دسته‌بندی نشده · ژوئن 25, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب قلعه‌ی حیوانات | جورج اورول | انتشارات شمشاد



معرفی کتاب قلعه‌ی حیواناتهمه رنج بشر از این مسئله آغاز می‌شود که عده‌ای از آدم‌ها همیشه خودشان را برتر و بالاتر از دیگران می‌دانند… کتاب قلعه‌ی حیوانات یکی از شاهکارهای ادبیات جهان است که جورج اورول آن را نوشته و با زبانی تمثیلی، تیز و برّنده شرایط اجتماعی و سیاسی حکومت زمان خودش را بیان می‌کند. این رمان پرفروش بین‌المللی در سال 1996 موفق به کسب جایزه هوگو برای بهترین رمان شد.

درباره کتاب قلعه‌ی حیوانات

اگر نگاهی به تاریخ سیاسی و اجتماعی کشورها و حکومت‌های جهان بیندازید، رخدادهایی را خواهید دید که عموما از تسلط ظلم و عدم برابری سرچشمه می‌گیرند. یکی از حکومت‌هایی که در طول تاریخ و در جهان مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد، حکومت شوروی سابق و شخص استالین است که به شکل بسیار مشخصی برای ایجاد یک حکومت دیکتاتورمآبانه تلاش می‌کرد.

کتاب قلعه‌ی حیوانات (Animal farm) یکی از نمونه‌های ادبی بی‌نظیر و تصویری تمثیلی و هنرمندانه از شرایط حکومتداری در زمان شوروی است. داستان این رمان در یک مرزعه می‌گذرد که حیوانات ساکن در آن از بهره‌کشی‌های بیش‌ از اندازه آقای جونز، مالک خود، به ستوه آمده‌اند. آن‌ها سرانجام تصمیم می‌گیرند که به توصیه یکی از حیوانات قدیمی مزرعه، علیه جونز دست به شورش بزنند و خودشان را از ستمی که بر آن‌ها وارد می‌آید آزاد کنند. اما داستان به همینجا ختم نمی‌شود و اتفاقات سرنوشت‌ساز این مزرعه، درست پس از فرار آقای جونز و برعهده گرفتن رهبری حیوانات توسط خوک‌ها آغاز می‌شود. به‌این‌ترتیب زندگی برای حیوانات قلعه نیز به شیوه دیگری رقم می‌خورد.

جورج اورول (George Orwell) با ظرافت و هنرمندی بی‌نظیری شرایط حاکم بر شوروی را به تصویر می‌کشد و با زبانی ساده و تمثیلی اما گزنده آن را مورد نقد قرار می‌دهد. این رمان جذاب، منبع بسیار خوبی برای ایجاد روشنگری، حرکت رو به جلو و میل به آزادی است.

اقتباس سینمایی از کتاب قلعه‌ی حیوانات

شاهکار جورج اورول در سال 1999 به یک فیلم سینمایی به کارگردانی جان استفنسون بدل شد. دیگر اقتباس سینمایی از این کتاب، یک فیلم انیمیشن انگلیسی است که در سال 1954 و به کارگردانی جان هالاس و جوی بچلر ساخته شده است.

شبکه‌ی نتفلیکس نیز قرار است به‌زودی فیلمی بر مبنای این شاهکار ادبی بسازد.

جوایز و افتخارات کتاب قلعه‌ی حیوانات

– برنده جایزه هوگو برای بهترین رمان (1996)
– برنده جایزه تالار مشاهیر پرومتئوس (2011)
– جزو صد رمان برتر انگلیسی‌زبان به انتخاب مجله‌ی تایم
– جزو فهرست بهترین کتاب‌های دنیای غرب
– جزو بهترین رمان‌های قرن بیستم به انتخاب کتابخانه‌ی مدرن

نکوداشت‌های کتاب قلعه‌ی حیوانات

– این کتاب یک افسانه حکیمانه، دلسوزانه و روشنگر برای روزگار ماست. (The New York Times)
– طنزی که اورول در این اثر از آن استفاده کرده، بسیار گسترده است و به شکل کاملا هوشمندانه بیان شده است. (San Francisco Chronicle)
– پیام این کتاب بسیار شفاف است و مانند یک شیء برّنده عمل می‌کند و به مخاطب تلنگر می‌زند. (Atlantic Monthly)
– کتاب قلعه‌ی حیوانات طنز بزرگی در چهره سیاه‌ تاریخ مدرن است. (Malcolm Bradbury)

کتاب قلعه‌ی حیوانات برای چه کسانی مناسب است؟

همه کسانی که به داستان‌ها و رمان‌های سیاسی و اجتماعی علاقه‌مندند، مخاطبان این کتاب هستند.

با جورج اورول بیشتر آشنا شویم

از جمله برترین نویسندگان انگلیسی که شهرت جهانی دارد و با داستان‌های سیاسی و اجتماعی بی‌نظیر خود شناخته می‌شود، جورج اورول نام دارد. این نویسنده که نام اصلی او اریک آرتور بلر است، با دو رمان پرفروش «قلعه حیوانات» و «1984» در سراسر دنیا مشهور شد و علاوه‌بر نویسندگی با‌عنوان روزنامه‌نگار، منتقد ادبی و شاعر نیز فعالیت می‌کرد.

او بر این باور بود تا در همه آثار خود تصویر دقیق و روشنی از حکومت‌های هم‌عصرش به‌ویژه شوروی و استالین به مخاطبان ارائه دهد.

از جمله کتاب‌های این نویسنده بریتانیایی باید به کتاب‌های زیر اشاره کرد: «روزهای برمه، دختر کشیش، به آسپیدیستراها رسیدگی کن، هوای تازه.»

در بخشی از کتاب قلعه‌ی حیوانات می‌خوانیم

اوایل تابستان بود و یونجه‌ها آماده‌ی برداشت، یکی از شب‌های وسط تابستان که شنبه بود، آقای جونز به ویلینگدن رفت و در بار شیر سرخ آن‌قدر نوشید تا پاتیل شد و تا فردا ظهر نتوانست برود مزرعه. کارگرها صبح زود شیر گاوها را دوشیدند و رفتند پی شکار خرگوش بیرون از مزرعه بدون اینکه به حیوانات غذا بدهند. وقتی آقای جونز به مزرعه برگشت فوراً به سمت کاناپه‌ی اتاق پذیرایی رفت و با یک روزنامه‌ی اخبار جهان روی صورتش خوابش برد. هوا داشت تاریک می‌شد و حیوانات چیزی نخورده بودند. بالاخره یکی از گاو‌ها عصبی شد و با شاخش در انبار علوفه را شکست و همه حمله کردند و یک دل سیر خوردند. همان موقع آقای جونز از خواب بیدار شد و به‌همراه چهار تا کارگرش یک لحظه بعد وارد انبار شدند و شلاقاشان را روی هوا می‌چرخاندن و ضربه می‌زدند.

این کار کاسه‌ی صبر حیوانات گرسنه را لبریز کرد و بدون نقشه‌ی قبلی به دشمنان‌شان حمله کردند. ناگهان جونز و کارگراش از همه طرف با شاخ و لگد محاصره شدند، حالا نخورکی بخور. اوضاع از کنترل‌شان خارج شده بود و بهت زده بودند از رفتار حیواناتی که هر طور می‌خواستند باهاشان رفتار می‌کردند، طوری ترسیده بودند که عقل‌شان کار نمی‌کرد. بعد چند دقیقه دفاع دُم‌شان را گذاشتن روی کولشان و فرار. یک دقیقه‌ی بعد پنج نفرشان در جاده‌ی خاکی‌که به جاده‌ی اصلی می‌رسید در حال فرار بودند و حیوانات با حالت پیروزمندانه تعقیب‌شان می‌کردند.





معرفی و دانلود کتاب قلعه‌ی حیوانات | جورج اورول | انتشارات شمشاد