دسته‌بندی نشده · فوریه 25, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی کاکلی: قصه‌هایی درباره احکام روزه | مهری ماهوتی | گروه فرهنگی سماوا



معرفی کتاب صوتی کاکلی: قصه‌هایی درباره احکام روزهکتاب صوتی کاکلی: قصه‌هایی درباره احکام روزه داستان‌هایی کودکانه به قلم مهری ماهوتی‌ است که از مجموعه داستان «قصه‌های زینب» انتخاب شده است. این اثر که خوانش آن بر عهده‌ی سپیده آجرلو بوده، کودکان را با احکام روزه آشنا می‌سازد و آنان را به روزه‌داری تشویق می‌کند.

درباره کتاب صوتی کاکلی:

والدین همواره دغدغه‌مند آموزش مسائل و احکام دین به فرزندان خود بوده‌اند و برای رسیدن به این امر، از ابزارهای گوناگون، از گفتمان و آموزش مستقیم گرفته تا قصه‌گویی بهره گرفته‌اند. حالا ناشر خوش‌ذوق سماوا کار را برای پدر و مادرها سهل کرده و مجموعه‌ای از کتاب‌های کودکانه‌ی را در قالب مجموعه آثار صوتی جمع‌آوری و خوانش آن را به خودِ کودکان سپرده است. کتاب صوتی کاکلی نیز در زمره‌ی همین آثار قرار می‌گیرد که با خوانشِ سپیده آجرلو دو چندان شنیدنی‌تر شده است.

کتاب صوتی کاکلی را مهری ماهوتی به نگارش درآورده است. کمتر کسی است که در حوزه‌ی کودک و نوجوان کار کرده باشد و مهری ماهوتی را نشناسد. این نویسنده‌ی پرافتخار یدی طولانی و سابقه‌ای درخشان در نوشتن آثار تربیتی و آموزنده برای کودکان دارد. او این بار در کتابی که پیش روی شماست به سراغ مسأله‌ی دین و احکام آن رفته و با روایت داستان‌هایی ثمربخش‌، به بحث پیرامون روزه می‌پردازد. این‌گونه است که کودکان و نوجوانان با زبانی شیوا و ساده با احکام روزه آشنا می‌شوند.

کتاب کاکلی چندین داستان کوتاه را در بر می‌گیرد. عناوین این داستان‌ها عبارتند از: «خروس کاکلی»، «دندان مروارید»، «فقط یک قلپ»، «افطاری» و «مسافر». ویژگی مشترک این قصه‌ها نثر روان،‌ داستان جذاب و پرکشش و سادگی زبان آن‌هاست. خوب است اشاره کنیم که تمامی داستان‌های مجموعه قصه‌های زینب از چنین ویژگی‌ای برخوردار هستند.

هر کدام از جلدهای دیگر این مجموعه به یکی از احکام دین، همچون وضو ، نماز، حجاب و… می‌پردازند. کتاب صوتی کاکلی می‌تواند هدیه‌ای ناب باشد به دختران و پسرانی که در آستانه‌ی سن تکلیف قرار دارند. این اثر نه تنها با روایت قصه‌هایی شیرین و اثرگذار کودکان را با احکام روزه آشنا می‌سازد، بلکه از آنجا که راوی این داستان‌ها خود کودکان هستند، این امر تأثیری دو چندان بر کتاب‌خوان شدن آن‌ها خواهد گذاشت.

درباره مجموعه قصه‌های زینب:

داستان‌های مجموعه‌ی قصه‌های زینب به هدف آشنایی کودکان 7 تا 12 سال با احکام دین به نگارش درآمده‌اند و روایت‌گر قصه‌های دخترانی هستند که در آستانه‌ی سن تکلیف قرار دارند و در هر داستان با یکی از احکام دین همچون نماز، روزه، حجاب و… آشنا می‌شوند. خوانش این قصه‌ها بر عهده‌ی خود بچه‌ها بوده و زبان شیرین و نثر روان آن از دیگر ویژگی‌هایی‌ست که دو چندان بر تأثیرگذاری این مجموعه می‌افزایند.

درباره مجموعه کتاب کودک رادیکو:

رادیکو مخفف رادیو کودک است و طرحی‌ست که در آن بچه‌های 7 الی 12 سال گویندگی کتاب‌های صوتی کودک و نوجوان سماوا را عهده‌دار هستند.

کتاب صوتی کاکلی مناسب چه کسانی است؟

بچه‌های 7 تا 12 سال و هم‌چنین کسانی که در آستانه‌ی سن تکلیف قرار دارند، مخاطبان اصلی کتاب صوتی کاکلی هستند.

با مهری ماهوتی بیشتر آشنا شویم:

این شاعر و نویسنده‌ی برجسته سال 1340 و در بابل متولد شد. مهری ماهوتی کار نوشتن را با فعالیت در «کیهان بچه‌ها» شروع کرد. مقام اول در جشنواره مطبوعات، کتاب برگزیده ناشران، کتاب شایسته تقدیر برای کتاب مروارید مکه و کتاب برگزیده‌ی جشنواره کتاب رشد از جمله افتخاراتی‌ست که ماهوتی موفق به دریافت آن‌ها شده است. از دیگر کتاب‌های او می‌توان به «بچه‌های مرد، صدای بال فرشتگان و نهنگ یونس» اشاره کرد.

در بخشی از کتاب صوتی کاکلی می‌شنویم:

لپ زینب عین بادکنک باد کرده بود. یک ساعتی می‌شد که از شدت درد آرام و قرار نداشت. مادربزرگ پشت‌سرهم حوله را روی بخاری گرم می‌کرد و روی صورت او می‌گذاشت. اما هیچ فایده‌ای نداشت.

مادربزرگ وقتی گریه‌های بی‌صدا و اشک‌های مثل مروارید زینب را می‌دید، خیلی دلش می‌سوخت. او هم بی‌اختیار گریه‌اش می‌گرفت. با گوشه‌ی روسری چشم‌های خیسش را پاک می‌کرد و از خدا می‌خواست که حال نوه‌اش را خوب کند.

مادر یک قاشق نشاسته‌ را توی آب حل کرد و به زینب گفت: «زینب جان این را چند دقیقه‌ای روی دندانت نگه دار. فقط مطمئن باش یک قطره‌اش هم توی حلقت نرود. چون اگر ذره‌ای از آن را قورت بدهی، روزه‌ات باطل می‌شود.»





معرفی و دانلود کتاب صوتی کاکلی: قصه‌هایی درباره احکام روزه | مهری ماهوتی | گروه فرهنگی سماوا