمایی چون میان‌ستاره‌ای (Interstellar) گرفته، تا رمان پلیس جدید (The New Policeman)، نوشته‌ی کیت تامپسون!

اثر نامبرده ظاهراً داستانی فانتزی با مایه‌های علمی است؛ اما به واقع چیزی بیش از این‌هاست. چرا که در آن ضمن بازگویی قصه‌ای مهیج و پرکشش، برخی از مفاهیم عمیق فلسفی نیز به بحث گذاشته شده‌اند؛ مسائلی از قبیل نسبت انسان و زمان، معنای جاودانگی، تبعات رهایی از قیدوبندهای زمانی – مکانی، امکان وجود ابعاد ناشناخته و … .

البته خوب است از یاد نبریم که این مفاهیم نه به شکل مستقیم، بلکه چنانکه که گفتیم، در قالب داستانی بسیار جذاب و پرافت‌وخیز بیان شده‌اند. بنابراین مخاطب نوجوان می‌تواند بی واهمه و با خیالی راحت به سراغ رمان پلیس جدید برود و از مطالعه‌ی آن حظ کند.

شخصیت اصلی کتاب پلیس جدید پسری پانزده ساله به نام جی. جی است که ساز می‌زند و موسیقی در پیشینه خانوادگی‌اش جایگاهی ویژه دارد. او برای یافتن زمان و عمر بیشتر برای مادرش به جهانی جادویی سفر می‌کند و طی اتفاقاتی اسرارآمیز، متوجه وجود دنیایی موازی در اطراف خود می‌شود؛ دنیایی پنهان از دیده‌ها که بر آن به جای زمان و تغییر، ابدیت و سکون حاکم است. آغاز ماجراها زمانی است که دیوارِ حائل میان این دنیای غریب و دنیای عادی به لرزه افتاده و دو جهانِ مجزا درهم‌تنیده می‌شوند.

در پایان، بد نیست به این نکته نیز اشاره کنیم که کتاب حاضر، ضمن برخورداری از داستانی جذاب برای همگان، واجد رنگ‌وبوی ایرلندی خاصی است که شاید در وهله‌ی اول برای مخاطب فارسی‌زبان غریب به نظر برسد، اما رفته‌رفته برای او نیز، چنان‌که برای هم‌زبانانِ نویسنده، جالب توجه می‌نماید و غرق در افسانه‌ها و اسطوره‌های کهن ایرلندی می‌شود.

جوایز و افتخارات کتاب صوتی پلیس جدید:

– برنده‌ی جایزه‌ی Guardian
– برنده‌ی جایزه‌ی Whitbread
– برنده‌ی جایزه‌ی Mythopoeic Fantasy
– برنده‌ی جایزه‌ی Bord Gáis Energy Irish
و …

در نکوداشت کتاب صوتی پلیس جدید:

– رمانی مسحورکننده و اسرارآمیز. (Booklist)

کتاب صوتی پلیس جدید مناسب چه کسانی است؟

نوجوانانِ علاقه‌مند به ادبیات تخیلی، بی‌شک شیفته‌ی کتاب پلیس جدید خواهند شد.

با کیت تامپسون بیشتر آشنا شویم:

عمده‌ی شهرت کیت تامپسون (Kate Thompson)، نویسنده‌ی انگلیسی – ایرلندی، مرهون رمان‌های نوجوانی است که به نگارش درآورده. او در آثارش به خوبی عناصر تخیلی را در بافت ماجراها و فرضیات علمی به کار گرفته و از این طریق داستان‌هایی به دست داده که توأمان علمی و فانتزی‌اند. از میان آثار او باید از سه رمان «راهزنی»، «فراری» و «پلیس جدید» نام برد.

در بخشی از کتاب صوتی پلیس جدید می‌شنویم:

باران روی جی. جی لیدی، یا همان جی. جی بایرن (اسمی که حالا روی خودش گذاشته بود) نیز بارید. باران روی سایرن، پدر جی. جی و آخرین بسته‌های یونجه‌ی خشکی هم بارید که در مرتفع‌ترین مرتع زمینشان، پشت کامیون روباز لینگفیلد، بار زده می‌شدند. سارین گفت:

«کارمون رو به موقع انجام دادیم؟»

جی. جی جواب نداد. خسته‌تر از آن بود که چیزی بگوید. انگشتان دستش در زیر دستکش، ملتهب شده و تاول زده بود. چون تمام بعدازظهر، صدها بسته علوفه را با ریسمان بسته بود. جی. جی آخرین بسته را نیز بالای ماشین انداخت. سایرن بسته را صاف و مرتب کرد و رفت تا پشت فرمان بنشیند…





معرفی و دانلود کتاب صوتی پلیس جدید | کیت تامپسون | واوخوان