معرفی و دانلود کتاب صوتی گل نیلوفر از گل برآید: هنر دگرگونی رنج‌ها | تیک نات هان



معرفی کتاب صوتی گل نیلوفر از گل برآید: هنر دگرگونی رنج‌هاتیک نات هان، راهب بودایی و نویسنده‌ی پرفروش نیویورک تایمز، در کتاب صوتی گل نیلوفر از گل برآید آموزه‌هایی بی‌نهایت تسلی‌بخش را با شما در میان نهاده است. آموزه‌هایی که توسل به آن‌ها شما را در کارِ مقابله با رنج‌ها به استادی خبره بدل می‌کند!

درباره کتاب صوتی گل نیلوفر از گل برآید:

رنج، رنج، رنج! همیشه و همه‌جا… زندگی به ما می‌گوید که هرگز گریزی از رنج نیست. چرا که بنیان طبیعت بر آن استوار است. آری، درخت با رنج ریشه می‌گیرد؛ پرنده با رنج شکار می‌آموزد؛ آهو با تحمل شدیدترین رنج ممکن در کام شیر و پلنگ به غروب خورشید حیات خود می‌نگرد. و در این میان آدمی، آدمیِ نگون‌بخت، علاوه بر همه‌ی رنج‌هایی که در آن‌ها با دیگر موجودات زنده شریک است، علاوه بر درد جسم و مشقت‌های تن، با رنجی از جنس دیگر نیز همدم و آشناست: رنجِ روح! و کیست که بتواند رنجی عظیم‌تر از رنج روح در تصور آوَرَد؟…

درخشان‌ترین نظام‌های فکری، دینی و فلسفی که جوامع بشری در طول هزاره‌ها به خود دیده‌اند، حتی خوشبین‌ترینِ این نظام‌ها، از هر مسئله‌ای که عبور کرده باشند، در برابر مسئله‌ی رنج مجبور به درنگ و تأمل شده‌اند. از ادیان ایرانی که رنج را زاییده‌ی نیروهای اهریمنی جهان می‌دانند، تا دین مسیحیت که رنج را کفاره‌ی گناه نخستین می‌داند. از بودیسم و هندوئیسمِ باستانی گرفته تا روانشناسیِ به اصطلاح مثبت‌گرای امروز. هر جا بشر دست به اندیشه‌ورزی در باب زندگی خود زده، نخستین مسئله‌ای که خود را ناگزیر از پاسخ گفتن بدان دیده، مسئله‌ی رنج بوده است.

در این میان، ملل شرقی به طور عام و بودایی‌ها به طور خاص، رویکردی از همه کارآمدتر و البته معقول‌تر در قبال رنج داشته‌اند. در کتاب صوتی گُل نیلوفر از گِل برآید (No Mud, No Lotus) به طور خلاصه با این رویکرد اصیل آشنا خواهید گشت.

تیک نات هان (Thich Nhat Hanh)، نویسنده‌ی کتاب یادشده، خود یکی از راهبان سرشناس بودایی است. اصل حرف او در کتاب گل نیلوفر از گل برآید همان آموزه‌ای است که بودای بزرگ سده‌ها پیش از این در اختیار انسان‌ها گذاشت: گریزی از مواجهه با رنج نیست؛ آدمی، مادام که زنده است و نفس می‌کشد، در معرض انواع بلاهای جسمانی و ناخوشی‌های روحی قرار دارد. این ذات حیات است. پس چه بهتر که به جای تلاش برای فرار از رنج‌ها، عاشقانه آن‌ها را در آغوش بکشیم و این‌چنین، آرام آرام هنر دگرگون کردنشان را بیاموزیم.

کتاب صوتی گل نیلوفر از گل برآید ذیل هفت بخش کلی تنظیم گشته است. ترجمه‌ی اثر حاضر بر عهده‌ی سولماز کفاش زاده و خوانش آن توسط آرش راسخ صورت پذیرفته است.

در خاتمه ذکر نکته‌ای دیگر نیز ضروری‌ست، و آن اینکه کتاب گل نیلوفر از گل برآید با عنوان «نیلوفر و مرداب: هنر دگرگون کردن رنج‌ها» نیز به فارسی ترجمه و منتشر شده است.

در نکوداشت کتاب صوتی گل نیلوفر از گل برآید:

– تیک نات هان به ما می‌آموزد که راز خوشبخی در پذیرش رنج نهفته است، نه در فرار از آن. (Amazon)

کتاب صوتی گل نیلوفر از گل برآید مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به فلسفه‌ی شرق و دوست‌داران آثار حیطه‌ی خودسازی، دو گروه از مخاطبین اصلی کتاب حاضرند.

با تیک نات هان بیشتر آشنا شویم:

تیک نات هان یک معلم معنوی و از رهبران بودایی مشهور در جهان امروز است. آموزه‌های او که بیش از هر چیز ناظر به حل مشکلات روحی و روانی انسان مدرن‌ است، در چند اثر شناخته‌شده‌ی این نویسنده‌ی پرفروش نیویورک تایمز، از جمله «نیلوفر و مرداب»، «نه مرگ، نه ترس» و «ترس» به خوبی بیان گشته و توضیح داده شده‌اند. گفتنی‌ست که تیک نات هان این روزها ساکن کشور فرانسه است. همچنین، جالب است بدانید که او چند سال گذشته، به دلیل فعایلت‌های بشردوستانه‌ی خود، نامزد دریافت جایزه‌ی صلح نوبل شد.

در بخشی از کتاب صوتی گل نیلوفر از گل برآید می‌شنویم:

هنگامی که به دور از تعصب و با بی‌طرفی به بعضی از موقعیت‌ها یا اتفاقانی که بیشترین رنج و ناراحتی را برایمان به وجود آورده‌اند توجه کنیم، می‌بینیم آنطور که فکر می‌کردیم بزرگ و غیرقابل حل نبوده‌اند. اما نمی‌دانسته‌ایم چگونه مدیریتشان کنیم، چون عظیم‌تر از آنچه بودند به نظر می‌رسیدند.

زمانی که عزیزی را از دست می‌دهید قطعاً متحمل رنج بسیار زیادی می‌شوید. اتفاقاً در این مورد رنج واقعی و بسیار عظیم است. اما گاهی روزهای زیادی با نگرانی درباره‌ی مسئله‌های پیش پاافتاده‌ای فکر می‌کنیم. مثلاً: «او من را دوست ندارد». یا «کار درست را انجام دادم یا نه؟». یا «حرفم درست بود یا نه». یا «چرا کسی تحسینم نمی‌کند؟». این‌ها رنج‌های کوچکی است که پیوسته در سرمان دوره می‌شوند…





معرفی و دانلود کتاب صوتی گل نیلوفر از گل برآید: هنر دگرگونی رنج‌ها | تیک نات هان