دسته‌بندی نشده · ژوئن 27, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب ماجرای عجیب سگی در شب | سایمون استیونز | انتشارات آواژ



معرفی کتاب ماجرای عجیب سگی در شبکتاب ماجرای عجیب سگی در شب نمایش‌نامه‌ای نوشته‌ی سایمون استیونز است که از رمان مارک هادون اقتباس شده و جوایز زیادی از جمله جایزه‌ی حلقه‌ی منتقدان بیرونی انگلستان و جایزه تونی را در سال 2015، از آن خود کرده است. شخصیت اصلی کتاب نوجوانی باهوش و مبتلا به اوتیسم است که به قتل یک سگ متهم شده و حالا برای اثبات بی‌گناهی‌اش راهی لندن می‌شود و در طی این سفر، زندگی‌اش دگرگون می‌گردد.

درباره‌ی کتاب ماجرای عجیب سگی در شب

از سوئیندون به لندن؛ مسیری پر پیچ و خمی که کریستوفر بن، قهرمان نمایشنامه‌ی ماجرای عجیب سگی در شب، در آن قدم می‌گذارد. این نمایشنامه بریتانیایی، براساس رمانی با همین عنوان نوشته شده و البته خود همین رمان نام خود را از یکی از داستان‌های شرلوک هولمز وام گرفته است. این نام و نشانی، از رخ دادن رویداد‌ها در انگلستان حکایت دارد و ملیت اثر را به خوبی نشان می‌دهد.

کریستوفر بن که به اوتیسم مبتلاست، به واسطه بیماری‌اش جهان را طور دیگری می‌بیند و با هوش سرشاری که دارد می‌تواند مسائل بزرگ را تحلیل کند اما از هضم مسائل کوچک عاجز است. داستان از زاویه دید یک فرد اوتسیمی روایت می‌شود و با استفاده از همین تکنیک، خواننده به دنیای درونی‌ راوی راه می‌یابد.

کتاب ماجرای عجیب سگی در شب (The curious incident of the dog in the night time)، داستان پیچیده‌ی کشته شدن یک سگ است که جنجال زیادی به راه می‌اندازد. در این ماجرا انگشت اتهام به سمت کریستوفر بن نشانه می‌رود به همین خاطر او با ترفندهای منحصر به‌فردش تلاش دارد پای خود را از این جریان بیرون بکشد و البته قاتل اصلی را نیز پیدا کند. نگاه کردن به دنیا و حل مسائل از دریچه وجودی یک فرد مبتلا به اوتیسم تجربه جالب و متفاوتی خواهد بود که به واسطه این کتاب به روی شما گشوده خواهد شد.

سایمون استیونز (Simon Stephens) با نوشتن این نمایشنامه اقتباسی توجه خوانندگان و منتقدان زیادی را به خود جلب کرد و در جشنواره‌ها و مراسم ادبی مختلف از آن تقدیر به عمل آمد.

جوایز و افتخارات کتاب ماجرای عجیب سگی در شب

– برنده جایزه لارنس اولیور 2013
– برنده جایزه تونی 2015
– برنده جایزه دراما دِسک 2015
– برنده جایزه دراما لیگ 2015
– برنده جایزه حلقه منتقدان بیرونی انگلستان 2015

در نکوداشت کتاب ماجرای عجیب سگی در شب

– سایمون استیونز نمایشنامه‌نویس، نه تنها اکشن را فریم می‌کند، بلکه ارتباط تنگاتنگی بین داستان، حقایق، پزشکی قانونی و داده‌های سیستمی ایجاد می‌کند که نشانه‌ای از اوتیسمی بودن کریستوفر است… این یک اقتباس بسیار ماهرانه است. (روزنامه گاردین)

– این اقتباس توسط سایمون استیونز، یکی از نمایشنامه‌نویسان برتر که به صورت ذاتی نمایش را درک می‌کند نوشته شده و در عین خنده‌دار بودن، بسیار تکان‌دهنده و تاثیرگذار است. (دیلی تلگراف)

– داستانی تلخ و شیرین که با شور و اشتیاق روایت شده است. (Metro magazine)

با سایمون استیونز بیشتر آشنا شویم

سایمون استیونز متولد 1971 نمایشنامه‌نویس انگلیسی است که در دانشگاه متروپولیتن منچستر فیلمنامه‌نویسی تدریس می‌کند. استیونز نخستین دستیار نمایشنامه‌نویسی بود که در کمپانی Steep Theatre شیکاگو پذیرفته شد و در آنجا چهار نمایشنامه‌اش در ایالات متحده به اجرا درآمدند. او مدت‌ها در برنامه نویسندگان جوان در تئاتر سلطنتی دادگاه، به هنرجویان درس داده و اکنون به عنوان یکی از دستیاران هنری در Lyric Hammersmith مشغول فعالیت است. ​​​​آثار او به‌طور وسیعی در بسیاری از کشورهای اروپایی به نمایش در می‌آید و همراه با دنیس کلی و مارتین کریمپ، از جمله نویسندگان انگلیسی‌زبانی هستند که در آلمان نیز کار می‌کنند. گفتنی‌ست در سال 2007 استیونز را به عنوان بهترین نمایشنامه نویس خارجی انتخاب کردند.

کتاب ماجرای عجیب سگی در شب مناسب چه کسانی است؟

خواندن این نمایشنامه به همه‌ی دوست‌داران آثار نمایشی، خوانندگان داستان‌های عجیب و حتی نوجوانان علاقمند به نمایش، پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب ماجرای عجیب سگی در شب می‌خوانیم

کریستوفر: بارون شبیه جرقّه‌های سفیده.
اد: کریستوفر، تو مشکلی نداری اگه من برم بیرون؟
کریستوفر: نه، ندارم. چون هیچ‌کس این دور‌و‌بر نیست. همۀ آدم‌ها تو خونه‌شون می‌مونن.
اد: خوبه، خوبه، خوبه رفیق.
کریستوفر: من دوست دارم بارون رو نگاه کنم.
اد: عالیه.
کریستوفر: دوست دارم، چون باعث می‌شه به این فکر کنم که چطور همۀ آب‌های جهان به هم مرتبطن.
اد: مرتبطن؟
کریستوفر: این آب، این بارون، از یه جایی مثل خلیج مکزیک یا شاید خلیج بافین22 تبخیر شده و حالا داره جلوی خونه ما می‌ریزه پایین. بعد می‌ریزه داخل ناودون، بعد می‌ره به ایستگاه فاضلاب و بعد تمیز می‌شه و دوباره می‌ره به رودخونه و به اقیانوس برمی‌گرده…





معرفی و دانلود کتاب ماجرای عجیب سگی در شب | سایمون استیونز | انتشارات آواژ