دسته‌بندی نشده · می 19, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب فراروایت در ارباب حلقه‌ها | مری آر. بومن | نشر اطراف



معرفی کتاب فراروایت در ارباب حلقه‌هاتابه‌حال به این فکر کرده‌اید، چگونه هیجانات و تخیلات نویسندگان را با همان کیفیت باور می‌کنیم؟! کتاب فراروایت در ارباب حلقه‌ها که مری آر. بومن آن را با قلم توانای خودش نوشته است، به زیبایی به این موضوع می‌پردازد.‌ این کتاب که از دل یک مقاله بیرون آمده، در تلاش است تا تعریفی ساده و دقیق از فراروایت ارائه دهد.

درباره کتاب فراروایت در ارباب حلقه‌ها:

مغز ما پیوسته در حال تحلیل و نقد است. از اتفاقات روزمره زندگی گرفته تا داستان‌ها و روایت‌هایی که از دور و اطراف‌مان می‌شنویم. روایت‌ها درواقع همان تعاریفی هستند که آدم‌ها یا نویسندگان درباره موضوعات مختلف ارائه می‌دهند. اگر اهل ادبیات و نظریات انتقادی باشید، قطعا واژه فراروایت یا فراداستان هم به گوشتان خورده است. فراروایت به زبان ساده روایتی‌ست درباره روایت کردن. به این معنا که گاهی نویسندگان در دل اثر خود، اشاراتی به ماهیت غیرواقعی داستان می‌کنند که خوانندگان ناگاه متوجه خیالی بودن روایت شوند.

کتاب فراروایت در ارباب حلقه‌ها (The story was already written narrative theory in the lord of the rings) اثر زیبا و خواندنی پروفسور مری آر. بومن (Mary R Bowman) است که به‌شکل تخصصی، روش جی.جی تالکین، نویسنده کتاب ارباب حلقه‌ها را برای آفرینش یک داستان فراروایی بررسی کرده است. این کتاب اولین جلد از مجموعه «بیشتر از داستان» است که ارتباط داستان با دنیای واقعی و شیوه برخورد مخاطب را با اثر بیان می‌کند.

به علاوه نکته مهم این است که روبه‌رو شدن با هر داستانی بخشی از هویت مخاطب را شکل می‌دهد. پس هر فردی که داستانی را می‌خواند،‌ بسته به این که چه کسی است و چگونه به آن روایت نگاه می‌کند،‌ هویتی را شکل می‌دهد، آن را فرو می‌ریزد و دوباره از نو می‌سازد. بهترین و ساده‌ترین تعریفی که می‌توان از فراروایت ارائه داد،‌ این است که فراروایت درواقع یک روایت خودارجاع است. یعنی زمانی که خواننده یک داستان فراروایی را می‌خواند، ‌ممکن است توجه او به اینکه درحال خواندن یک داستان است جلب شود و یا امکان دارد جذب آفرینش خود داستان شود!

کتاب فراروایت در ارباب حلقه‌ها به‌زیبایی،‌ به این موضوع نگاهی می‌اندازد و براساس آن،‌ به ارائه یک تعریف دقیق و در عین‌حال ساده و همه‌فهم نسبت به فراروایت می‌پردازد. بومن با استفاده از کتاب ارباب حلقه‌ها،‌ به‌شکل دقیق و تخصصی فراروایت را بررسی کرده و معنای آن را به خواننده منتقل می‌کند. با خواندن این اثر، به پاسخ این پرسش می‌رسید که چرا مخاطب، فضای داستان را با همان کیفیت و هیجانی که درون نویسنده آن بوده است، باور می‌کند.

کتاب فراروایت در ارباب حلقه‌ها مناسب چه کسانی است؟

این کتاب برای همه کسانی که می‌خواهند با معنای تخصصی فراروایت آشنا شوند و به نقد ادبی علاقه دارند پیشنهاد می‌شود.

با مری آر. بومن بیشتر آشنا شویم:

نویسنده کتاب فراروایت در ارباب حلقه‌ها، مری آر بومن استاد سرشناس ادبیات انگلیسی دانشگاه ویسکانسین است. او سال‌ها در زمینه روایت، نظریه واکنش مخاطب و همچنین شعر غنایی کار کرده است و کتاب‌ها و مقالات ارزشمندی را در این زمینه‌ها نوشته است. بومن جایزۀ معتبر انجمن فی‌بتا‌کاپا را هم در کارنامه فعالیت‌های خودش دارد و درواقع در حوزه ادبیات،‌ نقد ادبی و … شناخته شده است.

در بخشی از کتاب فراروایت در ارباب حلقه‌ها می‌خوانیم:

محبوبیت برای نویسندگان شاید حکم تیغ دولبه را دارد. نویسندگان می‌خواهند کارهایشان خوانده و تحسین بشود و همواره از دریافت حق‌التألیف چاپ‌های مجدد اثر خوشحال می‌شوند اما برخی استقبال‌های پرشور از یک اثر می‌تواند باعث برداشت اشتباه در ذهن کسانی شود که هنوز کتاب را نخوانده‌اند. در مورد ارباب حلقه‌ها نیز ممکن است این مسئله صادق باشد. محبوبیت این رمان در فرهنگ خودمختار دهۀ شصت میلادی، وفور سنجاق‌سینه‌هایی که رویشان نوشته شده بود «فرودو زنده است» در دهۀ هفتاد میلادی و افرادی که در این دهه با لباس‌های جن و پری در صف سینماها ظاهر می‌شدند، همۀ این عوامل شاید دست به دست یکدیگر دادند تا بعضی منتقدین تصور کنند که این اثر تنها موردپسند خوانندگان کم‌تجربه است و شایستۀ تحلیل انتقادی‌ای نیست که شامل حال آثار پیچیده‌تر می‌شود یا شاید این تصور از آنجا ایجاد شده که بسیاری از ما این رمان را در نوجوانی خوانده‌ایم و د‌‌‌یگر به آن رجوع نکرده‌ایم.

دلیلش هر چه باشد، در کل داستان‌پژوهان، ارباب حلقه‌ها را نادیده گرفته‌اند. به‌طور قطع، پیش‌تر هیچ‌گاه در مجلۀ روایت یا مجله‌هایی با مخاطبان گسترده همچون تاریخ ادبیات انگلیسی یا نشریۀ انجمن زبان مدرن آمریکا مقاله‌ای دربارۀ تالکین چاپ نشده بود. در صورتی که سال‌هاست پژوهش‌هایی تخصصی دربارۀ تالکین بدون سروصدا انجام می‌شود که برخی از آن‌ها بسیار باارزش هستند.
فهرست مطالب کتابسخن ناشر
فراروایت؛ آمد‌و‌شد به پشتِ صحنۀ ماجرای داستانی
آشنایی با مفاهیم نظری و کلید‌واژه‌های مقاله/ رؤیا پورآذر
این داستان پیش‌تر نوشته شده بود
نظریۀ روایت در ارباب حلقه‌ها/ مقالۀ مری. ر. بومن/ ترجمۀ نیما م. اشرفی
شبکۀ داستان
کم‌رنگ کردن فاصلۀ داستان و زندگی
مرزگذاری و مرززدایی بین خواننده و شخصیت داستانی
تردد میان دنیای داستان و دنیای واقعی
خلاصۀ رمان
یاران حلقه
دو برج
بازگشت پادشاه
منابع خلاصۀ رمان‌ها
ادامه فهرستمشخصات کتاب الکترونیکقیمت نسخه الکترونیک





معرفی و دانلود کتاب فراروایت در ارباب حلقه‌ها | مری آر. بومن | نشر اطراف