دسته‌بندی نشده · آوریل 25, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب قله‌های ادبیات جهان: اعترافات آگوستین | جیلین کلارک | انتشارات چترنگ



معرفی کتاب قله‌های ادبیات جهان: اعترافات آگوستینکتاب اعترافات، برجسته‌ترین اثر آگوستین قدیس، یکی از بزرگ‌ترین فیلسوفان مسیحیت در ابتدای قرون وسطی، است. اما جیلین کلارک در کتاب قله‌های ادبیات جهان: اعترافات آگوستین به شیوه‌ای دیگر به این کتاب نگریسته و این بار آن را در بافت اجتماعی دوران متأخر رم باستان بررسی کرده است.

درباره کتاب قله‌های ادبیات جهان: اعترافات آگوستین:

کتاب ارزشمند اعترافات، برداشت فردی آگوستین از زندگی خودش است و می‌توان آن را زندگی‌نامه فلسفی – اعتقادی او دانست که در سال 400 میلادی به نگارش درآمده است. اما در بررسی‌های جیلین کلارک، نویسندۀ کتاب قله‌های ادبیات جهان: اعترافات آگوستین (Augustine: The Confessions) متوجه می‌شویم زمانی‌که آگوستین قدیس در سال‌های آخر قرن چهارم اعترافاتش را نوشت، تنها چهل‌وچند ساله بود و شغل خود را برای زندگی در مسیر مطالعه و عبادت ترک گفته بود.

او زندگی پیشین خود را تلاش برای جست‌وجوی خدا توصیف می‌کرد و باور داشت ادراک و شناخت به وسیله آموزش غلط، خواسته‌های بی‌جا، تمایلات جنسی، و طبیعت گناهکار دستکاری شده‌اند. برخی خوانندگان از این همه نبوغ و ذکاوت او به وجد می‌آیند، اما برخی دیگر معتقدند او دچار سوءبرداشت از زندگی پیشین خویش است.

در حقیقت جیلین کلارک (Gillian Clark) سعی در شرح و بست تغییرات زندگی فردی آگوستین و جهان متأخر رم باستان دارد. این موضوع در ابتدا شامل تشریح ساختار، سبک و هدف آگوستین از نگارش اعترافات است. مشکلات بلاغت در زبان و تصویر آگوستین از خود نیز در درجه دوم اهمیت قرار دارد. کتاب در نهایت با نگاه کلی و مختصری به تأثیر متن او در تاریخ فرهنگ اروپایی جمع بندی می‌شود.

کتاب قله‌های ادبیات جهان: اعترافات آگوستین مناسب چه کسانی است؟

اگر از کاویدن آثار فلسفی، تاریخی و زندگی نامه‌ای لذت می‌برید، مطالعه این کتاب را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

با جیلین کلارک بیشتر آشنا شویم:

استاد بازنشسته تاریخ باستان و کلاسیک دانشگاه بریستول، ایدث جیلین کلارک، فارغ‌التحصیل رشته‌های زبان لاتین و یونانی، تاریخ باستان، و فلسفه از کالج سامرویل آکسفورد است. وی نویسنده، ویراستار، و مترجم متون بسیاری در سال‌های کاری خود بوده و مدرک کارشناسی ارشد هنر و دکترای فلسفۀ خود را از دانشگاه آکسفورد دریافت کرده است.

در بخشی از کتاب قله‌های ادبیات جهان: اعترافات آگوستین می‌خوانیم:

شاید تصور «افزودن دفترهایی در باب تفسیر کتاب مقدس» اشتباه باشد. اگر اعترافات نوعی خودزندگی‌نامۀ روحانی است، پس دیدگاه کلامی آگوستین در حال حاضر آشکارا به موضوع مربوط است و بلکه بیشتر شاید تمام نکته همین‌جا باشد. شاید آگوستین به نوشتن آپولوژی مشغول بود.

توضیحی می‌نوشت دربارۀ اینکه چگونه به اعتقادات فعلی رسیده است و دفاعیه‌ای در برابر کسانی که فکر می‌کردند هنوز اعتقادات دیگری دارد یا شاید چنان‌که کورسل می‌گوید فن تبلیغ مسیحیت را به کار می‌بست؛ فنی که او آن را به نوگرویدگان تحت تعلیم پیشنهاد می‌کرد.

قصد داشت دست‌کم بعضی از چیزهای حیرت‌آور را که خداوند در زندگی این انسان به وسیلۀ رؤیاها، خیال‌ها و دخالت‌هایی از انواع مختلف به انجام رسانده بود، نشان دهد. سپس با اثبات این نکته که خدا در زندگی انسان مؤثر است، می‌توانست درک فعلی‌اش را از آموزه‌های مسیحی توضیح دهد. حتی با وجود تصمیم به رها کردن بعضی از مطالب که کم نیز اتفاق نمی‌افتاد یا تصدیق اینکه بسیاری از مطالب فراموش شده‌اند، این برنامه از حد یک کتاب خارج بود.

آگوستین از «ابتدا» شروع می‌کند و به زحمت از چند آیۀ نخستین سفر اول کتاب مقدس درمی‌گذرد؛ ولی با این‌همه، این کار به او اجازه می‌دهد که دامنۀ حیرت‌انگیزی از مطالب کلامی را تحت پوشش قرار دهد. «اگر زبان من و قلمم همۀ آن چیزهایی را که در مقابل این پرسش برایم گشوده‌ای شرح دهد، کیست از خوانندگان من که تحمل شنیدنش را داشته باشد؟» ولی اگر کورسل دربارۀ منظور کلی حق داشته باشد، داستان زندگی که در نظر بسیاری از خوانندگان جذاب است، از نظر خود آگوستین مهم‌ترین بخش اعترافات نبود، بلکه فقط مقدمه‌ای بود برای دفترهای یازدهم تا سیزدهم که بسیاری از خوانندگان از آن گریزانند.
فهرست مطالب کتابپیش‌گفتار
گاه‌شمار
مقدمه
فصل 1: دنیای آگوستین
1. آفریقا: سیاست جهانی
2. تاگاسته: خانواده، کلیسا و مدرسه
3. کارتاژ: فن بلاغت و دین
4. از آفریقا تا ایتالیا: مانویان و مشرکان
5. میلان: موفقیت دنیوی و کناره‌گیری
6. بازگشت به آفریقا: راهبان و اسقف‌ها
فصل 2: گونۀ ادبی: شرح زندگی
7. «ده دفتر نخستین دربارۀ خود من است…»
8. «می‌خواهم همه‌چیز را دربارۀ تو بدانم»
9. زندگی‌نامۀ روحی
فصل 3: اعترافات راستین؟ روایت و حافظه
10. در حقیقت چه اتفاقی افتاد؟
11. قرائت چندگانه و تفسیر معنایی کتاب مقدس
12. روایت و حافظه
13. داستان‌گویی
14. ایمان آوردن آگوستین
فصل 4: گفتن حقیقت: فن بلاغت و سبک
15. سخن معمولی و تنوع سبک
16. بینامتنی‌ها: کتاب مقدس، فرهنگ کلاسیک و فلسفه
17. شنیدن اعترافات
فصل 5: یافتن معانی: آگوستین در کارتاژ
فصل 6: خواندن اعترافات
راهنمایی برای مطالعۀ بیشتر
واژه‌ نامۀ فارسی به انگلیسی
فهرست اعلام
ادامه فهرستمشخصات کتاب الکترونیکقیمت نسخه الکترونیک





معرفی و دانلود کتاب قله‌های ادبیات جهان: اعترافات آگوستین | جیلین کلارک | انتشارات چترنگ