معرفی و دانلود کتاب صوتی چشم سگ | عالیه عطایی | رادیو گوشه



معرفی کتاب صوتی چشم سگمهاجرت یکی از چالش‌برانگیزترین اتفاقات زندگی انسان‌هاست که می‌تواند شیوه زیست آن‌ها را تغییر دهد. کتاب صوتی چشم سگ اثر زیبای عالیه عطایی به زندگی مهاجران و چالش‌های آن‌ها در کشور میزبان پرداخته و مورد توجه منتقدان ادبی قرار گرفته است. این کتاب با هفت داستان کوتاه بی‌نظیر شما را به خودش جذب می‌کند و از شنیدن آن غرق در لذت خواهید شد.

درباره کتاب صوتی چشم سگ:

مهاجرت شکلی از تغییر در زندگی آدم‌هاست که تقریبا همه چیز را درباره آن‌ها عوض می‌کند. در مهاجرت، همه چیز، از برخورد با افراد جامعه تا یادگیری الگوهای فرهنگی و یافتن یک جایگاه اجتماعی، برای مهاجران چالش ایجاد می‌کند. کتاب چشم سگ مجموعه داستان‌های کوتاه و جذاب عالیه عطایی نویسنده افغانستانی – ایرانی تبار است که با بیانی شیوا و جذاب به بیان موضوع مهاجرت پرداخته است.

در کتاب چشم سگ هفت داستان کوتاه را با عنوان‌های «شبیه گالیله»، «پسخانه»، «شب سمرقند»، «ختم عمه هما»، «سی کیلومتر»، «اثر فوری پروانه» و «فیل بلخی» می‌خوانید. عطایی در این کتاب روشن‌ترین تصویر را از مهاجرت ارائه می‌دهد و آنچنان شما را با شخصیت‌های داستان همراه می‌کند که فکر می‌کنید دقیقا در میان داستان حضور دارید!

شناختی که نویسنده از آداب ‌و رسوم، فرهنگ و زبان و اصطلاحات خاص هر دو کشور دارد، باعث شده تا مخاطب را درست لبه یک مرز قرار دهد و حالتی میان رفت‌وبرگشت از هرات به تهران و برعکس را برای او ایجاد کند. در این کتاب، توجه ویژه‌ای هم به نقش زنان، مشکلات آن‌ها در مهاجرت و سختی‌های خاص آن‌ها شده است که شما را با خودش همراه می‌کند و به فکر فرو می‌برد.

نویسنده در کتاب چشم سگ شما را با این سوال مواجه می‌کند:«حالا که به امید رهایی، از وطن خود دور شده و کوچ کرده‌اید، حال و روزتان چگونه است؟!»

کتاب صوتی چشم سگ مناسب چه کسانی است؟

همه کسانی که خواندن داستان کوتاه و روایت‌های اجتماعی را دوست دارند و به موضوع مهاجرت علاقه‌مندند، از شنیدن این مجموعه داستان کوتاه صوتی لذت خواهند برد.

با عالیه عطایی بیشتر آشنا شویم:

یکی از برجسته‌ترین نویسندگان افغانستانی ایرانی که توانسته جایگاه و محبوبیت زیادی را بین مخاطبان ادبیات و داستان به‌دست آورد، عالیه عطایی است. او در سال 1360 در هرات متولد شده و بزرگ‌شده ایران است. عطایی مدرک لیسانس خودش را در رشته ادبیات نمایشی از دانشگاه تهران دریافت کرده است و در داستان‌نویسی، نمایشنامه‌نویسی و فیلم‌نامه‌نویسی نیز مهارت زیادی دارد.

این نویسنده جوان تاکنون آثار زیادی را از خودش برجای گذاشته است. یکی از مشهورترین آثار او، کتاب «کافورپوش» است که در سال 1393 برنده جایزه ادبی مهرگان شد. محوریت داستان‌های عالیه عطایی عموما مهاجرت است و دغدغه‌های آن را به‌خوبی و با بیانی شیوا به رشته تحریر درمی‌آورد.

در بخشی از کتاب صوتی چشم سگ می‌شنویم:

سفره‌های عزاداری پهن شده بود و همزمان قاری روستا داشت الرحمان می‌خواند. ملالی نشست سر سفره کنار ساره جان و به رد سرمه شره کرده روی صورت مادرش نگاه کرد. ساره جان گوشی روسری ساتن را زیر چشمش کشید و گفت: «کجا شدی تو؟ حالا قراره کلفتی کنی که یک ساعت به آشپزخانه شدی؟»

فردا مرده را با آب معدنی می‌شورند. شب به خانه برگردیم. خود فرهاد گفت برو و فردا بیا. ساره جان دست ملالی را فشار داد. «من حرف میقات را گوش گرفتم. این مرد حرف بی‌زور نمی‌زنه.»

ملالی چشمش به زری افتاد و پرسید: «چرا عمه هما چند بار شوهر کرده؟» ساره جان که انگار از سوال ملالی خوشش آمده بود، سر در گوش ملالی کرد و باهیجان گفت: «واگو نمی‌کند. این دختره شوهر اولشه که جوون مرگ شده و باقی اولاد هم نداره.»





معرفی و دانلود کتاب صوتی چشم سگ | عالیه عطایی | رادیو گوشه