دسته‌بندی نشده · می 29, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی چطور گرسنه هستیم | دیو اگرز | انتشارات جیحون



معرفی کتاب صوتی چطور گرسنه هستیمدر کتاب صوتی چطور گرسنه هستیم شنونده‌ی 12 داستان کوتاه از دیو اگرز، نویسنده‌ی سرشناسِ آمریکایی خواهید بود. مضمون عمده‌ی این داستان‌ها غرابت و شگفتی احساساتِ انسانی‌ست.

درباره کتاب صوتی چطور گرسنه هستیم:

«او مادری مجرد است و هیچ علاقه‌ای به هیچ مردی جز پسرش ندارد که پانزده سالش است و هنوز به خانه نیامده. ساعت 2:33 بامداد است و پسر از ساعت 5:40 آن روز بعدازظهر که گفت شام را بیرون می‌خورد، تلفن نزده است. و حالا زن که نوشیدنی‌اش را می‌خورد، برنامه‌ی تلویزیونی الیمیدیت را تماشا می‌کند و در خیال، تنها پسرش را با چوگان می‌زند، خودش را مجسم می‌کند که صاف و محکم می‌خواباند توی صورت او!…»

داستان «زن، جوشان و خروشان و با چهره‌ای گل‌انداخته منتظر است» با جملات فوق آغاز می‌شود؛ جملاتی که بی‌اغراق سبک نویسندگیِ دیو اگرز (Dave Eggers) را به تمامی برای ما روشن می‌سازند. از همین صحنه‌ و پاراگراف ابتدایی به سرعت می‌فهمیم که با روایتی خیال‌انگیز، راوی‌ای شوخ و بذله‌گو، و البته، شخصیتی تندمزاج طرفیم. این سه مؤلفه -روایت واقعیت‌گریز، راوی طناز، شخصیت‌های پرجوش‌وخروش- تقریباً در تمام قصه‌های مجموعه‌ی چطور گرسنه هستیم (How We Are Hungry) مشهودند.

کتاب صوتی چطور گرسنه هستیم مجموعه‌ای متشکل از 12 داستان کوتاه شنیدنی‌ست که هر یک به تنهایی گواهی بر مهارت اگرزِ ذاتاً رمان‌نویس، در کوتاه‌نویسی‌اند.

داستان‌های این کتاب، ارتباط مستقیمی با یکدیگر ندارند، اما توصیه‌ی ما مطالعه‌ی پیوسته‌ی آن‌هاست. چرا که تنها اینگونه می‌توان به جوّی که نویسنده در آن دَم می‌زند، نزدیک‌تر شد.

عناوین برخی از 12 داستان حاضر در کتاب چطور گرسنه هستیم از این قرار است:

– بالا رفتن تا کنار پنجره، وانمود کردن به رقص
– پس از اینکه به رودخانه پرت شدم و پیش از اینکه غرق شوم
– یادداشت‌هایی برای داستان مردی که دلش نمی‌خواهد تنها بمیرد
– درباره‌ی مردی که بخواهد دست‌کم سه دیوار را پیش از آنکه همسرش به خانه برگردد بالا ببرد
و…

نکوداشت‌های کتاب صوتی چطور گرسنه هستیم:

– شبیه به اثری کلاسیک به نظر می‌رسد! (The Oregonian)
– چطور گرسنه هستیم یک دستاورد است. هم در فرم، هم در محتوا. (The Guardian)
– اگرز صاحب نثری شفاف و شگفت‌انگیز است. (The New York Times Book Review)

کتاب صوتی چطور گرسنه هستیم مناسب چه کسانی است؟

دوست‌داران ادبیات آمریکا و علاقه‌مندان به داستان‌های کوتاه دو گروهی‌اند که بیش از سایرین از کتاب پیش رو استقبال خواهند نمود.

با دیو اگرز بیشتر آشنا شویم:

دیو اگرز نویسنده و روزنامه‌نگارِ اهل آمریکاست. او در سال 1970 به دنیا آمده و این روزها در ششمین دهه‌ی زندگی خود به سر می‌برد. نخستین کتاب اگرز و عامل شهرت او در مقام نویسنده، رمانی بود با عنوانِ «اثری غم‌انگیز از نبوغی بهت‌آور». این کتاب پس از انتشار به سرعت مورد توجه منتقدین قرار گرفت و به عنوان یکی از نامزدهای کسب جایزه‌ی پولیتزر انتخاب شد.

اگر دیگر آثار دیو اگرز می‌توان به عناوینی چون «زیتون» و «حالا می‌فهمی چه فرز هستیم» اشاره کرد.

افتخارات دیو اگرز:

– نامزد جایزه‌ی پولیتزر
– برنده‌ی جایزه‌ی مدیسی
– برنده‌ی جایزه‌ی ایمپک دوبلین
– برنده‌ی جایزه‌ی کتاب لوس آنجلس
و…

در بخشی از کتاب صوتی چطور گرسنه هستیم می‌شنویم:

مرد احساس دلشوره می‌کرد. تشویش و اضطراب به او دست داده بود. با این احساس‌ها بیگانه بود. هیچگاه ملالی به این شدت در خود حس نکرده بود. اما از یک سال پیش، چنین حسی به او دست داده بود. بعضی وقت‌ها در خانه راه می‌رفت بی آن‌که درست تشخیص بدهد چرا عصبی است. روزی آفتابی بود و خورشید آن بالا و همه چیز روبه راه، ولی او یک‌بند قدم می‌زد.

می‌نشست تا کتابی بخواند و بعد به سرعت بلند می‌شد و فکر می‌کرد باید تلفن بزند. پای تلفن که می‌رسید متوجه می‌شد لازم نیست تلفن کند اما باید چیزی را در پشت پنجره وارسی کند. چیزی در حیاط نیاز به تعمیر داشت. باید با خودرو به جایی می‌رفت. باید به سرعت می‌دوید…





معرفی و دانلود کتاب صوتی چطور گرسنه هستیم | دیو اگرز | انتشارات جیحون