دسته‌بندی نشده · ژوئن 6, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب قله‌های ادبیات جهان: سفر به انتهای شب سلین | جان استروک | انتشارات چترنگ



معرفی کتاب قله‌های ادبیات جهان: سفر به انتهای شب سلینکتاب قله‌های ادبیات جهان: سفر به انتهای شب سلین نوشته‌ی جان استروک، نقد و بررسی یکی از برترین رمان‌های دنیای ادبیات به همین نام است. این اثر شما را با دلایل محبوبیت و درخشش رمان فردینان سلین آشنا کرده و درکی عمیق‌تر از دنیای داستان‌نویسی را به شما هدیه می‌دهد.

موضوع کتاب قله‌های ادبیات جهان: سفر به انتهای شب سلین:

سفر به انتهای شب یکی از مشهورترین آثار لویی فردینان سلین، درباره مردی به اسم باردومو است که به نوعی سرنوشت خود سلین را به تصویر می‌کشد و به روشی ماهرانه، پیام صلح‌طلبی را به خوانندگانش منتشر می‌کند. این اثر که در سال 1932 جایزه Renaudot را دریافت کرد و تحسین میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان برانگیخت، به دلیل سبک نوشتاری بدیع و بدبینی نویسنده نسبت به انسان، با نظرات مختلف منتقدان مواجه شد. اما امروزه داستان خواندنی سلین بی شک به عنوان یکی از برجسته‌ترین رمان‌های قرن بیستم در نظر گرفته می‌شود و توانسته در میان ارزشمندترین داستان‌های دنیا قرار بگیرد. جان استروک در کتاب قله‌های ادبیات جهان: سفر به انتهای شب سلین (Céline: Journey To The End Of The Night) توضیح می‌دهد چرا این کتاب شایسته تحسینی چنین عظیم است و برای درک ارزش و بهای آن باید به دنبال چه معیارها و نکاتی باشیم.

درباره مجموعه کتاب‌های قله‌های ادبیات جهان:

درباره برترین آثار ادبی دنیا چه می‌دانید؟ مجموعه کتاب‌های قله‌های ادبیات جهان، مجموعه‌ای از منابع آموزشی دانشگاه کمبریج برای دانشجویان رشته ادبیات هستند که توسط نویسندگان مختلف و با هدف آموزش تالیف شده‌اند. هر جلد مقدمه‌ای مختصر و روشن بر یک اثر شناخته‌شده جهان است و داستان‌های حاضر در این مجموعه از نظر ژانر، مکتب ادبی و همچنین دوران تالیف بسیار متنوع هستند. ویژگی متمایز این کتاب‌ها، وجود گزارشی کامل از پیشینه تاریخی، فرهنگی و فکری اثر مورد بحث، بررسی تأثیر آن بر نویسندگان آینده و راهنمایی برای مطالعه بیشتر است. مجموعه کتاب‌های قله‌های ادبیات جهان، خود را به عنوان راهنمای ارزشمندی برای مطالعه و تحلیل متون ادبی شاخص ثابت کرده و می‌تواند به خوبی سوالات علاقه‌مندان ادبیات و دانشجویان این رشته را پاسخ گوید.

کتاب قله‌های ادبیات جهان: سفر به انتهای شب سلین مناسب چه کسانی است؟

مطالعه این اثر فاخر را به دانشجویان رشته ادبیات، علاقه‌مندان به نقد ادبی و همچنین خوانندگان آثار سلین پیشنهاد می‌کنیم.

با جان استروک بیشتر آشنا شویم:

جان استروک (John Sturrock) نویسنده، ویراستار، منتقد و مترجم انگلیسی بود که با نشریات معتبری مانند Times Literary Supplement و London Review of Books همکاری داشت.

در بخشی از کتاب قله‌های ادبیات جهان: سفر به انتهای شب سلین می‌خوانیم:

پایان‌نامۀ پزشکی ارائه‌شده از طرف سلین در سال 1924 با این کلمات شروع می‌شود: «میرابو چنان بلند فریاد زد که ورسای را وحشت فراگرفت»، و وارد خلاصۀ پر‌جوش‌و‌خروش انقلاب فرانسه می‌شود و آن را با بیست و پنج سال فتوحات و فجایع در اروپا پی می‌گیرد. و همۀ‌ این‌ها از طریق معرفی قهرمانش، ‌دکتر زملوایس مجارستانی که تا سال 1818 به دنیا نیامده بود، ‌یعنی سه سال پس از سقوط ناپلئون که دوران انقلابی با آن به پایان رسید. چنین مقدمه‌ای ممکن است بی‌ربط و اغراق‌آمیز به نظر برسد، اما سلین زندگی داستان هولناک زملوایس را با وقایع تشنج‌زای 1815 – 1789 از یک جنس می‌بیند.

زندگی در زمان صلح همان‌قدر در معرض خطر و آسیب‌ است که در زمان جنگ: این درسِ سفر به انتهای شب هم هست. ولی چرا باید با میرابو شروع کرد، با دسیسه‌گری سیاسی که هم پوپولیست بود و هم سلطنت‌طلب و در واقع قبل از 1791 خیلی پیش‌تر از آنکه اروپا زیر‌ورو شود، ‌درگذشته بود؟ ‌چون میرابو خطیب بود، مشهورترین خطیب روزگار پرهیاهوی خودش که به خاطر پرجوش‌و‌خروش و مؤثر بودن چیزهایی که می‌گفت، مورد توجه بود؛ درس تاریخ مختصر سلین در زملوایس می‌گوید که اروپا ظاهراً در نتیجۀ سخنرانی‌های این یگانه سخنور بلیغ دچار آشوب‌ شده است.

سلین با میرابو همذات‌پنداری می‌کند، چون به وضوح می‌داند که استعدادش در چیست، یعنی او از قدرت و رسایی «صدا»یش بود که می‌توانست دنیا را تحت تأثیر قرار دهد. به او می‌آید که اعتقاد داشته باشد خطیبانی همچون میرابو در زمرۀ‌ محرک‌های درجه‌یک تاریخ به شمار می‌آیند. سفر به انتهای شب رمانی است که در مطابقت با این اعتقاد خلق شده است، رمانی است «آوایی» ‌، نوعی عمل بلاغی ممتد، ‌که در آهنگ کلام باردامو که به طرزی شاخص شرم‌آور است بر زبان جاری شده. نقش صدای باردامو در معنای قضایی کلمه بلاغی است. این صدا ابزار قانع کردن است و این ما هستیم که سعی در اقناعمان دارد تا تأیید کنیم که دیدگاه او در خصوص جهان تنها دیدگاه درست است و واقعیت در واقع همین است.
فهرست مطالب کتابپیش گفتار
گاه‌شمار
فصل 1- مقدمه
از دتوش تا سلین
از سلین تا باردامو
جنگ
آفریقا
ایالات متحده
پاریس
فصل 2- مضامین
سفر
روبنسون
صدا
جسم
تخیل
همدردی
فصل 3- سبک
فصل 4- آیندگان
راهنمایی برای مطالعه بیشتر
ادامه فهرستمشخصات کتاب الکترونیکقیمت نسخه الکترونیک





معرفی و دانلود کتاب قله‌های ادبیات جهان: سفر به انتهای شب سلین | جان استروک | انتشارات چترنگ