دسته‌بندی نشده · می 19, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب غرور و تعصب | جین آستن | انتشارات افق



معرفی کتاب غرور و تعصبکتاب غرور و تعصب، شاهکار عاشقانه‌ای از ادبیات کلاسیک انگلستان است که در سایه‌ی یک روایت پیچیده‌ی عاشقانه و فراز و نشیب‌هایش به درونی‌ترین امیال و احساسات انسان‌ پل می‌زند. جین آستن این رمان را سال 1813 در سه جلد به صورت ناشناس منتشر کرد. گفتنی‌ست کتاب حاضر تا به امروز از پرفروش‌ترین رمان‌های عاشقانه‌ی تاریخ ادبیات است.

درباره‌ی کتاب غرور و تعصب:

داستان کتاب غرور و تعصب (Pride and Prejudice) در اویل قرن نوزدهم در یکی از روستاهای جنوب انگلستان می‌گذرد. آقا و خانم بنت صاحب پنج دختر هستند که هر کدام از آن‌ها به سن ازدواج رسیده‌اند و دغدغه‌ی مادر خانواده، ازدواج دختران جوانش است. بنابراین هنگامی مرد جوان و ثروتمندی به نام چارلز بینگلی یکی از خانه‌های روستا را اجاره می‌کند، خانم بنت تلاش می‌کند که او را با خانواده‌ی خود آشنا کند تا شاید نظر آقای بینگلی به یکی از دختران خانواده‌ جلب شود.

پس چندین ملاقات بین آقای بینگلی و این خانواده، سرانجام در جشن بزرگی که همه‌ی مردم دهکده در آن حضور دارند، جین (بزرگترین دختر خانواده‌ی بنت) و آقای بینگلی زمان زیادی را در مهمانی با همدیگر می‌گذرانند و رابطه‌ی نزدیکی بین‌شان شکل می‌گیرد. آقای دارسی (یکی از دوستان نزدیک بینگلی) نیز در آن مهمانی حضور دارد و برخلاف انتظارات دیگران که فکر می‌کردند او به الیزابت (دومین دختر خانواده‌ی بنت) علاقه‌مند می‌شود، درخواست الیزابت را برای رقصیدن با او رد می‌کند.

روابطی که هفته‌ها و ماه‌ها پس از این مهمانی رخ می‌دهد، روایت عاشقانه‌ی کتاب غرور و تعصب را شکل می‌دهد و در لایه‌های پیچیده‌ی روابط میان چارلز بینگلی و دوستش با دختران خانواده‌ی بنت، به ظریف‌ترین جنبه‌های احساسات انسان اشاره می‌شود.

نویسنده در این کتاب در سایه‌ی توصیف روزهای دلنشین عاشقانه، روابط سرد، سنگدلی‌ها، فاصله‌های طولانی میان انسان‌ها و جوش و خروش‌های فراوان؛ سویه‌های مختلفی از مسئله‌ی عشق را جستجو می‌کند. کتاب غرور و تعصب به گفته‌ی منتقدان مهم‌ترین و بزرگترین اثر جین آستین (Jane Austen) است که امروزه در ادبیات کلاسیک انگلستان جایگاهی دست‌نیافتنی دارد. این در حالی است که او هفده سال پس از آنکه در بیست و یک سالگی این رمان را نوشت، توانست یکی از ناشران مجاب به چاپ کتاب کند و به جای نام نویسنده، روی جلد کتاب می‌نویسد: یک خانم. عنوان اصلی کتاب غرور و پیش‌داوری است که در ایران با نام غرور و تعصب می‌شناسیمش.

اقتباس‌های سینمایی از کتاب غرور و تعصب:

تا به حال اقتباس‌های فراوانی در تئاتر و سینما از کتاب غرور و تعصب شده است:

سال 1940 رابرت لئونارد (Rabert.Z Leonard) در دوران اوج سینمای کلاسیک هالیوود، اقتباسی سینمایی از این رمان می‌سازد که مورد استقبال منتقدان قرار می‌گیرد و جایزه‌ی بهترین کارگردانی هنری در جشنواره‌ی اسکار را از آن خود می‌کند.

همچنین غرور و تعصب نام فیلمی است که در سال 2005 به کارگردانی جو رایت (Joe Wright) بر اساس این رمان ساخته شده است.

نکوداشت‌های کتاب غرور و تعصب:

– تا به حال هیچکس به اندازه‌ی آستین با شخصیت‌های کتابش رفتاری حیله‌گرانه نداشته است. (Marlon James. New York Times)
– در زبان انگلیسی هیچ رمانی همتای غرور و تعصب نمی‌شود. (Penguin)
– اصلی‌ترین عامل شهرت جین آستن به عنوان یکی از بزرگ‌ترین رمان‌نویسان تاریخ. (Barnes & Noble)

کتاب غرور و تعصب مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به رمان‌های عاشقانه، طرفداران ادبیات انگلستان و به طور کلی دوست‌داران ادبیات کلاسیک جهان، از این کتاب لذت فراوانی خواهند برد.

با جین آستن بیشتر آشنا شویم:

جین آستن، در 16 دسامبر سال 1775 در جنوب شرقی انگلستان، به دنیا آمد. پدرش در سال 1805 از دنیا رفت و جین آستِن و مادرش، چندین‌بار به شهرهای مختلف نقل مکان کردند، تا سرانجام در سال 1809 در در همپشایر، ماندگار شدند. جین آستن هیچوقت ازدواج نکرد. در نهایت در جولای 1817 به دنبال بیماری‌ای که خودش علاقه‌ای به جدی گرفتنش نداشت، از دنیا می‌رود.

رمان‌های « غرور و تعصب، عقل و احساس، منسفیلد پارک و اِما» آثاری هستند که پیش از مرگ آستن چاپ شدند. دو اثر «نورثنگر ابی و ترغیب» بعد از مرگ این نویسنده‌ی بزرگ به چاپ رسیدند و دو کتاب «واتسون‌ها و سندیتون» نیز به صورت نیمه‌تمام باقی ماندند.

در بخشی از کتاب غرور و تعصب می‌خوانیم:

اگر الیزابت تسلیم نظرهای خانواده‌اش می‌شد، مسلماً تصویر خوشایندی از یک زندگی زناشویی خوب در ذهنش نقش نمی‌بست. پدرش تسلیم جوانی و زیبایی زنی شده بود که فهم و شعور بالایی نداشت و خیلی زود ازدواج‌شان به ناکامی کشیده شده بود. احترام، اعتماد و قدردانی از یکدیگر در آن زندگی رنگ باخته بود و تمام تصوراتی که آقای بنت از خوشبختی داشت نقش‌ برآب شده بود. ولی آقای بنت از آن آدم‌هایی نبود که برای جبران ناکامی‌هایش که خودش مسبب آن بود دنبال لذت‌های دیگر برود. او عاشق طبیعت و مطالعه بود و از کتاب خواندن و بودن در طبیعت لذت می‌برد. انتظار زیادی از همسرش نداشت و بهره‌ای از وجودش نمی‌برد مگر سرگرم شدن و خندیدن در مقابل نادانی‌هایش. این از آن نوع خوشبختی‌هایی نبود که مردها در آرزویش باشند ولی وقتی چیزی برای لذت بردن در زندگی وجود نداشته باشد، باید به امکانات موجود رضایت داد.

الیزابت از اشکال‌های پدرش هم در مقام یک شوهر خوب غافل نبود. همیشه از این موضوع رنج می‌کشید اما در عین‌حال توانایی‌های پدرش را تحسین می‌کرد و به‌خاطر محبت‌هایش سپاسگزار بود. سعی می‌کرد خصلت‌های بدش را فراموش کند و یکی از آن افکاری که همیشه از مغزش دور می‌کرد برخورد تحقیرآمیز پدرش با مادرش جلوی فرزندان بود. این عمل پدرش سرزنش‌آمیز بود. اما حالا بیش‌تر از همیشه متوجه معایب این ازدواج نامتناسب بود. هیچ‌وقت به اندازه‌ی حالا نفهمیده بود تا چه حد استعدادها و احترام فرزندان در این‌گونه ازدواج‌ها قربانی می‌شوند. پدرش گرچه نتوانسته بود شعور همسرش را بالا ببرد اما حداقل می‌توانست احترام دخترهایش را حفظ کند.





معرفی و دانلود کتاب غرور و تعصب | جین آستن | انتشارات افق