دسته‌بندی نشده · می 29, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی کورسرخی: روایت‌هایی از جان و جنگ | عالیه عطایی



معرفی کتاب صوتی کورسرخی: روایت‌هایی از جان و جنگعالیه عطایی، نویسنده‌ی شناخته‌شده‌ی ایرانی – افغانستانی، در کتاب صوتی کورسرخی دیده‌ها و شنیده‌های خود از سال‌ها نزاع خونین در افغانستان را روایت کرده است. بهتر آن است که این اثر را نه مجموعه‌ای از داستان‌های واقعی، بلکه روایاتی شخصی در قالب جستار و خاطره بدانیم.

درباره کتاب صوتی کورسرخی:

افغانستان یکی از زیباترین و اصیل‌ترین کشورها در منطقه‌ی خاورمیانه است؛ سرزمینی زیبا و تاریخی، با فرهنگی غنی و مردمانی شریف. خطه‌ای که چه بسا اگر شرایط کلان تاریخی و سیاسی به شکلی دیگر رقم می‌خورد، امروز در تارک کشورهای پیشرفته‌ی جهان می‌درخشید. اما در کمال دریغ و تأسف، حالا دهه‌ها می‌شود که افغانستان و مردمانش رنگ صلح و آبادانی به خود ندیده‌اند: یورش ارتش شوروی؛ ظهور طالبان در پی خروج نیروهای روس؛ حمله‌ی نظامی آمریکا برای از بین بردن ائتلاف اسلام‌گرایان؛ خروج نیروهای آمریکایی و ظهور دوباره‌ی طالبان… به راستی که افغان‌ها در پنجاه ساله گذشته حتی یک شب را بی‌واهمه به بستر نرفته‌اند. چنانکه بیراه نیست اگر تمام تاریخ معاصر کشور ایشان را در سه واژه خلاصه کنیم: جنگ، خون، آوارگی…

باری، طبعاً در چنین وضعیتی، هر افغانستانی شریفی برای میهن و هم‌میهنان خود دل می‌سوزاند. اما بی‌شک دل سوزاندنِ صرف دردی از کسی دوا نمی‌کند. چاره آن است که هر افغان بنا به روحیه و توان و استعداد خود، نقشی در رهایی میهن از چنگال جنگ و ناامنی ایفا کند. آری… اینگونه است که خواننده باید از وطن آواز سر می‌دهد و نویسنده… خب، نویسنده باید حقیقتِ آغشته به خون را ثبت کند! به این امید که مبادا ظلم و جور از یاد برود…

کتاب کورسرخی اثری از عاله عطایی، نویسنده‌ی ایرانی – افغانستانی است؛ این اثر از نُه جستار روایی تشکیل شده، که جملگی بیانِ پرسوزوگداز دردهای مردم جنگ‌زده‌ی افغانستان‌اند. تکیه عطایی در کتاب کورسرخی، خصوصاً بر آلامی بوده که زنان افغان در سال‌های استیلای نیروهای زن‌ستیز طالبان بر این کشور، متحمل شده‌اند. از این نظر، شاید مطالعه‌ی کتاب کورسرخی، لااقل در وهله‌ی اول، بیشتر برای خوانندگان زن جذاب باشد. با این همه روایت عطایی در این کتاب صوتی چنان دست‌ اول و ناب، و واقع‌گرایی‌اش چنان جانکاه است، که بی‌شک هر مخاطب جدی ادبیاتِ رئالیستی، اعم از مرد و زن، از گوش سپردن به آن متأثر می‌گردد.

در پایان، بد نیست اشاره کنیم که در کنار نسخه‌ی صوتی کتاب کورسرخی، نسخه‌ی متنی آن نیز در کتابراه موجود و قابل تهیه است.

کتاب صوتی کورسرخی مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به آثارِ حوزه‌ی خاطره‌نویسی و دوست‌داران کتاب‌هایی با تم اجتماعی – تاریخی، مخاطبین اصلی کتاب کورسرخی از عالیه عطایی‌اند.

با عالیه عطایی بیشتر آشنا شویم:

عالیه عطایی (13 خرداد 1360) داستان‌نویس ایرانی – افغانستانی‌ست که با آثاری چون «مرزفروش»، «چشم سگ» و «مگر می‌شود هابیل قابیل را کشته باشد؟» شناخته می‌شود. از افتخارات عطایی می‌توان به توفیقش در کسب جایزه‌ی ادبی مهرگان ادبی، جایزه‌ی ادبی واو، جایزه‌ی ادبی مشهد و جایزه‌ی اصغر عبداللهی اشاره کرد.

در بخشی از کتاب صوتی کورسرخی می‌شنویم:

همان اولین‌ باری که با محجوب در باغ راه رفتیم، تند و سریع ماجرای عقرب‌گزیدگی پارسال و دانش عقرب‌شناسی‌ام را گفتم دانشی کاملاً وام‌دارِ دایه‌ام که همه‌ی دانسته‌های نه‌چندان اندکش از قدیم‌و‌ندیم را در اختیارم گذاشته بود: لانه‌ی عقرب بر‌خلاف لانه‌ی مورچه‌ها عمودی در خاک حفر نمی‌شود؛ عقرب سطح تختی دارد مثل یک کاغذ اتوشده و می‌تواند از هر درزی به صورت مورب عبور کند، برای همین تشخیص لانه‌اش از مار و مورچه ساده است اما شکار کردنش به این سادگی نیست، چون عقرب جانور روز نیست و روزها در جایی خنک می‌خسبد زیرِ زمین، لای سنگ، بیش‌تر لای چوب… همین‌طور داشتم داد سخن می‌دادم ‌که اگر عقرب ببینم با یک چوب دخلش را می‌آورم و دُم زهرآلودش را قطع می‌کنم که رودست خوردم. محجوب گفت فوت‌و‌فنِ عقرب گرفتن را می‌داند و با دست می‌گیردش. ماتم برد. من که بی‌کله‌تر از این حرف‌ها بودم و تازه حواسم به حضور این بندپایانِ زهردار حساس شده بود، هنوز جرئت دست زدن به عقرب‌ها را نداشتم. آن چندتایی را هم که گیر انداخته بودم به روش دایه‌ام با دو چوب گرفته بودم و معمولاً با این روش فقط می‌شد عقرب‌های بزرگی را شکار کرد که دُمشان بین چوب‌ها گیر کند و نتوانند در‌ بروند.
فهرست مطالب کتاب صوتیادامه فهرستمشخصات کتاب صوتیقیمت نسخه صوتی





معرفی و دانلود کتاب صوتی کورسرخی: روایت‌هایی از جان و جنگ | عالیه عطایی