دسته‌بندی نشده · مارس 21, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی کمی دیرتر | سید مهدی شجاعی | انتشارات کتاب نیستان



معرفی کتاب صوتی کمی دیرترمنتظر واقعی ظهور باید چگونه باشد؟ آیا می‌‌توانیم بی‌هیچ قیدوشرطی خود را از منتظران امام عصر بدانیم؟… این‌ها سوالاتی‌ست که سید مهدی شجاعی در کتاب صوتی کمی دیرتر مطرح نموده است. این اثرْ داستانی مذهبی با موضوعِ انتظار در جامعه‌ی امروز است.

درباره کتاب صوتی کمی دیرتر:

جشن نیمه‌ی شعبان است و خیابان‌ها مملو از جمعیت. در مجلسی، جمعیتی استغاثه‌کنان دست به سوی آسمان بالا برده‌اند و با فریادهای «آقا بیا، آقا بیا»ی خود گوش فلک را کر کرده‌اند. در این بین ناگهان جوانی ذکر «آقا نیا» سر می‌دهد و این‌چنین جماعت مبهوت را متوجه خود می‌کند. مراد و منظور او چیست؟ «آقا نیا»ی او بر چه دلالت دارد؟ چگونه باید او را فهمید؟ ساده بپرسیم: حرف حساب این شخص چیست؟

این‌ها سوالاتی‌اند که رمان کمی دیرتر حول محورشان شکل گرفته است. سید مهدی شجاعی در این اثر که یکی از بهترین داستان‌های مذهبی او به شمار می‌رود، به واکاوی مفهوم انتظار و بررسی رابطه‌ی منتظِر و منتظَر نشسته است. او برای این کار قالب آشنای رمان را برگزیده، چرا که می‌داند محتوای مدنظرش از طریق داستان بهتر منتقل می‌شود. اما در حقیقت کمی دیرتر بیش و پیش از آنکه رمان باشد، شکایتی است از مسلمین روزگار ما؛ همانان که به باور نویسنده از باطن دین دور شده و به ظواهر آن آویخته‌اند.

شخصیت اصلی رمان کمی دیرتر، جوانی بیست و چندساله و خوش‌ظاهر است. او مدعی فهم کامل مفهوم انتظار نیست، اما از به ظاهر منتظران امروزی پرسش‌های جدی دارد؛ از جمله اینکه ایشان جز «آقا بیا» سر دادن و دعای فرج خواندن، برای تحقق ظهور امام عصر چه قدمی در زندگی خود برداشته‌اند؟ او چنانکه گفتیم، لزوماً پاسخی در چنته ندارد، اما حق خود می‌داند که بپرسد.

به عنوان کلام آخر: اگر پیگیر ادبیات مذهبی معاصر باشید، یقیناً از تمام نوشته‌های سید مهدی شجاعی لذت می‌برید. اما در این میان اثر حاضر احتمالاً بیشتر از دیگر کارهای نویسنده به دلتان خواهد نشست.

کتاب صوتی کمی دیرتر مناسب چه کسانی است؟

شنیدن کتاب صوتی کمی دیرتر را به دوست‌داران داستان‌های مذهبی توصیه می‌کنیم.

با سید مهدی شجاعی بیشتر آشنا شویم:

سید مهدی شجاعی (Seyyed Mahdi Shojaee) داستان‌نویس و روزنامه‌نگار معاصر است. او در شهریور سال 1339 به دنیا آمده، و امروز از پیشکسوتان عرصه‌ی ادبیات مذهبی ایران محسوب می‌شود. شجاعی در دانشکده‌ی هنرهای دراماتیک تحصیل نموده، اما شخصاً بیشتر مایل به داستان و ادبیات روایی بوده است. گفتنی‌ست که او چهره‌ی ماندگارِ (دوره هفتم) سال 1387 است.

از میان آثار پرشمار شجاعی می‌توان به عناوین پیش رو اشاره داشت: «دموکراسی یا دموقراضه»، «مردان و رجزهایشان» و «خار و دل».

در بخشی از کتاب صوتی کمی دیرتر می‌شنویم:

باید اعتراف کنم که حادثه‌ی امروز منو دچار شرمساری مضاعف کرد. اما پیش از آنکه در مورد علل و عوامل این شرمساری دوگانه توضیح بدم، باید ابتدا تأسف عمیق خودم رو از وقوع این حادثه ابراز کنم. ممکنه باورتون نشه که من برای اتخاذ یک موضع صحیح و مناسب در قبال این پدیده تا پیش از این دچار سردرگمی بودم.

با خودم فکر می‌کردم درست در زمانی که ملل مختلف، به خصوص جوان‌ها در اقصی نقاط دنیا تحت تأثیر شعارها و باورها و اندیشه‌های ملت ما هستند، و هر روز با عطش پیام‌های ملت و دولت ما رو دنبال می‌کنن، چرا و چگونه جوان همین مرز و بوم به باورهای مقدس مملکتش پشت می‌کنه…؟

این پدیده‌ای است که باید مورد بررسی اندیشمندان و کارشناسان ما قرار بگیره.





معرفی و دانلود کتاب صوتی کمی دیرتر | سید مهدی شجاعی | انتشارات کتاب نیستان