دسته‌بندی نشده · جولای 7, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی کلارا و خورشید | کازوئو ایشی گورو | نشر ماه آوا



معرفی کتاب صوتی کلارا و خورشیدبه راستی عشق ورزیدن به چه معناست؟ کازوئو ایشی گورو، نویسنده برنده جایزه نوبل ادبیات، در کتاب صوتی کلارا و خورشید، روایتی تامل برانگیز درباره چیستی عشق، تنهایی و احساسات انسانی در دنیای مدرن ارائه می‌دهد و قصه رباتی هوشمند را به تصویر می‌کشد که می‌خواهد روابطی عمیق و دوستانه با انسان‌ها برقرار کند. این رمان پرفروش نیویورک تایمز افتخارات متعددی از جمله نامزد جایزه بوکر و گودریدز را در کارنامه خود دارد.

درباره کتاب صوتی کلارا و خورشید

در جهان پرسرعت امروزی که هر روزه اخباری از دنیای جذاب و پیچیده تکنولوژی به گوش‌مان می‌رسد، نویسندگان بزرگی هستند که دغدغه‌ی ماهیت انسانی و ارتباط نوع بشر با ربات‌ها و انواع فناوری‌های نوین را دارند. کازوئو ایشی گورو یکی از همین داستان‌نویسان باهوش است که سوژه اصلی رمان برجسته خود یعنی کتاب کلارا و خورشید (Klara and the Sun) را ارتباط عاطفی میان آدم‌ها و ربات‌ها قرار داده است و آینده‌ای را به تصویر می‌کشد که بسیاری از معانی و ارزش‌ها در آن دچار تحولات بنیادین شده‌اند و سبک زندگی مردم نسبت با تکنولوژی تنظیم می‌گردد.

این رمان که هشتمین کتاب ایشی گورو محسوب می‌شود، در سال 2021 منتشر شد و داستانی علمی – تخیلی و دیستوپیایی (پادآرمانشهری) دارد. به‌علاوه نویسنده به خوبی توانسته تصویری از ماهیت شگفت‌انگیز و اسرارآمیز قلب انسان ارائه بدهد و پرسشی مهم را مطرح کند که به راستی عشق ورزیدن چه معنایی دارد.

ماجرای کتاب کلارا و خورشید در دورانی رخ می‌دهد که کودکان برای افزایش توانایی‌های تحصیلی خود تمامی آموزش‌های خود را به تنهایی در خانه و بر روی صفحه‌ای دیجیتالی می‌بینند. به همین علت محدودیت‌های بسیاری برای اجتماعی شدن کودکان وضع شده است و تنها والدینی که درآمد بالایی دارند می‌توانند یک دوست و همراه همیشگی برای فرزندان خود بخرند. کلارا نیز نام یکی از همین ربات‌هاست که به عنوان یک دوست مصنوعی در ویترین فروشگاه‌‌ها به خانواده‌ها فروخته می‌شود. هرچند کلارا بسیار باهوش و آگاه است اما درک چندانی از جهان انسانی ندارد. همچنین او انرژی خود را از خورشید می‌گیرد و مدام نیاز دارد تا در معرض نور آفتاب باشد.

سرانجام روزی دختری 14 ساله و بیمار به نام جوزی که در یک منطقه‌ی دورافتاده در یک دشت زندگی می‌کند، کلارا را پشت ویترین مغازه می‌بیند و از او خوشش می‌آید. جوزی دوست جدیدش را به خانه‌اش می‌برد تا او را به مادرش معرفی کند.

نویسنده در این رمان صوتی به زیبایی توانسته دو شخصیت اصلی خود را به پختگی کامل برساند و مواجهه آن دو و دوستی‌شان را به تصویر بکشد. همچنین تعلیق‌های فراوانی که در سراسر داستان قرار دارد، این کتاب دوست داشتنی را به اثری جذاب بدل کرده است.

جوایز و افتخارات کتاب صوتی کلارا و خورشید

– نامزد فهرست طولانی جایزه بوکر در سال 2021
– نامزد مدال اندرو کارنگی در بخش داستانی در سال 2022
– نامزد جایزه گودریدز برای داستان‌های علمی – تخیلی در سال 2021
– کتاب پرفروش نیویورک تایمز
– منتخب باشگاه کتاب صبح بخیر آمریکا
– بهترین کتاب آمازون در مارس 2021
– یکی از کتاب‌های مورد علاقه بیل گیتس
– یکی از بهترین کتاب‌های سال از منظر نیویورک تایمز، تایم، NPR، واشنگتن پست، ووگ، USA Today، گاردین

نکوداشت‌های کتاب صوتی کلارا و خورشید

– تأملی تکان دهنده درباره عشق و تنهایی. (آسوشیتدپرس)

– افسانه‌ای دلهره‌آور از دنیای تنها و آشفتۀ بشر امروزی. (Kirkus Reviews)

– شما پس از خواندن این اثر خیره کننده به درجه‌ای بسیار بالا از خشنودی و رضایت درونی خواهید شد. (Publishers Weekly)

– افسانه‌ای دیستوپیایی که به صورت ماهرانه در مورد بی‌گناهی رباتی که سوالات بزرگی درباره هستی می‌پرسد سخن می‌گوید. (فایننشال تایمز)

– هر چند وقت یک بار، کتابی از راه می‌رسد که دیدگاه ما را نسبت به جهان تغییر می‌دهد. این رمان باشکوه از برنده جایزه نوبل ادبیات، مواجهه جالب هوش مصنوعی با زندگی انسان‌ها را نشان داده و از نقشی که این پدیده در آینده ما دارد، سخن می‌گوید. (آسوشیتدپرس)

کتاب صوتی کلارا و خورشید برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به ادبیات علمی – تخیلی و دوستداران رمان‌های دیستوپیایی از شنیدن این رمان بی‌نظیر لذت خواهند برد.

کازوئو ایشی گورو را بیشتر بشناسیم:

این نویسنده ژاپنی – بریتانیایی یکی از مشهورترین و زبده‌ترین داستان‌نویسان معاصر است که توانست در سال 2017 جایزه نوبل ادبیات را از آن خود کند. کازوئو ایشی گورو (Kazuo Ishiguro) فارغ‌التحصیل رشته زبان انگلیسی و فلسفه از دانشگاه کنت است و برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد خود نیز رشته نویسندگی خلاق را انتخاب کرد و در دانشگاه انگلیای شرقی به تحصیل پرداخت.

او تاکنون رمان‌ها گوناگونی نوشته و توانسته برای هر یک از آن‌ها جوایز و افتخارات متعددی را کسب نماید. برای مثال مجله تایم کتاب هرگز رهایم مکن را به عنوان بهترین رمان سال 2005 معرفی کرد و آن را در لیست 100 رمان برتر انگلیسی زبان داد که از سال‌های 1923 تا 2005 نوشته‌ شده‌اند. همچنین رمان «تسلی ناپذیر» نیز برنده جایزه چلتنهام در سال 1995 شد.

کتاب‌های «هنرمندی از جهان شناور (1986)، وقتی یتیم بودیم (2000) و هرگز رهایم نکن (2005)» همگی نامزد دریافت جایزه من بوکر شدند اما کازوئو ایشی گورو سرانجام موفق شد برای رمان «بازمانده روز» برنده جایزه Man Booker 1989 شود.

جوایز و افتخارات کازوئو ایشی گورو:

– برنده جایزه نوبل ادبیات 2017
– دریافت نشان خورشید فروزان 2018
– دریافت نشان شوالیه ادب و هنر فرانسه 1998
– دریافت نشان افسر والا مقام امپراطوری بریتانیا 1995
– چهار بار نامزد و یک بار برنده Man Booker Award شده است.
– آثارش تاکنون بارها در لیست برترین رمان‌های جهان قرار گرفته‌اند.
– برنده جایزه وایت‌برد برای کتاب «هنرمندی از جهان شناور» در سال 1986
– مجله تایم در سال 2008، از میان 50 نویسنده برتر انگلستان از سال 1945 تاکنون، ایشی گورو را در رتبه 32 این لیست قرار داد.

در بخشی از کتاب صوتی کلارا و خورشید می‌شنویم

صبح روز دورهمی تعاملی، جوزی سرشار از اضطراب بود و بعد از صبحانه به اتاقش برگشت تا لباس‌های مختلفی را امتحان کند. حتی وقتی که صدای مهمانان را شنیدیم که وارد شده بودند و ملانیای خانه‌دار هم برای بار سوم صدایمان زده بود، همچنان داشت موهایش را برس می‌کشید. بالاخره و با آن همه سروصدا که از طبقه پایین می‌آمد، به جوزی گفتم: «شاید وقتش باشه که به مهمون‌ها ملحق بشیم.» و فقط آن موقع بود که جوزی برس را پایین گذاشت و برخاست.

«حق با توئه، وقت گذاشتن موسیقیه.»

هنگام پایین رفتن از پلکان متوجه شدم که سرسرا پر از غریبه‌هاییست که با صداهای شاد باهم صحبت می‌کنند. اینها همان بزرگترهای همراه بچه‌ها بودند و همگی هم زن. صدای جوان‌ترها از اتاق نشیمن می‌آمد اما درهای کشویی محکم کیپ شده بودند و بنابراین مهمان‌ها جوزی برای ما قابل رویت نبودند.





معرفی و دانلود کتاب صوتی کلارا و خورشید | کازوئو ایشی گورو | نشر ماه آوا