دسته‌بندی نشده · می 20, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب فین تک، بیگ تک و بانک‌ها: دیجیتال سازی و اثرات آن بر مدل‌های کسب و کار بانکی | الساندرا تاندا



معرفی کتاب فین تک، بیگ تک و بانک‌ها: دیجیتال سازی و اثرات آن بر مدل‌های کسب و کار بانکیکتاب فین تک، بیگ تک و بانک‌ها تالیف مشترکی از الساندرا تاندا و کریستینا ماریا شنا به بررسی دیجیتال سازی و تاثیرات این موضوع بر انواع کسب‌وکار بانکی می‌پردازد. این کتاب از حیث پیشرو بودن در شیوه‌های مدرن بانکی و ارائه جدیدترین دستاوردهای این حوزه، تاثیر مهمی در تحولات مالی و ارائه خدمات و تسهیلات صنعت بانکداری خواهد داشت.

درباره کتاب فین تک، بیگ تک و بانک‌ها:

در گذشته عبارت فین تک به تکنولوژی گفته می‌شد که در نهادهای اقتصادی و مالی کاربرد داشت؛ اما در حال حاضر معنای این واژه هم‌پوشانی بیشتری پیدا کرده و شامل انواع ایده‌های جدید در ارزهای رمزنگاری‌شده، یادگیری ماشینی و اینترنت اشیا می‌شود.

در همین زمینه بیگ‌تک‌ها و رگ‌تک‌ها بخش‌های تازه‌ای هستند که در نتیجه تحولات ساختاری، چیدمان و کارکرد سیستم‌های مالی به وجود آمده‌اند. علاوه بر این پیچیدگی قواعد بانکی باعث شد که این فناوری‌ها به کمک سیستم بانکی بیایند و به ساده‌سازی و دسترس‌پذیر بودن قوانین آن مشغول شوند.

فعالیت‌های فین‌تک اغلب در یک فضای بی‌قاعده رخ می‌دهند و یا در قالب چارچوب‌های قانونی نا‌همگن قرار دارند. قانون‌گذاران، مقامات ملی و هیئت‌های قانون‌گذاری بین‌المللی پس از اتخاذ رویکردهای رایج، شروع به طراحی تمهیدات قانونی می‌کنند. اهداف اصلی این اقدامات، تضمین ثبات و پایداری بیشتر بازارهای مالی و نیز ارائه درجه بالاتری از حفاظت به مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران است. کلید موفقیت تمهیدات قانونی جدید، تعامل میان مقامات در این حوزه با توجه ‌به ویژگی‌های نوآورانه و مبتکرانه فین‌تک است.

کتاب فین تک، بیگ تک و بانک‌ها (FinTech, BigTech and Banks) عملکرد مالی پیشرفته در شرکت‌های فین تک و تک فین را تحلیل می‌کند و به شاخصه‌های کسب‌وکارشان در مقایسه با بانکداری سنتی توجه می‌کند.

الساندرا تاندا (Alessandra Tanda) و کریستینا ماریا شنا (Cristiana-Maria Schena) در این کتاب نشان می‌دهند که شرکت‌های فین‌تک با معرفی طرح‌های خلاقانه‌تر و ارائه محصولات در زمان کمتر با یکدیگر در رقابت هستند؛ ولی فین‌تک و بانک‌ها می‌توانند برای یکدیگر نقش مکمل را بازی می‌کنند. بنابراین اگر بانک‌ها به اهمیت این مساله استراتژیک پی ببرند، همپای تغییرات آن شتاب خواهند گرفت.

کتاب فین تک، بیگ تک و بانک‌ها مناسب چه کسانی است؟

افرادی که در بانک‌ها، مؤسسه‌های اعتباری، شرکت‌های بیمه یا سرمایه‌گذاری و استارت‌آپ‌های مالی فعالیت دارند، از این کتاب بهره خواهند برد. علاوه بر این کتاب حاضر می‌تواند به عنوان یک منبع علمی در موسسات آموزشی و دانشگاهی مورد استفاده قرار بگیرد.

در بخشی از کتاب فین تک، بیگ تک و بانک‌ها می‌خوانیم:

پدیده دیگری که در حوزه دیجیتال‌سازی فعالیت‌های مالی جدید پدیدار شده است، ایجاد تعداد زیادی از بانک‌های بومی دیجیتال است. اولین دسته‌بندی از این نوع بانک را می‌توان با استفاده از تعریف ارائه‌شده در گزارش BIS-BCBS (2018) به دست آورد که این اپراتورهای جدید را «بانک‌های چالشگر» نامید و روشن ساخت که آن‌ها بومیان دیجیتال تازه‌ تأسیسی می‌باشند که قادر به جمع‌آوری تجربیات بهبودیافته مشتریان و پاسخگویی مؤثرتر به نیازهای تغییر مشتریان هستند.

این گزارش همچنین تأکید کرد که این اپراتورهای جدید در حال پیاده‌سازی یک مدل بانکی هستند که دیگر شعبه محور نیست، یعنی حضور فیزیکی یک شعبه در یک منطقه صرفاً مبتنی بر فناوری از طریق کانال‌های مختلف در هر زمان و زمانی چنین بانک‌هایی را قادر به ارتباط به مشتریان می‌سازد. به نظر می‌رسد تعریف ارائه‌شده این بانک‌ها را از بانک‌های آنلاین متمایز نمی‌کند که قطعاً جدید نیستند و در عرصه بین‌المللی بسیار مورد آزمایش قرارگرفته بودند.

برای مثال، گروه ING در سال 1991 یک بانک انحصاری آنلاین درون‌سازمانی به نامING Direct تأسیس نمود. همواره تکنولوژی British First Direct که در سال 1989 تأسیس‌شده و تحت کنترل HSBC بود؛ به‌عنوان یک بانک تلفنی شروع به کار کرد و سپس در سال 2000 آنلاین شد. وی‌بانک در سال 1999 در ایتالیا راه‌اندازی شد و در گروه Banco BPM S. p. A.

به ارائه انحصاری خدمات بانکداری و معاملات آنلاین پرداخت. ما در ‌مثالی از موارد غیراروپایی به بانک سونی ژاپنی اشاره می‌کنیم که به‌عنوان یک بانک تخصصی اینترنتی در سال 2001 همراه با شرکت تابعه سونی فایننشال از گروه سونی تأسیس شد که نمادی برای یک بانک برخاسته از صنعت است.
فهرست مطالب کتابمقدمه
فصل اول: معرفی انقلاب فین‌تک
چکیده
1-1- اقتصاد دیجیتال و خدمات مالی
1-2- ساختار کتاب
منابع و مآخذ
فصل دوم: فعالیت‌ها و مدل‌های کسب‌وکار فین‌تک: شباهت‌ها و تفاوت‌ها با کانال‌های مالی سنتی
چکیده
2-1- تعریف فین‌تک
2-2- حوزه‌های فعالیت و ویژگی‌های متمایز
2-3- تکامل مدل کسب‌وکار
منابع و مآخذ
فصل سوم: رویکردهای استراتژیک بیگ‌تک: رقابت نگران‌کننده؟
چکیده
3-1- پتانسیل رقابتی بیگ‌تک
3-2- استراتژی‌های توسعه خدمات مالی بیگ‌تک
3-3- توسعه و رقابت: مقایسه چشم‌اندازها
منابع و مآخذ
فصل چهارم: استراتژی‌های بانکی در پرتو فعالیت‌های مالی
چکیده
4-1- تحول دیجیتال و تخریب دیجیتال
4-2- گزینه‌های استراتژیک بانک‌های بزرگ: مسیری به‌سوی «فناوری بانکی»
4-3- گزینه‌های بانک‌های کوچک‌تر: گزینه مشارکت
4-4- بانک‌های بومی دیجیتال: نوآوری مدل کسب‌وکار و انعطاف‌پذیری
منابع و مآخذ
فصل پنجم: چارچوب قانونی و اقدامات ابتکاری
چکیده
5-1- قوانین نوین فین‌تک
5-2- اقدامات اروپایی
منبع و مآخذ
فصل ششم: اقدامی برای سنتز: سناریوها، فرصت‌ها و چالش‌های دیجیتال‌سازی بازار مالی
چکیده
6-1-انقلاب فین‌تکی و نقش اساسی اطلاعات
6-2- چالش قانونی و نظارتی
6-3- مدل‌های کسب‌وکار جدید و نقش آینده شرکت‌های حاضر
منابع و مآخذ





معرفی و دانلود کتاب فین تک، بیگ تک و بانک‌ها: دیجیتال سازی و اثرات آن بر مدل‌های کسب و کار بانکی | الساندرا تاندا