دسته‌بندی نشده · می 21, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی گزارش محرمانه | تام راب اسمیت | نشر ماه آوا



معرفی کتاب صوتی گزارش محرمانهتام راب اسمیت در کتاب صوتی گزارش محرمانه داستان یک افسر سابق اداره‌ی امنیتی به نام لئو دمیدوف را به تصویر می‌کشد که پس از مرگ استالین، در تلاش است گذشته‌ی کاری خود را فراموش کند. اما این امر سخت‌تر از چیزی‌ست که در سر می‌پروراند. کتاب حاضر در ادامه‌‎ی رمان مشهور و پرفروش کودک 44 به رشته‌ی تحریر درآمده و جایزه‌ی «Galaxy» را از آن خود کرده است.

درباره کتاب صوتی گزارش محرمانه:

تام راب اسمیت (Tom Rob Smith)، نویسنده‌ی مشهور انگلیسی که با نگارش رمان کودک 44 اعتباری بین‌المللی به دست آورد، حالا با کتابی تازه بازگشته است. رمان گزارش محرمانه (The secret speech)، دنباله‌ای‌ست پرتعلیق و تاریک بر کودک 44 که توانایی بی‌حد‌وحصر نویسنده‌اش را به تصویر می‌کشد.

در رمان نام‌برده به وقایع سیاسی دوران اتحاد جماهیر شوروی پس از مرگ استالین گوش می‌سپاریم. سال 1956 است، زمانی دشوار برای اتحاد جماهیر شوروی. استالین مرده و رژیم مستبد در حال فروپاشی‌ست. حالا خروشچف، رهبر تازه‌ی شوروی، در کنگره‌ی بیستم حزب کمونیست گزارشی ارائه کرده و در آن به انتقاد از سیاست‌های پرخاشگرانه‌ی استالین پرداخته است. او به مردم وعده‌ی نیک‌رفتاریِ قدرتمندانی را می‌دهد که تا پیش از این به واسطه‌ی کشتارها و پاکسازی‌های گسترده‌‌شان تعریف می‌شدند.

در این اثر نیز همچون کتاب کودک 44 لئو دمیدوف، افسر پیشین اداره امنیت، به همراه رایسا همسرش و دو دختر خوانده‌شان حضور دارند. لئو در تلاش است گذشته‌ی کاری خود را به دست فراموشی بسپارد و با خانواده‌اش زندگی تازه‌ای بسازد. غافل از این که گذشته او را رها نخواهد ساخت و چیزی که در خانواده‌ی او فرو ریخته، به این آسانی از نو بنا نخواهد شد. تام راب اسمیت در کتاب گزارش محرمانه درام‌های پیچیده‌ای خلق کرده؛ به شیوه‌ای که مخاطب را تا ثانیه‌ی آخر با خود همراه می‌سازد. تنش، کینه و بغض در سرتاسر داستان موج می‌زند و تصور پایان‌بندی آن کاری‌ست بی‌نهایت دشوار.

کتاب گزارش محرمانه اولین بار در سال 2009 منتشر و با استقبال گسترده‌ای مواجه شد. همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، جایزه‌ی کتاب انگلیسی «Galaxy» از جمله جوایزی‌ست که این اثر برای نگارنده‌اش به ارمغان آورده است.

نکوداشت‌های کتاب صوتی گزارش محرمانه:

– رمانی نفسگیر و حماسی. (Amazon)
– اثری غنی و پیچیده. (The Guardian)
– این اثر جایگاه تام راب اسمیت را به عنوان یکی از هیجان‌انگیزترین نویسندگان جدید تثبیت می‌کند. (Barnes & Noble)

کتاب صوتی گزارش محرمانه مناسب چه کسانی است؟

اگر به رمان‌های تاریخی و جنایی علاقه دارید،‌ کتاب صوتی گزارش محرمانه برای شماست.

با تام راب اسمیت بیشتر آشنا شویم:

تام راب اسمیت در سال 1979 و از مادری سوئدی و پدری انگلستانی به دنیا آمد. تام در جوانی به تحصیل در رشته‌ی شعر و ادبیات انگلیسی مشغول شد و پس از آن نیز به مدت یک سال در رشته‌ی نویسندگی تحصیل کرد.

اسمیت اولین رمان خود را با نام کودک 44 در سال 2008 منتشر کرد و با این کتاب، کاندیدای 17 جایزه‌ی بین المللی شد و توانست هفت مورد از آن‌ها را کسب کند. موفقیت و محبوبیت این کتاب به حدی بود که به سی و یک زبان ترجمه شد. از میان دیگر آثار تام راب اسمیت می‌توان به مواردی مانند مزرعه، مامور 6 و… اشاره کرد.

در بخشی از کتاب صوتی گزارش محرمانه می‌شنویم:

رایسا ایستاد و شوهرش را تماشا کرد. لئو که مشغول پرونده‌های سری بود، متوجه حضور همسرش نشد. این چهره‌ی لئو رنگ پریده، آشفته، شانه‌های قوز کرده بر اسنادی سری، سرنوشت دیگران را که در دستان او بود می‌توانست از گذشته‌ی ناخوشایند او جدا کند. وسوسه شد با رد شدن از کنار او واکنش نشان دهد، همان طور که پیش از این هم بارها این کار را کرده بود، از او دوری کند و نادیده‌اش بگیرد. هجوم خاطرات بد مثل شکلی از حالت تهوع به او ضربه می‌زد. او علیه این احساس مبارزه می‌کرد.

لئو دیگر آن مرد سابق نبود. رایسا دیگر اسیر آن ازدواج نبود. جلو رفت، دستش را روی شانه‌ی لئو گذاشت و او را به عنوان مردی که تصمیم گرفته بود عاشقش باشد پذیرفت.

الئو از تماس دست او از جا جهید. متوجه ورود زنش به اتاق نشده بود. احساس کرد بی خبر آمدن رایسا رازش را برملا کرده است. به تندی ایستاد و صندلی پشت سرش به صدا در آمد. حالت عصبی رایسا را، چشم در چشم دید. هرگز از او نخواسته بود دوباره چنین احساسی داشته باشد. باید توضیح می‌داد مشغول چه کاری بوده. دوباره در عادت‌های سکوت و اسرار قدیمی‌اش سقوط کرده بود. دستش را دور کمر او گذاشت. رایسا سرش را روی شانه‌ی او گذاشت و لئو متوجه شد که او دزدکی به پرونده‌ها نگاه می‌کند.





معرفی و دانلود کتاب صوتی گزارش محرمانه | تام راب اسمیت | نشر ماه آوا