دسته‌بندی نشده · ژوئن 13, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب قرآن و امام حسین (ع) | حمیدرضا ارباب سلیمانی | انتشارات حکمت و عرفان



معرفی کتاب قرآن و امام حسین (ع)حجت‌الاسلام و المسلمین حمیدرضا ارباب سلیمانی در ماه رمضان سال 1380 در برنامه‌ی «آیات و بینات» گفتاری درباره‌ی رابطه‌ی قرآن و امام حسین (ع) ارائه می‌کرد. کتاب قرآن و امام حسین (ع) گردآوری گفتارهای همان برنامه‌ی پرطرفدار است.

درباره‌ی کتاب قرآن و امام حسین (ع):

قرآن مجید معجزه‌ی یگانه و جاودان حضرت محمد (ص)، تجسم کلام الهی است که مکتوب شد تا مسلمانان، در هر برهه‌ای از تاریخ به بصیرت‌هایش رجوع کنند و چراغی برای مسیر زندگی در دست داشته باشند. در روایات گوناگون از دین اسلام بارها بر اهمیت بنیادین این کتاب آسمانی تأکید شده است و بر هر مسلمانی واجب است که با قرآن مأنوس باشد و هر کس به اقتضای شرایط زندگی‌اش از نور الهی‌اش بهره‌مند شود.

در طول تاریخ، از سال‌های نخست ترویج اسلام به نقاط گوناگون جهان تا امروز ما، متفکران و متألهان بسیاری، این آیات الهی را از نقطه‌ نظرهای گوناگون تفسیر کرده‌اند. برخی از این تفسیرها میان مسلمانان فراگیری بیشتری داشته و برخی دیگر در طول تاریخ مهجور مانده‌اند.

حجت‌الاسلام و المسلمین حمیدرضا ارباب سلیمانی در کتاب قرآن و امام حسین (ع) این آیات نورانی را در رابطه با جایگاه و عقاید امام حسین (ع) تفسیر کرده است. نویسنده در این کتاب بین بسیاری از مفاهیم مطرح شده در قرآن و عقاید و افکار امام سوم شیعیان نسبتی عمیق برقرار کرده است. و در برقراری این نسبت مدام به روایات منتسب به امام حسین، وقایع تاریخی، منابع موثق، دعاها و زیارت‌ها رجوع می‌کند.

کتاب قرآن و امام حسین (ع) برای چه کسانی مناسب است؟

دوستداران روایات مربوط به امام سوم شیعیان و علاقه‌مندان به تفسیرهای مختلف قرآن، از خواندن این کتاب لذت فراوانی خواهند برد.

با حمیدرضا ارباب سلیمانی بیشتر ‌آشنا شویم:

حمیدرضا ارباب سلیمانی متولد سال 1340 است. او چندین کتاب تألیفی در حوزه‌ی فقه و تفسیرهایی از قرآن منتشر کرده است که «مریم و مسیح از دیدگاه قرآن و کتاب مقدس»، «کلمه سواء» و «تفسیر سوره‌های لقمان و…» تعدادی از کتاب‌های اوست. وی منتخب حوزه‌ی ترویج و تبلیغ در دوره‌ی نوزدهم این تشکل است.

در بخشی از کتاب قرآن و امام حسین (ع) می‌خوانیم:

در مورد قرآن کریم، دانشمندان و متفکران غیرمسلمان اعترافات قابل توجهی دارند که به نمونه‌هایی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

شبلی شمیل مسیحی می‌گوید: من اگر چه مسلمان نیستم، ولی آیا می‌توانم به آیات محکم قرآن کفر بورزم؟ یا به پندها و اندرزهایی که در آیات آمده و همه بازدارنده نفس از هوا و هوس و همه در پوشش شکوهمندترین واژه‌ها است، آیا به این‌ها کافر شوم؟

ولتر، فیلسوف و نویسنده فرانسوی می‌گوید: من یقین دارم که اگر قرآن و انجیل را به یک فرد غیر متدین ارائه دهند، او حتما اولی را برخواهد گزید، زیرا کتاب محمد (ص) در ظاهر افکاری را تعلیم می‌دهد که به اندازه کافی بر مبانی عقلی منطبق است.

تئودور، خاورشناس آلمانی می‌گوید : قرآن، با نیروی برهان خود شنونده را مجذوب و شیفته‌ی خود می‌سازد و قلوب را تسخیر می‌کند، همین قرآن بود که ملت وحشی عرب را معلم جهانیان کرد.

پروفسور هانری کربن فرانسوی، فیلسوف معاصر علامه طباطبایی می‌گوید: اگر اندیشه محمد (ص) خرافی بود و اگر قرآن او وحی الهی نبود، هرگز جرأت نمی‌کرد بشر را به علم دعوت کند، هیچ بشری و هیچ طرز فکری به اندازه محمد و قرآن، به دانش دعوت نکرده‌اند، تا آنجا که قرآن، 950 بار از علم، فکر، اندیشه و عقل سخن به میان آورده است.

تولستوی، فیلسوف بزرگ روسی می‌گوید: قرآن، مشتمل بر تعلیمات روشن و آشکار و سهل است و عموم افراد بشر از هر طبقه می‌تواند از آن بهره‌مند گردد.

خوب، در همین اعترافات، دیدگاه‌های خاص و جهت‌گیری‌هایی وجود دارد که می‌تواند از عظمت قرآن و جهانی‌بودن آن پرده بردارد.
در مورد عظمت و بزرگی امام حسین (ع) نیز اعترافاتی در کلام دانشمندان غیرمسلمان وجود دارد که قابل ملاحظه و دقت است.





معرفی و دانلود کتاب قرآن و امام حسین (ع) | حمیدرضا ارباب سلیمانی | انتشارات حکمت و عرفان